باز هم باختی ترامپ!

آمریكا در جلب همكاری روسیه برای فشار بر ایران در سوریه ناكام ماند

باز هم باختی ترامپ!

تاكنون بارها خبرها و شایعاتی پخش شده كه نشان می‌دهد دولت روسیه حاضر شده علیه ایران با دولت آمریكا یا رژیم صهیونیستی همكاری كند. خبرها و شایعاتی كه بلافاصله بعد از مدتی كوتاه تكذیب و رد شده است اما همچنان موجب ناامیدی كسانی كه با دامن زدن به این شایعات می‌كوشند باد كاشته و توفان درو كنند، نشده است. دولت‌های عربستان و امارات در كنار امارت نشین كوچك بحرین این روزها هیزم‌كش همین شایعات و خبرهای كذب شده‌اند. یكی از آخرین موارد آن خبرهای مربوط به یك «معامله سه‌جانبه» در سوریه بود.

چند روز پیش رسانه‌های سعودی و اسرائیل در یك اقدام مشابه، مدعی شدند آمریكا و رژیم‌صهیونیستی پیشنهاد معامله‌ای سه‌جانبه به مسكو داده‌اند كه طبق آن روسیه متعهد شود، به ایران فشار آورد تا از سوریه خارج شود. روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط یكشنبه دوم‌ژوئن در گزارشی نوشت، چند روز دیگر، قدس اشغالی میزبان جلسه نمایندگانی از آمریكا و رژیم صهیونیستی با روسیه خواهد بود. این روزنامه سعودی نوشت: این نشست در نوع خود اولین جلسه مشترك مسكو با تل‌آویو و واشنگتن درخصوص سوریه و تحولات آن خواهد بود. الشرق‌الاوسط به نقل از منابعی كه آنان را «دیپلمات‌های غربی» نامید، نوشت كه «آینده حضور ایران در سوریه، پرونده اصلی مورد بحث این جلسه است كه عنوان كلی آن بررسی امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه است.»
معامله سه‌جانبه
طبق گزارش این روزنامه سعودی، سه طرف در این جلسه معامله‌ای سه‌جانبه را بررسی می‌كنند و تل‌آویو و واشنگتن از مسكو می‌خواهند در مقابل «امتیازهایی» مثل بازسازی، مشروعیت‌بخشی [به دولت سوریه] و رفع تحریم‌ها، روسیه به «اقدامات ملموسی» برای كنترل نقش ایران در سوریه متعهد باشد و زمینه را برای خروج نیروهای این كشور از سوریه فراهم سازد. الشرق‌الاوسط اضافه كرد، واشنگتن معتقد است با تفاهم تل‌آویو، «ابزارهای نفوذ»ی برای مذاكره با روسیه دارد تا «ایران از سوریه اخراج و نفوذش ضعیف» شود. این ابزار نفوذ شامل باقی ‌گذاشتن نیروهای آمریكا در شرق فرات و مشاركت كشورهای اروپایی مثل فرانسه، انگلیس و آلمان در ائتلاف شرق سوریه و همچنین «مانع‌تراشی» در روند عادی‌سازی روابط [كشورها] با دمشق یا كارشكنی در بازسازی سوریه یا مشروعیت ندادن به دولت سوریه است . این خبرها درحالی منتشر می‌شد كه دمشق تاكنون بارها اعلام كرده است حضور ایران در سوریه به درخواست دمشق بوده و حضوری كاملا قانونی است. در مقابل، ایران نیز بارها اعلام كرده فقط زمانی كه دمشق از تهران بخواهد، ایران سوریه را ترك خواهد كرد.
غیرواقع بینی
