سایه‌بانی برای  دلدار

سایه‌بانی برای دلدار

مادری سنتی و جدی
پریوش نظریه، بازیگر شناخته شده‌ای در مدیوم سینماست. البته جزو بازیگران گزیده كار نیز هست كه راحت تن به ایفای نقش نمی‌دهد، همین ویژگی او باعث شده كمتر در مدیوم تلویزیون حضور داشته باشد، اما نكته قابل تامل حضور پررنگ این بازیگر در سال‌های اخیر و به‌ویژه در مجموعه‌های ماه رمضان است. او سال‌های 93 و 96 در مجموعه‌های رمضانی «مدینه» و «زیر پای مادر» بازی كرده و ماه رمضان امسال هم با دل‌دار میزبان روزه‌داران بود. نظریه، قبل از بازی در سریال دل‌دار در ساخته قبلی برادران محمودی با نام سایه‌بان بازی كرده بود. او در سریال سایه‌بان نقش یك مادر سنتی، مذهبی، منضبط، جدی و بسیار زحمتكش را بازی كرده بود كه مدافع حقوق فرزندانش است و كاملا از آنها مراقبت می‌كند. او در سریال دل‌دار هم ایفاگر همین نقش است و باز هم در نقش یك مادر سنتی، مذهبی، جدی، منضبط و زحمتكش حضور دارد. ضمن این‌كه نظریه در دل‌دار مثل همان سریال سایه‌بان، مادری است كه حلال و حرام سرش می‌شود و حاضر نیست فرزندانش تن به خوردن مال حرام بدهند. او در سریال دل‌دار مرتب به كامیار هشدار می‌دهد كه حق خواهر و برادرش را از ارث پدری بدهد.
تماشای نظریه در سریال دل‌دار ناخودآگاه مخاطب را به یاد نقش او در سایه‌بان می‌اندازد. البته نقش این هنرمند در سریال دل‌دار به نسبت سایه‌بان كوتاه است و با وجود آن‌كه شباهت‌های بسیاری این دو‌مادر در سریال‌های سایه‌بان و دل‌دار دارند، اما او تلاش كرد تا تفاوت‌هایی بین این دو مادر به چشم مخاطب بیاید.


حفظ مبل‌سازی
علیرضا اوسیوند، بازیگر دیروز است و دانش آموخته رشته بازیگری و كارگردانی تئاتر. او همسر حمیرا ریاضی است. كافی است نگاهی به كارنامه این هنرمند داشته باشیم، متوجه رنگین‌كمان نقش‌های او می‌شویم. او در تلویزیون تا به امروز نقش‌های متعددی را در سریال‌های تلویزیونی همچون بچه مهندس، آرام می‌گیریم، دولت مخفی، زمانی برای عشق، كتابفروشی هدهد، نوعروس، دایره تردید و... بازی كرده است. او از ابتدای ماه رمضان با مجموعه دل‌دار میزبان مخاطبان است. او در این سریال نقش پدری را بازی می‌كند كه با وجود مشكلات و فشارهای اقتصادی اما تلاشش را می‌كند تا كارگاه مبل‌سازی‌اش سر پا بماند. از سوی دیگر یك پدر دلسوز است كه نگران دختر و پسرش است كه مسیر را به اشتباه طی نكنند.
اوسیوند در سریال سایه‌بان نقش مردی را بازی می‌كرد كه كارگاه مبل‌سازی داشت و با وجود مشكلات اقتصادی و فشارهایی كه بر او تحمیل می‌شد، تلاش می‌كرد تا كارگاهش تعطیل نشود. البته اوسیوند در سریال سایه‌بان وضعیت مالی‌اش خیلی خوب نبود، اما در سریال دل‌دار تا حدودی وضع مالی‌اش بعد از ورشكستگی بد نیست. اما وجوه مشترك این نقش ناخودآگاه مخاطب را به یاد كاراكتر او در سریال سایه‌بان می‌اندازد.


