ماه مات !

پشت پرده عدم پخش ویژه‌برنامه رمضانی شبکه 3 با حضور بنیامین بهادری چه بود؟

ماه مات !

بعد از ظهر روز سه‌شنبه، همزمان با اولین روز از ماه مبارك رمضان در تقویم شرعی ایران، بخش عمده‌ای از مخاطبان روزه‌داری كه ساعت‌های پایانی روزه‌داری‌شان را سر می‌كردند، تلویزیون‌ها را روشن كرده و با كنجكاوی شبكه‌ها را از نظر می‌گذراندند تا ببینند رسانه ملی امسال برای پخش در لحظات منتهی به افطار خود چه برنامه‌هایی تدارك دیده است. بخش عمده‌ای از این برنامه‌های افطاری پیش از این توسط رسانه‌ها اعلام شده و شرح محتوای برنامه، مجری و ساعت پخش‌شان هم مشخص شده بود. با این حال جذابیت‌ها برای تماشای یك برنامه مشخص بالاتر بود؛ «ماهِ ماه» به تهیه‌كنندگی سیدعلی احمدی -همان تهیه‌كننده سری‌های پیشین خندوانه- و با اجرای بنیامین بهادری، خواننده جوان موسیقی پاپ كشور كه بنا شده بود برای نخستین‌بار اجرای یك برنامه تلویزیونی را برعهده بگیرد و در نبود ماه عسل و جای خالی احسان علیخانی مجری آن برنامه، آنتن شبكه سه سیما را در لحظات پایانی منتهی به اذان مغرب پر كند. انتظاری كه البته نتیجه‌ای نداد و با حذف دقیقه نودی ماهِ ماه از آنتن شبكه سه، بازپخش یكی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی «محرمانه خانوادگی» با موضوع ازدواج آسان برای جوانان روی آنتن رفت. جام‌جم در گزارش زیر مجموعه دلایلی كه به پخش نشدن این برنامه منتهی شد را بررسی می‌كند.

