شكست مذاكرات ونزوئلا و  سرگردانی مخالفان

شكست مذاكرات ونزوئلا و سرگردانی مخالفان


خوآن گوآیدو، رئیس‌جمهور خودخوانده و رهبر مخالفان ونزوئلا می‌گوید نمایندگانش در دور جدید مذاكرات در ژنو شركت نخواهند كرد. ماه گذشته به دنبال شكست مخالفان در سرنگونی دولت قانونی نیكلاس مادورو آنها قبول كردند با میزبانی نروژ با نمایندگان دولت ونزوئلا وارد گفت‌وگو شوند. با وجود آن‌كه دو دور از این مذاكرات برگزار شد اما اكنون مخالفان می‌گویند قصد ادامه كار را نداشته و دیگر حاضر به شركت در این مذاكرات نیستند. اعلام این خبر به معنای شكست مذاكرات ژنو خواهد بود و با این وصف تحولات ونزوئلا به كدام سمت و سو خواهد رفت؟
 به گزارش خبرگزاری رویترز، مذاكرات ژنو به این دلیل شكست خورد كه هیات‌های اپوزیسیون مرتبا در آن خواستار استعفای نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا بودند و می‌گفتند باید یك دولت انتقالی تشكیل و انتخابات جدید ریاست جمهوری در كشور برگزار شود. كارشناسان دخالت‌های آمریكا را در شكست این مذاكرات موثر می‌دانند كما این‌كه گفته می‌شود كاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بود در این مذاكرات باید بر خلع مادورو از قدرت متمركز شود. این در حالی است كه دولت مادورو گفته بود حاضر است در این مذاكرات شركت كند. مادورو پیش از برگزاری این مذاكرات نیز خواستار انتخابات زودهنگام پارلمان شده بود لیكن مخالفان آن را نپذیرفتند .
كشور نروژ از دیرباز میانجی درگیری‌ها بوده و از جمله می‌توان به توافق صلحی در كلمبیا اشاره كرد كه میان دولت و گروه چریكی فارك به امضا رسید. با این حال از همان ابتدا امید به موفقیت مذاكرات ونزوئلا اندك بود. اپوزیسیون ونزوئلا سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ نیز با نیكولاس مادورو مذاكره كرده بود اما این مذاكرات نیز هیچ توافقی در پی نداشت.
ونزوئلا از زمستان گذشته با مداخلات خارجی و اقدامات تنش‌زای «خوان گوایدو» در داخل روبه‌رو شد و تا آستانه یك جنگ داخلی پیش رفت. از آنجا كه خوآن گوایدو خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و از سوی تعدادی از كشورهای متحد آمریكا نیز به رسمیت شناخته شد فضایی دو قطبی بر ونزوئلا حاكم گشت. به دنبال این تنش‌ها بود كه هر طرف اقدام به اردوكشی خیابانی كرد و از طرفدارانش خواست با آمدن به صحنه علیه طرف مقابل دست به اعتراض بزند. خوآن گوایدو فكر می‌كرد از این راه موفق خواهد شد با یك اجماع داخلی دولت نیكولاس مادورو را سرنگون كند اما طرح او كه با پشتیبانی آمریكا و سازمان‌های اطلاعاتی غرب همراه بود شكست خورد و نتوانست اجماعی ملی را پدید آورد .
اكنون شكست مخالفان در مذاكرات را باید دومین شكست بزرگ آنان تلقی كرد. نتیجه این دو شكست به طور قطع منجر به فروپاشی جبهه مخالفان در داخل خواهد شد. واقعیتی كه در نهایت به نفع نظام حاكم بر كاراكاس ختم خواهد شد. چند روز پیش مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا طی اظهاراتی گفته بود بین مخالفان تشتت زیادی وجود دارد و هركدام از آنها می‌خواهند رئیس‌جمهور آینده ونزوئلا باشند. وی اعتراف كرد: مخالفان نیكلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا بسیار متشتت هستند و تلاش‌های واشنگتن برای متحد كردن آنان تا كنون ناموفق‌تر از آن چیزی بوده كه در اظهارات عمومی گفته می‌شود. وزیر خارجه آمریكا همچنین با نا امیدی گفته بود: مادورو در نهایت مجبور به كناره‌گیری از قدرت می‌شود، اما نمی‌توانم زمان آن را بگویم!!
شكست‌های پی در پی مخالفان در ونزوئلا یك بار دیگر بدعهدی آمریكایی‌ها را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد كسانی كه بر روی حمایت‌های آمریكایی بخصوص از جنس ترامپی آن حساب باز می‌كنند چه سرانجام و سرنوشتی خواهند داشت .