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، شایعات درباره پیشنهاد واشنگتن و تل‌آویو درباره خروج ایران از سوریه را «مضحك» توصیف كرد و گفت: شایعات برخی رسانه‌ها درخصوص پیشنهاد آمریكا و رژیم صهیونیستی درباره به رسمیت شناختن دولت سوریه به ریاست بشار اسد مقابل تعهد روسیه برای خارج كردن نیروهای ایران از سوریه «مضحك و غیرجدی» است.شبكه روسی راشاتودی نیز با استناد به همین اخبار و اظهارات مقامات آمریكایی از تلاش بی حاصل واشنگتن برای استفاده از نفوذ روسیه درخصوص محدود كردن فعالیت ایران در سوریه خبر داد. در همین رابطه سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نیز در اظهاراتی تاكید كردخواست آمریكایی‌ها مبنی بر محدود كردن ایران در سوریه «غیرواقع بینانه» است. به گزارش این منبع، مقامات كاخ سفید اعلام كردند واشنگتن علاوه بر سوریه به‌دنبال محدود كردن فعالیت‌های ایران در لبنان، عراق و یمن است و در این راه بر همكاری روس‌ها حساب باز كرده است. با این حال روسیه بارها مخالفت خود را با این درخواست آمریكا اعلام كرده‌است. هرچند مقامات آمریكایی با آب و تاب از این توافق صحبت كرده و آن را یك «فرصت دیپلماتیك» دانستند اما در مقابل مقامات روسی با تخیلی دانستن چنین سناریوهایی خواستار واقع بینی مقامات آمریكایی شدند .
این اولین و آخرین باری نیست كه رسانه‌های اسرائیلی و سعودی اقدام به پخش چنین اخباری می‌كنند. هربار كه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسكو سفر می‌كند قبل و بعد از انجام این سفرها ده‌ها خبر و شایعه با همین مضمون در رسانه‌های عربی انعكاس می‌یابد. خبرهایی كه همه می‌گوید بین تل‌آویو و مسكو توافقاتی صورت گرفته است تا از این به بعد به حضور ایران در سوریه پایان داده شود. همین روزها وقتی اعلام شد قرار است شینزوآبه نخست وزیر ژاپن برای انجام یك سری مذاكرات به ایران سفر كند اعلام شد بنیامین نتانیاهو با او گفت‌وگویی تلفنی داشته است. حول و حوش همین مكالمه تلفنی نیز ده‌ها خبر و شایعه چرخ می‌زد كه مطابق با آن اسرائیل از ژاپن خواسته است به حضور ایران در سوریه پایان داده شود.
سناریوی نخ‌نما
جالب توجه این‌كه معمولا انتشار چنین اخبار و شایعاتی از یك سناریوی مشخص اما تخیلی پیروی می‌كند. به این معنا كه ابتدا رسانه‌های اسرائیلی خبری نادرست و بی سرو ته را روی خروجی‌های خود می‌گذارند و بعد رسانه‌های وابسته به امارات و عربستان سعودی با آب و تاب این خبرهای نجویده را گرفته و به آن شاخ و برگ می‌دهند. چند روز بعد ملاحظه می‌شود كه به طور همزمان شبكه‌های اسكای نیوز وابسته به امارات یا العربیه وابسته به عربستان سعودی در كنار روزنامه‌های الشرق الاوسط (وابسته به عربستان) یا الاتحاد (وابسته به امارات) چنین خبرهایی را در صفحات خود منعكس كرده و یكی دو روز بعد هم تحلیلگران وابسته درباره جزئیات و ابعاد چنین اتفاقاتی به اظهار نظر می‌پردازند. اظهار نظر‌ها و تحلیل‌هایی كه مانند یك گلوله برفی بلافاصله بعد از اولین تكذیب‌های از سوی ایران، روسیه یا سوریه آب می‌شوند و تنها شرمندگی و روسیاهی را برای انتشاردهندگان خود باقی می‌گذارند. با این حال رسانه‌های عربی وابسته به محور سعودی از انتشار این گونه خبرها و شایعات خسته نشده و همچنان در كمین فرصت‌های بعدی باقی می‌مانند تا یك بار دیگر دست به انتشار چندین باره همین شایعات بزنند .