     مذاكره
ماجرای مربوط به حضور و اجرای بنیامین در یك برنامه تلویزیونی، اتفاق تازه و یك‌شبه‌ای نبود و از مدت‌ها قبل شبكه سه سیما مذاكرات و گفت‌وگوهایی با این خواننده پاپ كشور داشت. ماجرا به اجرای یك برنامه تلویزیونی تازه و با رویكردی جدید در این شبكه برمی‌گشت و «تب‌تاب» كه حالا با اجرای باربد بابایی همراه است، می‌خواست در ادامه مسیر متفاوت و رویكرد ویژه‌اش مجری تازه‌ای هم داشته باشد و از این رو با بنیامین مذاكره كرد. آن ماجرا در آن برهه رخ نداد و بنا به دلیلی كه عدم رضایت بنیامین به اجرای تلویزیونی زنده عنوان و به انتخاب بابایی منتهی شد، پرونده حضور بنیامین در تب‌تاب را بست.
بلافاصله به مدت كوتاهی بعد از لغو حضور بنیامین در تب‌تاب، این بار نوبت به ماهِ ماه رسید تا در نبود احسان علیخانی و برای پر كردن جای خالی ماه عسل، بنیامین را به عنوان برگ برنده‌ای برای ماه رمضان امسال رو كند. هرچند انگار حالا حالاها قرار نیست كه این طلسم بشكند و علی‌رغم تمام مذاكره‌هایی كه شده، پای بنیامین را به این شبكه تلویزیونی، آن هم برای اجرا باز كند!
    پای معاون سیما به ماجرا باز شد
طلسم حضور بنیامین در شبكه، این بار قرار بود بشكند. هرچند شبكه سه در ساخت این برنامه تازه و گفت‌وگو برای حضور بنیامین، سعی كرده بود تا حد ممكن در سكوت خبری پیش رفته و كمترین اخبار و اطلاعات را به رسانه‌ها برساند. تنها چیزی كه تا همین چند روز پیش از این برنامه تازه به رسانه‌ها درز پیدا كرد  و ما هم در گزارشی مفصل به آن پرداختیم- علاوه بر نام برنامه یعنی ماهِ ماه، قطعی شدن حضور بنیامین در مقام مجری و سیدعلی احمدی به عنوان تهیه‌كننده آن بود. ساعت پخش هم برای بازه افطار در نظر گرفته شده و در كنداكتور شبكه سه سیما برای پخش در نخستین روز از ماه رمضان قطعی شده بود. اما در دقایق آخر و به دستور معاونت سیما از جدول پخش خط خورد.
طبق پیگیری‌های جام‌جم، اجرای این برنامه تلویزیونی هم چون هر برنامه‌ای دیگر، منوط به اجازه و موافقت دكتر میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی بود و چارچوب محتوایی برنامه و از آن مهم‌تر، انتخاب مجری، باید اول به تایید میرباقری می‌رسید.  آن‌گونه که  از شواهد برمی‌آید، شبکه 3 با این فرض که مجوز این برنامه صادر شده و مانعی در این مسیر وجود نخواهد داشت زمینه‌های تولید برنامه و مذاکرات با عوامل و حتی مهمان‌ها را  انجام داده است اما غافل از این که معاون سیما با حضور و استفاده  سلبریتی ها و هنرمندان در غیر از حوزه تخصصی خودشان مخالف است.
شبكه سه سیما هم علی‌رغم هزینه‌هایی كه كرد، برآورد بودجه و خسارتی كه عدم پخش شدن این برنامه در پربیننده‌ترین باكس ماه رمضانی، یعنی ساعات قبل از افطار به این شبكه می‌زد، برای تمكین نظر معاونت، تصمیم به حذف این برنامه گرفت و این‌طور كه به نظر می‌آید تولید و پخش ماهِ ماه متوقف شده است.
    ضابطه‌مند كردن اجرای  سلبریتی‌ها در تلویزیون
این‌طور كه به نظر می‌رسد، دكتر میرباقری دلایل و استدلال‌هایی  برای جلوگیری از اجرای تلویزیونی بنیامین دارد. روال حضور چهره‌های شناخته شده‌ای از طیف بازیگران و خوانندگان، مدتی است كه در رسانه ملی اوج گرفته است و در چنین شرایطی نقد چهره‌های مختلفی از جمله مجریان را در پی دارد.
در چند ماهی كه گذشت محمدرضا گلزار با اجرای برنده باش، دانیال عبادی با اجرای هفت در سه، حمید گودرزی با اجرای پنج ستاره، امیرعلی دانایی با اجرای ستاره‌ساز، كامران تفتی با اجرای وقتشه و پژمان بازغی با اجرای كودك‌شو از جمله بازیگرانی بودند كه در مقام مجری برنامه‌ها و مسابقه‌های تازه ساخته شده در رسانه ملی قرار گرفتند. مجری‌هایی كه به واقع و پیش از هر چیزی مجری‌گری را بازی می‌كنند و به‌رغم حضور موفق بعضی‌هایشان، بقیه با اشكالات و انتقادهای مختلف مواجه‌اند. حضور این بازیگران در مقام مجری برنامه‌ها را شاید بتوان به نقش حامیان مالی هم مرتبط كرد و این حامیان با توجه به هزینه‌ای كه برای تولید برنامه‌ها صرف می‌كنند، با دعوت از چهره‌های شناخته‌شده سعی می‌كنند در پربیننده‌تر شدن برنامه‌ها و بازگشت هزینه‌هایشان بكوشند. از طرفی این رویه تازه صدای مجریان را درآورده است؛ افرادی كه به صورت حرفه‌ای سال‌هاست به مجری‌گری پرداخته و در مسیر این كار پخته شده‌اند، اما فقط به صرف چهره نبودن در سینما از اجرای برنامه‌ها كنار گذاشته می‌شوند.
حالا معلوم نیست بنیامین دوباره به تلویزیون برگردد و شبكه سه سیما بتواند نظر میرباقری را جلب كند یا نه، اما آنچه كه معلوم است تلویزیون درصدد برآمده تا از حضور بازیگران تنها در حوزه فعالیت خودشان كمك بگیرد. عدم پخش ماهِ ماه، اولین قدم برای تحقق آن است.