بازوبندی برای كنترل گرما  و سرما

بازوبندی برای كنترل گرما و سرما

محققان دانشگاه كالیفرنیا سن‌دیه‌گو یك بازوبند حاوی وصله‌ای مخصوص ابداع كرده‌اند كه دمای پوست بدن را تغییر می‌دهد و برای افرادی مناسب است كه به طور مداوم احساس سرما یا گرما  می‌كنند.
به گزارش مهر، محققان بازوبندی ابداع كرده‌اند كه به عنوان ترموستات شخصی كار می‌كند و سبب می‌شود افرادی كه به طور مداوم احساس سرما یا گرما می‌كنند راحت‌تر دمای بدنشان را تنظیم  كنند. وصله موجود در این بازوبند بیش از هشت ساعت كار می‌كند و می‌تواند دمای پوست فرد را تا ده درجه سانتیگراد بالا یا پایین ببرد.
در این بازوبند از آلیاژهای ترموالكتریك استفاده شده كه با استفاده از الكتریسیته تمایز دمایی ایجاد می‌كند. آلیاژهای مذكور بین ورقه‌هایی كشسان با قابلیت رسانایی گرما قرار می‌گیرد و در نهایت به یك پك باتری كوچك متصل می‌شود.
این نوع دستگاه‌ها می‌تواند برای افراد در هر زمان و مكانی دمای مناسب را فراهم كند.
همچنین اگر فرد هنگام استفاده از طیف وسیع‌تر دمایی با بازوبند احساس بهتری داشته باشد، دیگر نیازی نیست دمای محیط را در زمستان یا تابستان تغییر دهد. وصله موجود در بازوبند یك‌صفحه با قطر پنج سانتی‌متر از جنس انعطاف‌پذیر و سبك است. دانشمندان تخمین می‌زنند حدود صد نمونه از این وصله‌ها برای تنظیم دمای نقاط مختلف مانند گردن لازم است.
 این دستگاه در یك روز گرم حدود ۲۶ وات برق استفاده می‌كند كه كمتر از نصف برق مورد نیاز برای روشن شدن لپ‌تاپ است. اما هزینه تولید آن صدها پوند است.