آغاز پایان  بنیامین

نخست وزیر جنایتكار رژیم صهیونیستی درحال پیوستن به تاریخ است

آغاز پایان بنیامین

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر لجوج و دروغ‌پرداز رژیم صهیونیستی برخلاف همه تصوراتش نه‌تنها نتوانست برای یك دور دیگر مقام خود را حفظ كند، بلكه در آستانه سقوطی همیشگی قرار گرفت. او كه توانست با تشكیل ائتلافی از احزاب دست راستی 65 كرسی پارلمان را به‌دست آورد در نهایت به‌رغم فرصت‌های اضافی نتوانست كابینه‌ای جدید تشكیل دهد و حال به گفته ناظران باید منتظر احضار خود به دادگاه برای پاسخگویی به اتهاماتش باشد. شكست اخیر نتانیاهو می‌تواند آغازی بر پایان قدرت «بی‌بی» در اسرائیل باشد.

روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در گزارشی با اشاره به عدم موفقیت نتانیاهو در تشكیل كابینه ائتلافی و برگزاری انتخابات مجدد نوشت: تنها دو ماه پس از برگزار شدن انتخابات و شكست نتانیاهو در تشكیل كابینه، اسرائیل وارد برگزاری انتخابات مجدد بی‌سابقه‌ای شده و باور عمومی بر این است كه تنها یك معجزه می‌تواند نتانیاهو را نجات دهد. به نوشته این منبع؛ نخست‌وزیر اسرائیل برای آن‌كه بتواند بلند‌مدت‌ترین دوران نخست‌وزیر تاریخ این ررژیم را به خود اختصاص دهد با دو چالش بزرگ مواجه است. نخستین چالش وی ائتلاف به رهبری رئیس ستاد مشترك ارتش سابق این رژیم و دیگری اتهامات فسادی است كه وی با آن مواجه است. زیرا دلیل اندكی وجود دارد كه نتایج انتخابات آتی كه در هفدهم سپتامبر (26 شهریور) برگزار می‌شود از نتیجه انتخابات قبلی بهتر باشد. بنیامین نتانیاهو در سال 1996، انتخابات را به ایهود باراك واگذار كرد و حتی مجبور به كناره‌گیری خود از سیاست شد. با این حال او در سال 2006 دوباره به سیاست بازگشت و رهبری حزب لیكود را به‌دست آورد. طی سال‌های گذشته هر بار وی از مرگ سیاسی نجات یافته و توانسته است تاكنون سه بار پیاپی به عنوان نخست‌وزیر و در مجموع چهار بار و به مدت 13 سال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باشد. وی هم‌اكنون با اتهاماتی نظیر رشوه، فساد و خیانت در امانت مواجه است.
چشمان گریان
اما بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه گذشته مجبور شد با چشمان اشك بار خود واقعیت یك شكست تلخ را بپذیرد و با رنگی پریده در صحن پارلمان شاهد اعلام انتخابات مجدد در شهریور آینده باشد. چهارشنبه گذشته آخرین مهلتی بود كه طبق قانون به وی داده‌شده تا كابینه جدید خود را تشكیل دهد، اما او نتوانست تعداد آرای لازم (حداقل 61 رای) را در كنست به‌دست آورد. زیرا آویگدور لیبرمن، رئیس حزب سكولار «اسرائیل خانه ما» از قانونی حمایت می‌كرد كه طبق آن باید از این پس جوانان یهودی تندرو و افراطی نیز مانند سایر جوانان به سربازی بروند. همین مساله موجب بروز اختلافات شدیدی بین لیبرمن و احزاب دست راستی دیگری شد كه خواستار معافیت دانشجویان یهودی هستند و می‌گویند آنها به جای رفتن به سربازی باید همچنان به تعالیم دینی خود توجه كنند و تلمود بخوانند. بنیامین نتانیاهو ابتدا فكر می‌كرد این اختلافات درحدی نیست كه مانع تشكیل كابینه شود،‌ اما به‌رغم همه تلاش‌هایی كه داشت موفق نشد اختلافات بین احزاب دست راستی را برطرف كند. لیبرمن در دولت قبلی، وزیر دفاع نتانیاهو بود و بر سر میزان تشدید حملات به غزه با او اختلاف پیدا كرد و از كابینه خارج شد. همان زمان كابینه نتانیاهو در آستانه سقوط قرار گرفت، اما ورود نفتالی بنت این خسارت را جبران كرد.
اخیرا لیبرمن در اظهاراتی گفته است تمایل دارد خود را جانشین نتانیاهو كند. وی در مصاحبه با كانال ۱۲ تلویزیون این رژیم مدعی شد همچنان طالب تشكیل یك كابینه راستگراست. وی در این باره گفت: قطعا به‌دنبال كابینه‌ای راستگرا هستم و اهمیت نمی‌دهم رهبری آن با چه كسی باشد، اما اجازه نمی‌دهم ارتدوكس‌های افراطی (حریدی‌ها) روی كار بیایند. حزب لیبرمن فقط پنج كرسی در كنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) داشت، اما همان پنج كرسی كافی بود تا نقشی تعیین‌كننده در تشكیل كابینه داشته باشد.
خط وسط
شكست نتانیاهو و سیاست‌های جاه‌طلبانه او موجب رشد جریانی سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی شده كه به جریان وسط موسوم است. یكی از رهبران برجسته این جریان بنی گانتس، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل است كه در انتخابات اخیر نیز چیزی نمانده بود نتانیاهو را شكست دهد. گانتس كه ریاست حزب سفید و سیاه را به‌عهده دارد، می‌گوید مردم باید بین نتانیاهو و اسرائیل یكی را انتخاب كنند. او به‌شدت به نتانیاهو تاخته و او را كسی توصیف می‌كند كه با لابی‌گری در آمریكا توانسته است طی سال‌های گذشته قدرت را در انحصار خود در آورد. برخی از ناظران می‌گویند پس از فروكش كردن قدرت گروه‌‌های چپ در اسرائیل اكنون نوبت فروافتادن ستاره بخت گروه‌های دست راستی و افراطی است. بی‌تردید در انتخابات آینده كه قرار است شهریور برگزار شود، احزاب میانه رو در اسرائیل قادر خواهند بود كرسی‌های بیشتری را به‌دست آورند. در این میان اگر نتانیاهو تا آن زمان محاكمه و به دلیل اتهاماتش به زندان نیفتاده باشد، باز هم شانس بسیار اندكی برای كسب مقام نخست‌وزیری آینده خواهد داشت.