یمن و  راهبرد توازن وحشت

یمن و راهبرد توازن وحشت


 سومین حمله ارتش و نیروهای مقاومت مردمی یمن به تاسیسات نظامی استان نجران عربستان در جنوب این كشور كه به انهدام سامانه ضد‌موشكی پاتریوت منجر شد از راهبرد توازن وحشت نیروهای مسلح یمن حكایت دارد.
حمله به مراكز پمپاژ نفت الدوادمی و عفیف در استان ینبع و حمله به فرودگاه، پادگان و سامانه پاتریوت عربستان در استان نجران وحشت گسترده‌ای در عربستان و همپیمانان این رژیم ایجاد كرد. این حملات كه با بهره گیری از پهپادهای پیشرفته و رادارگریز قاصف صورت گرفته است در چارچوب تغییر استراتژی نظامی انصار‌‌ا... برای منع تجاوزات ارتش عربستان قابل تجزیه وتحلیل است .
رژیم آل‌سعود كه در برابر دقت هدف گیری پهپادهای قاصف ارتش یمن غافلگیر شده اتهام زنی‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز كرد و در همان حال حملات هوایی خود را علیه مردم غیر‌نظامی شهر صنعا تشدید كرد. رژیم آل‌سعود برای سرپوش گذاشتن روی شكست‌های اخیر خود، ایران را به تقویت نیروهای مقاومت مردمی یمن متهم كرد و از سران كشورهای عربی برای بر گزاری یك نشست فوق‌العاده در مكه دعوت كرد.
این نشست و نیز نشست موازی دیگری برای سران كشورهای عضو شورای همكاری خلیج‌فارس كه به در خواست ملك سلمان‌بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان صورت گرفته، صرفا برای جریان‌سازی علیه ایران خواهد بود. در این دو نشست كه قرار است در پایان ماه میلادی جاری در مكه تشكیل شود، عربستان تلاش خواهد كرد تا جبهه عربی مشتركی را علیه محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران ایجاد كند.
اما به‌رغم این تلاش‌ها، عرصه‌های میدانی ثابت كرد كه سلاح‌های پیچیده ارتش سعودی نخواهد توانست ملت یمن را وادار به تسلیم در برابر عربستان كند. در طول چهار سال گذشته عربستان و هم‌پیمانان این رژیم با برخورداری از انواع سلاح‌های مدرن نتوانستند یك پیروزی نظامی قابل قبولی را در یمن به‌دست آورند.
شرایط میدانی اكنون به سود نیروهای مقاومت، ارتش وانصار‌‌ا... تغییر یافته و مقاومت یمن با تكیه بر نیروهای بومی خود سازوكارهای جدیدی را برای تقابل تاثیرگذار با رژیم آل‌سعود تعریف كرده است. عربستان نیز دو سیاست سنتی و نخ‌نما‌شده خود را همچنان دنبال می‌كند و آن حمله به غیر‌نظامیان در شهرهای مختلف یمن و اتهام‌زنی‌های گسترده و جریان‌سازی رسانه‌ای علیه ایران و محور مقاومت است.
این در حالی است كه جامعه جهانی به خوبی می‌داند كه یمن در طول چهار سال اخیر از زمین، هوا و دریا به‌شدت تحت محاصره ارتش عربستان و هم پیمانان این رژیم قرار دارد و ارسال هر‌گونه كمك انسانی و نظامی برای یمن غیر‌ممكن تلقی می‌شود با این حال اكنون راهبرد موازنه وحشت از سوی نیروهای مردمی در دستور‌كار قرار گرفته كه قطعا عربستان را در شرایط كاملا دفاعی و غیر‌تهاجمی قرار خواهد داد. این استراتژی عملیاتی می‌تواند آسیب‌های جدی به تاسیسات نظامی و نفتی رژیم آل‌سعود وارد كند و معادله نظامی را پس از چهار سال جنگ نا‌متقارن، به سود ملت یمن و نیروهای انصار‌‌ا... تغییر دهد. قرار گرفتن تاسیسات نظامی و نفتی عربستان در تیررس پهپادهای رادارگریز یمن در كنار موشك‌های بالستیكی نقطه‌زن می‌تواند عرصه‌های میدانی را در سطح بسیار بالایی دگرگون كند.
اكنون جنگ در پنجمین سال خود در یمن می‌رود تا به نقطه پایانی خود برسد، زیرا فرسایشی شدن این جنگ در نهایت به برتری نظامی نیروهای انقلابی یمن منجر خواهد شد و این یك معادله شناخته‌شده نظامی در طول تاریخ است. از این رو رژیم آل‌سعود كه مایل نیست به حقیقت برتری میدانی انصار‌‌ا... اعتراف كند با بهره‌گیری از رسانه‌های گسترده خود تلاش دارد تا برتری نظامی انصار‌‌ا... را به دلیل ارسال كمك‌های نظامی ایران وانمود كند.