مرجان‌ها تفریحی می‌میرند

هر ثانیه 700 لیتر فاضلاب به خلیج‌فارس می‌ریزد

مرجان‌ها تفریحی می‌میرند

نماینده مردم بندرعباس در مجلس از تداوم ورود فاضلاب به خلیج‌فارس انتقاد كرد و قاچاق، برداشت بی‌رویه و غواصی تفریحی را از عوامل تهدید‌كننده مرجان‌های خلیج‌فارس دانست.
به گزارش خانه ملت، احمد مرادی با تاكید بر این‌كه وضعیت محیط‌زیست خلیج‌فارس مطلوب نیست از تداوم ورود فاضلاب به آن انتقاد كرد و گفت: نشستی را با مدیرعامل فاضلاب كشور داشتیم و نگرانی مردم هرمزگان را منتقل كردیم.
وی با تاكید بر این‌كه به‌شدت از بی‌توجهی دولت نسبت به ورود فاضلاب به خلیج‌فارس انتقاد داریم، افزود: متاسفانه روزانه 700 لیتر در ثانیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی وارد خلیج‌فارس می‌شود و هر‌چند بارها مسؤولان ذی‌ربط مطرح كردند كه در حال كنترل ورود فاضلاب و انتقال آن به صنایع هستیم، اما در حد شعار باقی ماند.
وی واگذاری سواحل به اشخاص توسط منطقه آزاد را اقدامی بسیار خطرناك و غیراصولی دانست و گفت: از سازمان بازرسی خواستار ورود جدی به این موضوع و جلوگیری از این اقدام شدیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌كه برداشت‌های بی‌رویه ماهی توسط كشتی‌های صنعتی به‌ویژه چینی، سنگاپوری و تایلندی نسل آبزیان را در معرض انتقراض قرار می‌دهد، عنوان كرد: برداشت بی‌رویه، قاچاق، غواصی تفریحی، ورود فاضلاب و آلودگی نفتی، نسل مرجان‌ها را تهدید می‌كند. ما این موضوع را به سازمان محیط‌زیست اطلاع‌رسانی كردیم و هر چند محیط‌زیست تاكید دارد كه تا حدودی كنترل شده، اما چنین ادعایی صحت ندارد.
عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری تردد روزانه 60 تا 70 كشتی تجاری بزرگ نفتی در خلیج‌فارس، گفت: با توجه به آلودگی نفتی از سوی این كشتی‌ها از سازمان بنادر و دریانوردی تقاضا داریم بر‌اساس تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی اعتراض ما را به كشورها اعلام كند.
وی از راه‌اندازی مزارع پرورش میگو در حریم روستاهای حوزه انتخابیه انتقاد كرد و ادامه داد: از دولت انتظار می‌رود به این موضوع رسیدگی كند. مرادی با انتقاد از ایجاد كارخانه پودر ماهی در شهر سوزا، گفت: بوی تعفن آن موجب آزار و اذیت مردم شده و چند سال است كه تذكر داده شده، اما متاسفانه گوش شنوایی نیست.