مادری مهربان و حامی
بدون تردید یكی از بازیگران كم كار سریال دل‌دار، رویا جاویدنیاست كه تا به امروز در فیلم و سریال‌هایی همچون وضعیت سفید، وارونگی، به آهستگی و سایه‌بان بازی كرده است. او در مجموعه دل‌دار، كار برادران محمودی در نقش یك مادر مهربان، اما در عین حال جدی و حامی ظاهر شده است.
او مراقب دختر و پسرش است، اما به این موضوع هم اعتقاد دارد كه باید به بچه‌هایش به‌رغم اشتباهاتی كه در زندگی شخصی و كاری‌شان دارند فرصت داده شود تا دوباره آنها خودشان را محك بزنند. گرچه همسرش (علیرضا اوسیوند) مخالف است و می‌گوید بیشتر باید مراقب بچه‌ها باشند تا دوباره اشتباهات شان تكرار نشود. جاویدنیا در سریال سایه‌بان هم نقش یك زن مطلقه را بازی می‌كرد كه سال‌ها قبل از همسرش جدا شده است، اما با وجود این یك مادر حامی برای فرزندش آرمان (محمدرضا غفاری) است. او دلش می‌خواهد آرمان به بهترین‌ها برسد و به همین دلیل او را تشویق می‌كند از دختری كه دوستش دارد فاصله بگیرد و به خارج از ایران برود و با دختر دایی‌اش ازدواج كند.
با وجود بخش‌های مشترك این دو كاراكتر، اما جاویدنیا تلاش كرده نقش دو مادر متفاوت را بازی كند.


باز هم تكرار!
محمدرضا غفاری از سال 1384 با بازی در فیلم سینمایی «رویای خیس» پوران درخشنده وارد عرصه بازیگری شد. با وجود این‌كه او از دهه 80 وارد عرصه هنر شد و كارهایی را انتخاب كرده كه به لحاظ قصه ویژگی‌های شاخصی داشته و با كارگردان و طیف بازیگران حرفه‌ای كار كرده، اما معمولا نقش یك به او سپرده نشده است و بیشتر نقش‌های 2 یا 3 را به‌عهده دارد. این موضوع هم در سریال‌ها و هم در فیلم‌های سینمایی تكرار شده است. همین باعث شده تا مخاطب از او شاهد بازی معمولی باشد و نه خاص و ویژه.
این بازیگر در كار قبلی برادران محمودی نقش پسر عاشقی را بازی می‌كرد كه در مسیر عشق با مشكلات زیادی رو‌به‌رو می‌شود، بنابراین او به دروغ پناه می‌برد و راحت به دختری كه عاشقش بوده، دروغ می‌گوید و خودش را كنار می‌كشد، اما در پایان تصمیم می‌گیرد به سمت دختری بیاید كه او را دوست دارد.
غفاری در سریال دل‌دار هم همچون كار سایه‌بان نقش پسری را بازی می‌كند كه در مسیر عشق با مشكلاتی مواجه می‌شود و همین او را وادار می‌كند دروغ‌هایی برای دختری كه عاشقش است، بگوید تا او را نسبت به خودش دلسرد كند تا او مسیر دیگری در زندگی‌اش انتخاب نماید. گرچه آرمان قصه سایه‌بان وضع مالی‌اش خوب بود، اما آرش دل‌دار وضعیت مالی خوبی ندارد، اما بسیاری از ویژگی‌های رفتاری آرمان و آرش مشترك است و با توجه به این‌كه بازی خاصی از غفاری در دل‌دار نمی‌بینیم، به همین دلیل مخاطب، شاهد بازی تكراری است.



