تحول در گردشگری

تحول در گردشگری

 نگاه هوشمندانه برنامه‌ریزان دولتی، تلاش مسؤولان اقتصادی، كارشناسی علمی بدنه صنعت گردشگری در میزان درآمدزایی و تاثیرگذاری این بخش در رونق اقتصادی كشور باعث شد كه تشكیل وزارت گردشگری با پشتیبانی مجلس شورای اسلامی سرعت بیشتری گیرد.
حال با ایجاد این بستر و توجه خاص به حوزه گردشگری در وزارتخانه‌ای خاص و نفوذ آن در اركان سیاسی و اقتصادی ساختار كشور، زمینه تحولاتی نو پدیدار شده است.
بررسی و مطالعات تحقیقات موضوعی كارشناسان هم مبین این امر است كه عرصه پهناور سرزمین ایران بر اثر سیاستگذاری‌های غیراصولی تماما معطوف به درآمدهای نفتی بوده و تمامی چالش‌های اقتصادی و سیاسی كشور در عرصه داخلی و خارجی هم از وابستگی به بازار پرمخاطره و پرچالش نفت نشأت می‌گیرد.
بنابراین می‌توان امیدوار بود كشور ایران با داشتن ظرفیت‌های والای گردشگری در بین ده كشور برتر جهان، با تشكیل وزارت گردشگری و همكاری بیشتر با سازمان جهانی گردشگری (UNWITO) در راستای بررسی و برنامه‌ریزی زیرساخت‌های موجود گردشگری كشورمان در عرصه بین‌المللی بتواند سهم خود را از این بازار جهانی (GNP) و بازار داخلی (GDP) دریافت كرده و درآمد ارزی و اقتصادی كسب كند. بی‌شك وجود جاذبه‌های طبیعی چون سواحل دریایی جنوب و شمال كشور، وجود اقلیم متنوع آب وهوایی در یك فصل از سال در ارتفاعات كوهستانی پر از برف و كویر مركزی ایران و سایر مناطق خوش آب و هوای كوهستانی و سایر جاذبه‌های میراثی، فرهنگی، قومی، خوراكی، پوشاكی و معرفی روز‌افزون آنها در سال‌های اخیر، خود گواهی بر رشد فزایند برنامه‌ریزی شده صنعت گردشگری و رونق این صنعت پردرآمد در صحنه ملی و جهانی است كه با تشكیل وزارتخانه گردشگری می‌تواند بر وضعیت اقتصادی كشور تاثیر مثبتی داشته باشد.
اثرات مثبت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت گردشگری بی‌شك می‌تواند نقطه عطفی در حل مشكلات اقتصادی كشور و رفع بحران بیكاری و اشتغال جوانان و تقویت روحیه امید در آحاد جامعه باشد.
اما شاید باید به این نكته هم توجه كرد كه برنامه‌ریزی آمایش گردشگری پس از تصویب وزارت گردشگری، اولین اقدامی است كه باید توسط مسؤولان مربوط انجام گیرد. آمایش گردشگری یعنی بررسی و شناخت همه
ظ‌رفیت های بالقوه موجود در سراسر كشور به ترتیب استان، شهرستان و شهر و روستاها و تقویت فعالیت همه تجهیزات موجود و چیدمان منابع انسانی با تكیه بر اصول نوین علمی به ترتیبی كه بالاترین راندمان جذب بازار، رونق گردشگری، جذب اقتصادی در واحد سطح در كل كشور پدید آید. به این ترتیب راندمان حاصل از رونق صنعت گردشگری داخلی و خارجی می‌تواند ایران را در شمار كشورهایی قرار دهد كه در تجارت جهانی منابع نفتی ندارند، اما در حوزه‌هایی مثل گردشگری با توفیقات و شكوفایی اقتصادی مواجه شده‌اند.
درست مثل كشورهای موفق همجوار و همسایه ایران همچون تركیه، قبرس، امارات متحده عربی، گرجستان، آذربایجان و ارمنستان كه به نسبت، درآمدهای ارزی نسبتا پایداری را در اقتصاد و شاخص تولید ناخالص جهانی GNP  برای درآمدهای اقتصادی و فعالیت‌های صنعت سفید در گردشگری به خود اختصاص داده‌اند. در هر روی برای نیل به رسیدن به گردشگری توسعه‌یافته لازم است مسؤولان بازار هدف را شناسایی كرده و از تجربه‌های موفق كشورهایی چون چین، كره، هندوستان، مالزی، تایلند، تركیه، انگلستان، فرانسه، نیوزلند، استرالیا، آمریكا، كانادا، ایتالیا و اسپانیا استفاده كرده و دریابند كه چطور می‌توان در بازار صنعت گردشگری جای پایی برای معرفی فرهنگ اصیل ایران به دنیا باز كرد و به درآمدهای سرشار این بخش دست یافت.