سندروم نیمه نهایی

انگلیس یك فینال دیگر را هم از دست داد

سندروم نیمه نهایی

تراژدی تلخ شكست خوردن در نیمه‌نهایی برای تیم ملی انگلیس یك بار دیگر تكرار شد و این تیم باز هم در این مرحله شكست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. این بار هلندی‌ها، سه‌شیر‌ها را در نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا 3 بر یك شكست دادند تا خود به دیدار فینال مقابل پرتغال بروند و انگلیس را روانه دیدار رده‌بندی و بازی با سوئیس كنند.
بعد از شكست در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 1990 مقابل آلمان، شكست در نیمه‌نهایی یورو 1996 مقابل آلمان و شكست مقابل كرواسی در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2018، حالا این چهارمین فینال بزرگی است كه انگلیسی‌ها با شكست مقابل هلند، در 30 سال اخیر از دست می‌دهند. به همین خاطر گرت ساوت‌گیت، سرمربی تیم ملی انگلیس شكست تیمش مقابل هلند در دیداری كه مردان او گل اول را زدند، دردناك توصیف كرد. او در نشست خبری پایان بازی به خبرنگاران گفت: به نظر من هلند حریف بسیار سطح بالایی بود كه در نیمه اول با وجود عدم ایجاد موقعیت‌های مسلم گلزنی، برای ما مشكلات فراوانی ایجاد كرد. ما آن مشكلات را برطرف كردیم، اما در جریان بازی، در یك سوم دفاعی خودمان مرتكب اشتباهات فراوانی شدیم كه بخشی از آنها به خاطر فشار سنگین حریف بود و برخی دیگر ناشی از عدم تمركز. با یك گل ضعیف پیش افتادیم، اما بعد از آن بهترین بازی‌مان را ارائه كردیم. ساوت‌گیت افزود: ما یك گل دیگر هم زدیم، البته فكر می‌كردیم كه گل زدیم، اما با یك آفساید واقعا میلی‌متری مردود اعلام شد. با این حال تا وقتی كه گل دوم را نخورده بودیم، باز هم بازی تحت كنترل ما بود. دو گل آخری كه خوردیم، ناشی از اشتباهات بزرگی بودند كه جبران‌شان خیلی سخت بود. با این اوصاف من واقعا به تیمم افتخار می‌كنم، چون هرچه در توان داشت ارائه كرد. قبول باخت مقابل هلند برای ما دردناك است، اما این شكست برای بسیاری از بازیكنان ما آموزنده بود.
در این بازی كه در ورزشگاه آلفونسو انریكس شهر گیمارش پرتغال برگزار شد، انگلیس با گلزنی ماركوس رشفورد از روی نقطه پنالتی در دقیقه 32 پیش افتاد، اما در ادامه هلند مزد بازی بهتر و تلاش‌های بیشترش برای خلق موقعیت‌های گلزنی را گرفت و در دقیقه 73 توسط ماتیس دلیخت، مدافع میانی آژاكس به گل تساوی رسید. انگلیسی‌ها در دقیقه 85 بار دیگر توسط جسی لینگارد به گل رسیدند، اما این بار VAR آن را مردود اعلام كرد تا بازی در 90 دقیقه با تساوی خاتمه یابد و به وقت‌های اضافی كشیده شود، ‌جایی كه اشتباه كایل واكر، ‌مدافع منچسترسیتی برای باز كردن دروازه خودی در دقیقه 97 كار سه‌شیر‌ها را بسیار سخت كرد. در نهایت كینسی پرومس در دقیقه 114 گل سوم هلند را به ثمر رساند تا انتظار طولانی‌مدت تیم ملی فوتبال انگلیس برای كسب یك جام بزرگ همچنان ادامه داشته باشد.
بازی فینال لیگ ملت‌های اروپا یكشنبه ساعت 23 و 15 دقیقه به وقت تهران میان پرتغال و هلند برگزار می‌شود. دیدار رده‌بندی نیز همان روز از ساعت 17 و 30 دقیقه میان تیم‌های سوئیس و انگلیس در شهر گیمارش برگزار خواهد شد.