رفقای كیكاوس در فوتوغراف بین‌الملل

رفقای كیكاوس در فوتوغراف بین‌الملل


آســـــــمانِ ســــه‌شنبه‌شبِ تهران دهن باز كرده بود و آخریـــــــــــن خـــــــــمیازه‌های اردیبهشتی‌اش را می‌كشید؛ آن پایین، او ایستاده بود و به این فكر می‌كرد كه فردا می‌تواند دوباره باران ببارد و آخرین روز كاری یك روزنامه‌نگار را لطیف و خوش كند به رطوبتی خواستنی. آن چند غرش اما توانِ رهانیدن تهران از گرمای چهارشنبه را نداشت و خبری از باران هم نشد. نمی‌دانم چرا هر وقت می‌خواهم به شما بگویم دیروز در تحریریه و سر میز گروه فرهنگ و هنر چه خبر بود از آسمان شروع می‌كنم... لابد حكمتی هست دیگر.
ایـــــن هـــــــــــم حكـــــمتش؛ محمدصــــــــادق علیـــــــــزاده، بارانی‌ترین مرد گروه با زبان روزه چندین و چند صفحه از برگ‌های تاریخ صدر اسلام را ورق زده تا چند نكته مغفول درباره حضرت خدیجه (س) بیابد و امروز برای صفحه 9 درباره این بانو بنویسد به مناسبت سالگرد وفات ایشان. از جمله نكات خواندنی كه دبیرالدُبرا بر آن انگشتِ تمركز مكیده، ماجرای متفاوت ازدواج حضرت خدیجه (س) با رسول‌اكرم (ص) بوده است. وقتی هم صادق ماجرای خواستگاری خدیجه(س) از پیامبر(ص) را تعریف می‌كرد بحثی در گروه شكل گرفت كه عرفیات همواره سد راه شرعیات بوده‌، از همان صدر اسلام تا حالا.
میثم اسماعیلی این روزها علاوه بر این‌كه پشت خاكریزهای صفحه 12 پناه گرفته و كمر دوتاشده از تنهایی تازه‌اش پس از هجرت غریبانه همكارش یعنی فاطمه شهدوست را صاف می‌كند، گاهی هم سرك می‌كشد به صفحه 10 كه صفحه عمومی گروهی ما برای ادبیات و هنر است. میثم به بهانه اعطای گواهینامه درجه یك هنری به همایون شجریان، سراغ از ماجراهای پرپیچ‌وخم این نشان و اعطایش نوشته؛ البته اسماعیلی، هوشمندانه به جای این‌كه حول كل موضوع بچرخد صرفا رفته سراغ اهالی موسیقی نواحی كه ماجراهای عجیب و غریب را درباره این نشان از سر گذرانده‌اند. تمركز او بر این رسته به جای پیمایش ژورنالیستی بر كل موضوع، باعث شده خروجی گزارشش، فقط نتیجه‌ای پیمایشی نباشد و بتواند به عنوان یك تحلیل آسیب‌شناسانه مورد استفاده قرار بگیرد.
ساناز قنبری هم بهترین گزینه را از بین عوامل فیلم «سامـــــــــورایی در بـــرلین» انتخاب كرده تا با او در صفحه 11 به گفت‌وگو بنشیند؛ نادر مشایخی، فرزند زنده‌یاد مشایخی كه او را بیشتر به خاطر ساخته‌های برجسته‌اش در موسیقی می‌شناسیم. قنبری از او هم درباره فعالیت‌های موسیقیایی‌اش پرسیده و هم درباره بازی‌اش در این فیلم.
اما زعیم قومِ فرهنگ و هنر در جام‌جم، مولانا كیكاووس والامقام زیاری كه موی در فوتوغراف بین‌الملل سپید كرده، امروز هم در صفحه سینمای جهان مجموعه‌ای از مطالب و اخبار را با ترجمه‌اش فراهم آورده كه لذتش را ببرید؛ از پویانمایی‌های رایان رینولدز تا خبرهایی از شارلیز ترون، نیكول كیدمن و دیگر رفقایش.