تشخیص فساد  مواد غذایی با تلفن همراه

تشخیص فساد مواد غذایی با تلفن همراه

محققان كالج سلطنتی لندن برچسب جدیدی را با استفاده از سلولز و الكترودهایی از جنس جوهر كربنی رسانا ساختند كه امكان تشخیص فساد مواد غذایی را برای كاربر فراهم می‌كند.
به گزارش ایرنا، هزینه تولید هریك از این برچسب‌های غیرسمی و زیست‌تخریب‌پذیر كه با عنوان حسگرهای گازی الكتریكی مبتنی بر كاغذ (PEGS)  شناخته می‌شوند، تنها دو سنت است. این برچسب‌ها به یك تراشه ارتباطات میدان نزدیك (NFC)  متصل شده و درون بسته‌بندی مواد غذایی قرار می‌گیرند. فیبرهای كاغذ موجود در برچسب بخار آب خارج شده از مواد غذایی را جذب می‌كنند. در صورتی كه گازهای محلول در آب مانند آمونیاك، تری‌متیل آمین یا دی‌اكسید كربن كه بر اثر فساد مواد غذایی ایجاد می‌شوند درون این بخارات وجود داشته باشد، رسانش الكتریكی كاغذ افزایش می‌یابد و میزان فساد مواد غذایی بر اساس افزایش رسانش الكتریكی برچسب اندازه‌گیری می‌شود.
با افزایش رسانش الكتریكی برچسب، توان منتقل شده بین الكترودها و تراشه كاهش می‌یابد تا این‌كه بالاخره عملكرد حسگر به طور كامل متوقف می‌شود. هنگامی كه كاربران برچسب را با استفاده از گوشی هوشمند خود اسكن می‌كنند، برنامه نصب شده روی گوشی، عملكرد حسگر را بررسی و وضعیت سلامت مواد غذایی و انقضای آن را به كاربر اعلام می‌كند.
این حسگرها در رطوبت ۱۰۰ درصد و دمای اتاق به خوبی كار می‌كنند و تنها نسبت به گازهای ناشی از فساد مواد غذایی واكنش نشان می‌دهند.