بمب‌های پیشرفته و اعدام‌های دسته‌جمعی

بمب‌های پیشرفته و اعدام‌های دسته‌جمعی

به‌رغم استفاده از تسلیحات نظامی در جنگ یمن علیه مردم بی‌گناه این كشور، دونالد ترامپ مجوز ساخت قطعات بمب‌های پیشرفته در داخل عربستان را صادر كرد. وی یك ماه گذشته با اعلام وضعیت اضطراری روند فروش تسلیحات نظامی به عربستان و امارات را سرعت بخشید. دونالد ترامپ از ابتدای روی كار آمدن خود تاكنون ده‌ها میلیارد دلار سلاح و تجهیزات جنگی به عربستان سعودی فروخته است . فروش این تجهیزات علاوه بر مخالفت‌های اسرائیل و كنگره آمریكا اعتراض مدافعان حقوق بشر را نیز به همراه داشته است .
به گزارش روزنامه تلگراف، دولت دونالد ترامپ اجازه می‌دهد شركت دفاعی رایتون (Raytheon) آمریكا با عربستان سعودی برای ساخت ۱۲۰ هزار قطعه بمب‌های پیشرفته در داخل كشور با پشتیبانی از جنگنده‌های اف‌۱۵، موشك‌های ضدتانك و سایر تجهیزات همكاری كند. پیش از این نیز نیویورك‌تایمز در گزارشی اعلام كرده بود مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا و برخی از دستیاران او در تلاشند دولت را راضی كنند با اعلام «وضعیت اضطراری»، دستور تحویل هفت میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را صادر كند.
انتشار جزئیات این توافق با مخالفت اعضای كنگره آمریكا و نمایندگان این كشور از هردو حزب دموكرات و جمهوریخواه مواجه شده است. سازمان‌های حقوق بشری نیز ضمن اعتراض به این توافق می‌گویند ساخت چنین قطعاتی در داخل عربستان باعث می‌شود تا ریاض به بمب‌های پیشرفته دسترسی پیدا كند و از آنان برای سركوب مردم یمن یا حمله به سایر كشورهای منطقه استفاده كند. اعضای مجلس سنای آمریكا هفته گذشته اعلام كردند، آمریكا آماده فروش سلاح به ارزش هشت میلیارد دلار به عربستان، امارات و اردن است. «باب منندز»، سناتور دموكرات مجلس سنای آمریكا در این باره گفت دولت ترامپ رسما به كنگره اطلاع داده به عربستان و امارات سلاح خواهد فروخت بدون این‌كه قراردادهای فروش سلاح با این دو كشور را به كنگره ارائه كند. این درحالی است كه بر اساس قانون باید فروش سلاح به عربستان و امارات مورد بررسی كنگره قرار گیرد. گرچه سناتورهای آمریكایی قصد داشتند در كنگره مانع اجرای چنین توافقی شوند، اما خبرهای رسیده حكایت از آن دارد كه ترامپ كنگره را دور زده و موفق شده است تجهیزات یادشده را در اختیار سعودی‌ها قرار دهد.
فروش تجهیزات خطرناك به عربستان در حالی است كه این كشور طی جنگی خانمان‌سوز تاكنون ده‌ها هزار یمنی را به شهادت رسانده و كشوری را ویران كرده است. عربستان نه‌تنها در خارج كه در داخل كشور نیز با اعمال سیاست‌های ضد بشری پرونده‌ای قطور برای خود تدارك دیده است. یكی از موارد نقض شدید حقوق بشر در داخل عربستان اعدام‌های دسته‌جمعی است. این روزها رسانه‌های خارجی از نوجوانی 18 ساله به نام مرتجی القریریص می‌گویند كه بعد از چهار سال حبس به اتهام مشاركت در «تظاهرات روی دوچرخه با كودكان» در منطقه العوامیه در شرق عربستان با مجازات اعدام روبه‌رو است. گفته می‌شود او زمانی مرتكب جرم شده كه فقط ده سال داشته است. زمانی كه به همراه ۳۰ كودك دیگر با دوچرخه در جریان اتفاقات منطقه شیعه‌نشین العوامیه همزمان با شروع حوادث «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ این گروه را هدایت كرده بود. او سه سال بعد توسط نیروهای امنیتی سعودی در گذرگاه زمینی ملك الفهد در حالی كه به همراه خانواده‌اش عازم بحرین بود بازداشت شد. عربستان در ماه آوریل گذشته نیز ۳۷ شهروند خود را كه اكثرا شیعه بودند اعدام كرد .