عناصر اندیشه مقاومت

عناصر اندیشه مقاومت

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر این‌كه اقدام امام در انتخاب مسیر و اندیشه مقاومت، دارای پشتوانه قوی منطقی، عقلانی، علمی و دینی است، در تبیین عناصر و اجزای منطق اندیشه مقاومت امام گفتند: یكی از اجزای منطقِ مقاومت، شرف و هویت و انسانیت هر ملت است كه هرگاه با تهدید و زورگویی و تحمیل مواجه می‌شود، در مقابل آن می‌ایستد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای واقعیت عقب‌نشینی دشمن در مقابل مقاومت و ایستادگی را یكی دیگر از اجزاء منطق و اندیشه مقاومت دانستند و افزودند: تسلیم شدن در مقابل دشمن موجب پیشروی او می‌شود، اما اگر در مقابل زیاده‌خواهی و باج‌خواهی دشمن، مقاومت شود، پیشروی او متوقف خواهد شد، بنابراین از این زاویه نیز صرفه با مقاومت است.
ایشان افزودند: تجربه جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته نیز مؤید همین مطلب است، زیرا هر جا كه ایستادگی كردیم، موفقیت و پیشرفت نصیب ما شده است و هرجا كه بر اساس میل طرف مقابل حركت كردیم، ضربه خوردیم.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان سومین جزء از اجزای منطق مقاومت خاطرنشان كردند: مقاومت و ایستادگی هزینه دارد، اما هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای یك نمونه از هزینه بالای تسلیم بودن در برابر زورگویان را رژیم پهلوی برشمردند كه با وجود همه كوتاه آمدن‌ها و امتیازاتی كه به آمریكا می‌داد، تحقیر هم می‌شد.
ایشان گفتند: دولت سعودی یك نمونه دیگر است كه هم دلار می‌دهد و هم براساس خواسته آمریكا موضع‌گیری می‌كند، اما توهین هم دریافت می‌كند و به او لقب گاو شیرده می‌دهند.
رهبر انقلاب اسلامی، مبانی دینی و آیات قرآنی را یكی دیگر از اجزای منطق اندیشه مقاومت امام دانستند و خاطرنشان كردند: آیات متعددی در قرآن وجود دارد كه به جبهه حق و مقاومت، وعده پیروزی می‌دهد و تأكید می‌كند كه جبهه حق ممكن است قربانی بدهد، اما شكست نخواهد خورد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، همچنین موضوع امكان‌پذیر بودن مقاومت در برابر قدرت‌ها را بخشی از اجزای منطق مقاومت در اندیشه امام برشمردند و گفتند: امام بزرگوار برخلاف تفكر غلطی كه می‌گوید فایده‌ای ندارد یا نمی‌توانیم، مقاومت در برابر گردن‌كلفت‌های دنیا را امری ممكن می‌دانست و بر اساس همین مبنا، در دوران نهضت اسلامی و همچنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر فشارها، ایستادگی كرد.