پایان بدشانسی‌های كلوپ در فینال‌ها

یك موفقیت خاص برای آقای معمولی فوتبال

پایان بدشانسی‌های كلوپ در فینال‌ها

 قبل از این‌كه فینال شنبه شب در ورزشگاه مترو‌پولیتانوی شهر مادرید آغاز شود، یك ركورد منفی در كارنامه یورگن كلوپ آلمانی بیش از هر چیزی توی ذوق می‌زد. آقای معمولی فوتبال كه بسیاری با شور و هیجان عجیبش كنار زمین او را می‌شناسند، تا قبل از فینال شنبه شش بار با تیم‌های مختلف به فینال رفته بود و نكته عجیب این‌كه در تمام این شش بازی هم به عنوان بازنده زمین را ترك كرده بود. اما گل‌های محمد صلاح و اوریگی باعث شد این نوار ناكامی‌ها در شهر مادرید پاره شود.
فینال سال گذشته لیگ قهرمانان با همین لیورپول مقابل رئال، فینال لیگ قهرمانان سال 2013 با دورتموند مقابل بایرن مونیخ، دو فینال جام حذفی در آلمان، یك فینال لیگ اروپا و یك فینال جام حذفی در انگلیس با لیورپول، شش بازی‌ای بود كه با ناكامی مرد آلمانی به پایان رسید. به همین دلیل بود كه كلوپ بعد از پایان بازی این‌طور صحبت كرد: خیلی خوشحالم. برای خودم، هواداران و باشگاه. تابه‌حال چنین تیمی دیده بودید؟ ما امشب در فینال لیگ قهرمانان عالی ظاهر شدیم و به حق‌مان رسیدیم. این بهترین شب عمرم بود.
نكته جالبی كه كلوپ در صحبت‌های بعد از این بازی به آن اشاره كرد، تماس گواردیولا با او بوده است. او در این زمینه گفت: بعد از بازی گواردیولا نخستین كسی بود كه با من تماس گرفت و قهرمانی لیورپول را تبریك گفت. ما به هم قول دادیم كه در هر جامی با هم رقابت كنیم. كسب ۹۷ امتیاز در لیگ جزیره و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نشان داد فصل باور نكردنی را پشت سر گذاشتیم.
اگرچه فینال شنبه شب در مقایسه با چند فینال گذشته در لیگ قهرمانان اروپا جذابیت و هیجان به مراتب كمتری داشت، اما در این بازی چند ركورد جا به جا شد. گلی كه محمد صلاح در دقیقه 2 بازی و از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، دومین گل سریع فینال این مسابقات نام گرفت. سریع‌ترین گل فینال مربوط به فینال سال 2005 است كه پائولو مالدینی در ثانیه 51 به ثمر رساند. همچنین اوریگی با گلی كه در دقایق پایانی به ثمر رساند، به پنجمین بازیكنی تبدیل شد كه در شش فینال قبلی به عنوان بازیكنی تعویضی به میدان آمده و گل زده است. مارسلو (2014)، یانیك كاراسكو (2016)، ماركو آسنسیو (2017) و گرت بیل (2018 ) چهار بازیكنی هستند كه چنین آماری داشتند.
لیورپول حالا با كسب جام ششم در رده سومین باشگاه پرافتخار در تاریخ لیگ قهرمانان قرار گرفته است. رئال با 13 و میلان با هفت قهرمانی در رده‌های اول و دوم قرار دارند. از سوی دیگر، تعداد قهرمانی تیم‌های انگلیسی در این جام به عدد 13 رسید. در این زمینه اسپانیا با 18 جام پرافتخارترین به حساب می‌آید. از سوی دیگر، كلوپ به هفدمین مربی تبدیل شد كه توانسته تیمش را به قهرمانی در این مسابقات برساند.
 مسی، آقای گلی را از رونالدو گرفت
با پایان بازی‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا، لیونل مسی با زدن 12 گل به‌عنوان آقای گل این فصل انتخاب شد. او این تعداد گل را در 837 دقیقه حضورش در زمین به ثمر رساند و این یعنی این‌كه ستاره آرژانتینی هر 69 دقیقه یك بار گل زده است. مسی 9 گل را با پای چپ و سه گل باقیمانده را با پای راست خود به ثمر رسانده است. روبرت لواندوفسكی با هشت و سرخیو آگوئرو با شش گل در رده‌های بعدی گلزنان این فصل قرار دارند.
او در حالی امسال به این افتخار رسید كه در سه فصل گذشته كریس رونالدو به آقای گلی مسابقات رسیده بود. از سوی دیگر، حالا مسی و رونالدو هر كدام‌شان با شش بار عنوان آقای گلی طی 12 سال گذشته به تنهایی در صدر قرار دارند. در زمینه پاس گل هم، لوییس  سوارز، دوژان تادریچ از آژاكس، جوردی آلبا و لروی سانه با دادن پنج پاس گل در این فصل ركورددار شدند. البته سوارز به دلیل این‌كه دقایق كمتری در زمین حضور داشت، در صدر قرار دارد.