زندانیان مهریه كمتر نمی‌شوند!

زندانیان مهریه كمتر نمی‌شوند!


 «دیگر زمان گفتن این جمله «كی مهریه را داده و كی مهریه را گرفته» تمام شده است. چنانچه مرد توان پرداخت مهریه را نداشته باشد و همسرش نیز گذشت نكند، مرد روانه زندان می‌شود.»
این جملات اسدا... جولایی، مدیرعامل ستاد دیه است. او تاكید دارد كه این روزها چون برخی زنان مطمئن هستند مرد توانایی مالی پرداخت كامل مهریه را ندارد، دادخواست مهریه را مطرح می‌كنند تا هرطور شده بخشی از پول را یا از همسرشان یا از ستاد دیه دریافت كنند. جولایی گفت به همین خاطر ستاد دیه حمایت‌هایش را از زندانیان مهریه كاهش داده و در زمینه ارائه تسهیلات به این زندانیان سختگیرتر شده است.
اما بدون شك این تصمیم ستاد دیه، تاثیری در كاهش زندانیان مهریه كشور نخواهد داشت. زیرا هنوز هم شاهد هستیم كلاف سردرگم مهریه در كشور ما باز نشده است و هر زمان كه قیمت سكه افزایش پیدا می‌كند، سیل دادخواست‌های دریافت مهریه نیز روانه دادسراها می‌شود. این در حالی است كه روزهای اول اردیبهشت رئیس قوه قضاییه دستوری برای تجدید‌نظری فوری درباره زندانیان مهریه صادر كرد و گفت: در این زمینه باید نظارت شود كه تا حد امكان، بازداشت صورت نگیرد. همچنین بیشتر مراجع معظم تقلید در دیداری كه داشتیم تذكر می‌دادند كه لازم است بازنگری جدی و فوری در زمینه زندانیان مهریه صورت گیرد.
البته این صحبت‌های آیت‌ا... ابراهیم رئیسی مورد استقبال نمایندگان خانه ملت نیز قرار گرفت. به‌طور مثال، چند روز بعد یحیی كمالی‌پور، نایب‌رئیس كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این‌باره عنوان كرد: بنده فكر می‌كنم دستور رئیس قوه ‌قضاییه خواست عمومی جامعه است؛ چرا كه بر‌اساس آخرین آمار بیش از 2000 زندانی مهریه در زندان‌ها هستند كه برای كشور مشكلاتی را ایجاد كرده است.
او همچنین تاکید کرد اگر رؤسای دادگستری‌های سراسر كشور، دستور رئیس قوه قضاییه را اجرا كنند، شاهد كاهش جمعیت كیفری زندان‌ها و بدهكاران مالی خواهیم بود كه این مساله می‌تواند از لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی را در جامعه ایجاد كند.
حال باید دید با همه این صحبت‌ها، آیا مسؤولان دستگاه قضا و قانونگذاران كشور به راه‌حلی میانی در حوزه مهریه كه در آن هم حق و حقوق زنان تامین شود و هم مردان كمتری روانه زندان‌ها شوند، دست خواهند یافت؟ یا همچنان قرار است مردان بیشتری به‌دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه، زندان‌ها را پر كنند و دستگاه‌های بیشتری مانند ستاد دیه كشور نیز پای خود را از ماجرای زندانیان مهریه بیرون بكشند؟