دولت در حال بررسی بودجه كالاهای اساسی است

دولت در حال بررسی بودجه كالاهای اساسی است


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: موضوعات مطرح‌ شده درباره مخالفت وزارت صمت با اجرایی شدن سیستم كالابرگ الكترونیكی و احیای دوباره سیستم توزیع ارز به واردكنندگان برای واردات كالاهای اساسی شایعه است.
رضا رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در واكنش به موضوعات مطرح ‌شده درباره اجرایی نشدن سیستم كالابرگ الكترونیكی به‌‌رغم مصوبه مجلس در بودجه 98، گفت: در قانون بودجه سال جدید، مجلس برای هزینه‌كرد و توزیع بودجه 14 میلیارد دلاری جهت تأمین كالاهای اساسی چند مسیر را پیش‌روی وزارتخانه قرار داد كه یكی از آنها سیستم كالابرگ الكترونیكی بود. حال در مصوبه تأكید شده كه دولت با بررسی وضعیت، یكی از دو مسیر را دنبال كند. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت و مجلس تمام تلاش و برنامه‌ریزی خود را برای تأمین اعتبار 14 میلیارد دلار جهت كالاهای اساسی صورت داده و با وجود تمام محدودیت‌های ارزی برای تأمین نیازهای مردم، منابع اعتباری مربوط برای سال گذشته و سال جاری تأمین شد.
رحمانی با بیان این‌كه وزارت صمت نحوه اجرای هزینه‌كرد و توزیع بودجه 14 میلیارد دلاری در سال گذشته را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است، تصریح كرد: تمام معایب مكانیسم توزیع اعتبار برای واردات كالاهای اساسی رسیدگی و شناسایی ‌شده است، اما قطعا آنچه كه نیت وزارتخانه برای تأمین كالاهای اساسی بوده، محقق نشده است.
وی ادامه داد: قطعا نباید هزینه‌كرد بودجه 14 میلیارد دلاری از هر مسیر و مكانیسمی، منجر به بروز رانت، هدررفت منابع ملی و كسب درآمدهای هنگفت برای برخی افراد شود.
وزیر صمت تصریح كرد: در شرایط كنونی تصمیم‌گیری درباره تعیین مكانیسم هزینه‌كرد بودجه 14 میلیارد دلاری در كارگروه‌های دولت در حال بررسی است و امیدوارم در نهایت به راهكاری مناسب برای تأمین و توزیع عادلانه كالاهای اساسی به مردم برسیم.
رحمانی در واكنش به موضوعات مطرح ‌شده درباره مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرایی شدن سیستم كالابرگ الكترونیكی و احیای دوباره سیستم توزیع ارز به واردكنندگان برای واردات كالاهای اساسی، گفت: این موضوعات مطروحه به‌هیچ‌وجه درست نیست و این مساله قطعا شایعه است، زیرا اعتقاد ما تداوم روند سال گذشته برای تأمین كالاهای اساسی نیست.