بلع اتفاقی سوزن!

بلع اتفاقی سوزن!

 شاید تاكنون به صورت ناخودآگاه سوزنی را كه به‌دلیل عادت بد با لب گرفته‌اید را بلعیده باشید یا افرادی را سراغ دارید كه این اتفاق برایشان افتاده باشد، اتفاق نگران‌كننده‌ای كه باعث می‌شود بیمار و همراهان بلافاصله به مراكز اورژانس بیمارستانی مراجعه كنند. این وضعیت برای ما پزشكان نیز تا زمانی كه در عكس‌های رادیولوژی مشخص شود این جسم خارجی نوك تیز از معده رد شده یا نه، نگران‌كننده است. زمانی كه سوزن از دریچه انتهای معده وارد روده شود و قسمت اول دوازدهه را رد كند، نگرانی ما تا حدود زیادی برطرف می‌شود. گرچه كار تشخیص و درمان به اتمام نرسیده است ولی می‌توانیم بیمار بی‌علامت كه هیچ‌گونه درد شكم و علائم گوارشی ندارد را را با توصیه به گرفتن عكس رادیولوژی از شكم در ساعات آینده و نیز بررسی مدفوع از جهت خروج سوزن با علائم هشدار از بیمارستان مرخص كنیم.
اما زمانی كه در عكس‌های رادیولوژی مشخص شود سوزن یا اجسام خارجی نوك‌تیز مشابه سوزن با طول بیشتر از پنج سانتی‌متر در قسمت‌های بالاتر لوله گوارش باقی مانده و احتمال خروج آنها از دریچه انتهای معده بسیار كم است، باید به‌صورت اورژانسی و به روش آندوسكوپی جسم نوك‌تیز را خارج كرد.
از اجسام خطرناك دیگری كه شاید حساسیت والدین و همراهان نسبت به بلع آنها كمتر از بلع سوزن باشد ولی می‌توانند به‌صورت بالقوه حتی خطرناك‌تر از سوزن بلع شده باشند، می‌توان به بلع باتری‌های سكه‌ای، ساعت و آهن‌رباهای كوچك اشاره كرد كه این اجسام نیز در عكس‌های رادیولوژی مشخص می‌شود و بسته به شرایط، نیاز به تصمیم‌گیری پزشك معالج جهت نحوه معالجه بیمار دارد.
به هرحال ترك عادت بسیار اشتباهِ گرفتن سوزن با دهان می‌تواند از بروز این‌گونه اتفاقات پیشگیری نماید و در صورتی كه به هردلیل بلع جسم خارجی نوك تیز اتفاق افتاد ‌بیمار باید سریعا به مركز اورژانس بیمارستانی جهت گرفتن عكس رادیولوژی مراجعه کند. در بیمارانی كه با نظر پزشك معالج ترخیص و توصیه به مراجعه مجدد می‌شوند بروز هر گونه درد در ناحیه شكم یا دیدن خون همراه مدفوع می‌تواند زنگ خطری محسوب گردد و بلافاصله مجددا باید بیمار به مركز درمانی مراجعه کند.