فراخوان اعلام اعتصاب عمومی در سودان

فراخوان اعلام اعتصاب عمومی در سودان

 پس از شكست مذاكرات گروه‌های مخالف با شورای نظامی انتقالی سودان، ائتلاف معارضان در سراسر این كشور اعتصاب عمومی اعلام كرد. این اعتصاب عمومی قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شود.
به گزارش فارس، ائتلاف قوی الحریه و التغییر (گروه‌های خواستار آزادی و تغییر) در بیانیه‌ای خواستار آغاز اعتصاب عمومی به‌منظور درخواست از شورای نظامی برای تحویل قدرت به دولت مدنی شد. در این بیانیه با اشاره به این‌كه سه‌شنبه آینده روز آغاز اعتصاب از سازمان‌ها، شركت‌های خصوصی و عمومی و دیگر بخش‌های شغلی و حرفه‌ای است، آمده است روز پس از آن نیز اعتصاب سیاسی و حركت به سمت تحصن در میادین پایتخت و دیگر ایالت‌ها آغاز می‌شود و چادرهای تحصن در داخل محله‌ها برپا خواهد شد.
مذاكرات شورای نظامی سودان با معارضان با هدف انتقال قدرت به دولت مدنی به بن‌بست رسیده و دو طرف بر سر تعداد نمایندگان نظامی و غیرنظامی در شورای حاكمیتی انتقالی و ریاست این شورا، اختلاف نظر دارند‌. پس از شكست این مذاكرات، محمد حمدان ملقب به حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان پنجشنبه گذشته در سفری به عربستان سعودی با محمد‌بن سلمان، ولیعهد سعودی در شهر جده دیدار و درباره همكاری‌های دوجانبه گفت‌وگو كرد. در این دیدار باقی ماندن نظامیان سودانی در ائتلاف عربی علیه یمن در ازای حمایت ریاض از شورای نظامی سودان بررسی شد و حمیدتی نیز با این پیشنهاد موافقت كرد. پیش از این نیز ائتلاف عربستان سعودی از نظامیان سودان حمایت كرده بود. همین مساله موجب شد نظامیان به‌رغم آن‌كه عمر البشیر را از قدرت كنار زده بودند، حاضر نشوند در چارچوب یك دولت غیرنظامی فعالیت كنند‌. پس از بركناری عمر البشیر شورای نظامی سودان قدرت را در این كشور به‌دست گرفت. مخالفان می‌گویند باید قدرت به یك دولت غیر‌نظامی واگذار شود.
در همین رابطه از سودان خبر می‌رسد كه هزاران نفر از اسلامگرایان سودانی نیز كه از حامیان نظام عمر البشیر بوده‌اند، در پشتیبانی از حاكمیت اسلامی تحت حمایت ارتش به خیابان‌ها آمده و دست به برگزاری راهپیمایی زده‌اند‌. به گزارش آسوشیتدپرس، راهپیمایی روز جمعه خارطوم، پایتخت سودان شاهد برگزاری این تظاهرات بود كه به درخواست نصرت الشریعه و دولت قانون برگزار شد. معترضان شعار «آزادی، صلح، عدالت و شریعت انتخاب مردم هستند» سر می‌دادند. معترضان در خیابان منتهی به كاخ ریاست‌جمهوری تجمع كردند، اما نیروهای امنیتی این مسیر را بستند. محمد عبدالكریم، معاون این ائتلاف گفت این راهپیمایی «پیامی به نیروهای اعلامیه آزادی و تغییر است كه ما (اسلامگرایان) صدایی در سودان داریم.» برخی كارشناسان می‌گویند رودر‌رو قرار دادن گروه‌های مختلف مردم در سودان می‌تواند جرقه یك جنگ داخلی در این كشور محروم را بزند‌. اتفاقی كه قطعا به نفع هیچ‌كدام از طرف‌های حاضر در صحنه نخواهد بود.