ذهن مشترك برادران محمودی
برادران محمودی با این‌كه به لحاظ سنی چند سال اختلاف سنی دارند، اما با هم تصمیم گرفتند كارهای مشتركی انجام بدهند. آخرین ساخته آنها سریال دل‌دار است كه از شبكه دو پخش می‌شود. آنها در قالب ساخت سریال‌های سایه‌بان و دل‌دار به مشاغل مختلفی پرداخت كردند، اما یكی از مشاغل مشترك در این دو سریال، مبل‌سازی است كه شخصیت‌های اصلی برای حفظ و نگهداری آن تلاش زیادی می‌كنند. البته این علامت سؤال شكل می‌گیرد كه برادران محمودی چرا در این دو سریال دست روی چنین شغلی گذاشته‌اند و آن‌قدر نسبت به آن دغدغه‌مند هستند كه در دو سریال به آن پرداخته‌اند.
همچنین در قالب قصه سریال‌های سایه‌بان و دل‌دار به موضوع دلار، بالا و پایین شدن آن هم پرداخته‌اند كه از فصول مشترك داستان محسوب می‌شود؛ ضمن این‌كه سریال دل‌دار هم نشان می‌دهد آنها علاقه‌مند هستند با بازیگرانی كه قبلا تجربه همكاری داشتند، كار كنند. بنابراین شش نفر از بازیگران سریال سایه‌بان در سریال دل‌دار هم حضور دارند.
البته معمولا آنها در كارهایش از بازیگران جدید هم استفاده و معرفی می‌كنند. در سریال دل‌دار هم شادی مختاری را معرفی كردند كه نقش ندا عروس خانواده را بازی كرده است. از دیگر بخش‌های مشترك این دو سریال، خواننده تیتراژ است كه تیتراژ هر دو سریال را محسن چاووشی خوانده است. البته هر دو‌ترانه به لحاظ محتوا كاملا متفاوت است و نقطه اشتراك، خواننده است.



پدری مهربان و دلسوز
بهزاد فراهانی، بازیگر پیشكسوت تئاتر، تلویزیون و سینماست. مگر می‌شود مخاطب نقش‌های ماندگار او را در سریال‌های گرگ‌ها، رعنا، امام علی، قائم‌مقام فراهانی، مدینه و... فراموش كند. این بازیگر كهنه‌كار تا امروز نقش‌های متفاوتی بازی كرده و در كارنامه هنری‌اش به جای گذاشته است. او در سریال دل‌دار در نقش یك پدر مهربان، دلسوز و حامی حضور دارد كه وابستگی عاطفی زیادی به پسرش پژمان (نیما رئیسی) داشت و بعد از مرگش سعی می‌كند هر چند سخت، اما به زندگی‌اش ادامه بدهد.
فراهانی در ساخته قبلی محمودی‌ها به نام سایه‌بان نقش یك پدر مهربان و دلسوز را داشت كه حامی دخترش بود. با این‌كه آرمان، عشق دختر او را پس می‌زند، اما این باعث نمی‌شود با آرمان بد‌خلقی كند. تا این‌كه بعد از مشكلاتی، آرمان تصمیم می‌گیرد همراه دایی‌اش به خارج از ایران برود و با دختر او ازدواج كند.
فراهانی در هر دوی این سریال نقش پدرهای مهربان و دلسوز را داشت. البته به لحاظ روحیاتی تفاوت‌های اندكی داشتند، اما در مجموع فراهانی سعی كرده نقش پدر را مثل همیشه خوب و درخشان بازی كند. تا امروز این هنرمند پیشكسوت نقش پدرهای بسیاری را بازی كرده و هر بار سعی داشته یك رنگ و لعاب تازه‌ای به آنها بدهد.



از مبل‌سازی تا ماهی‌سرا
حسام محمودی، همان سامان قصه سریال دل‌دار است كه در ابتدای قصه خودش را عاشق شادی (الناز حبیبی) نشان می‌دهد، اما از قرار به خاطر گرفتن انتقام از قاسم (بهزاد فراهانی) و پسرش پژمان (نیما رئیسی) به عنوان كارگر وارد ماهی‌سرا می‌شود. اما بعد از گرفتن انتقام و لو دادن رقم مزایده، وقتی به قلبش مراجعه می‌كند، متوجه می‌شود كه واقعا عاشق شادی است و او را می‌خواهد، اما كینه و انتقام او به ماجراهای متعددی ختم می‌شود و حتی عشق او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
این بازیگر در مجموعه سایه‌بان هم نقش كارگری را كه در یك مبل‌سازی كار می‌كرد، به‌عهده داشت. او در این سریال هم عاشق دختری شده بود، اما دختر به او علاقه‌ای نداشت. محمودی گرچه در دو سریال برادران محمودی بازی كرده بود، اما در هر‌دو سریال بازی متفاوتی
ارائه كرده است.