وقتی استرس قابل كنترل نیست

وقتی استرس قابل كنترل نیست

  این روزها هزینه‌های زندگی بالا رفته و مردم باید خودشان را با مشكلات مختلف تطبیق دهند و همه این مسائل باعث شده مدام دچار دلشوره، اضطراب واسترس شوند. اما چنین استرس‌هایی تا كجا طبیعی‌اند؟ اصلا در چه شرایطی باید به روان‌شناس و مشاور مراجعه كرد و این‌كه هر كدام چه خدماتی را می‌توانند به ما ارائه دهند.
وقتی فردی با مشكلی برخورد می‌كند برای حل آن ابتدا از یك دوست یا بزرگ‌تر كمك می‌خواهد و آن دوست براساس تجربه‌های محدودش نظراتی را مطرح می‌كند كه می‌تواند مفید یا حتی نادرست باشد.
 گاهی اوقات هم فرد هنگام مواجه شدن با یك مشكل كه باعث بروز استرس شدید در او شده سعی می‌كند با خواندن كتاب‌های مرتبط یا مطالب معتبر مدیریت بحران را یاد بگیرد. حالا اگر با وجود همه موارد گفته شده فرد نتواند بر استرسش غلبه كند چطور؟
در این مرحله توصیه می‌شود با یك مشاور (نه لزوما پزشك یا متخصص) تماس بگیرد.
برای گام اول مشاوره تلفنی با مراكز معتبر می‌تواند كمك كننده باشد اما ممكن است فرد احساس كند راهكارهای ارائه شده كلی‌گویی بوده و اینجاست كه باید حضوری به روان‌شناس مراجعه كند. فردی برای حل بحران‌های پیش رو به مشاور مراجعه می‌كند راهكارهایی اختصاصی به او پیشنهاد می‌شود.
حتی بیشتر مواقع خود فرد بسیاری از توصیه‌ها را می‌داند اما از آنجا كه درست در مركز بحران قرار گرفته نمی‌تواند تصمیمات درستی بگیرد و استرسش را كاهش دهد. پس به یك عامل بیرونی نیاز دارد تا به‌عنوان یك اهرم عمل كند. فراموش نكنید گاهی اوقات استرس‌ها به حدی زیاد و مزمن می‌شوند كه به هیچ عنوان قادر به كنترلشان نیستیم و بدون كمك گرفتن از یك مشاور حرفه‌ای نمی‌توانیم بحران را پشت سر بگذاریم.
آیا می‌دانید هنگام بروز استرس‌هایی كه نمی‌توانید كنترل‌شان كنید باید به روان‌شناس بالینی مراجعه كنید یا روان‌شناس مشاور؟
روان‌شناسان بالینی به مردم كمك می‌كنند تا با خواسته‌های زندگی سازگار شوند؛ مشكلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی را مورد بررسی قرار می‌دهند و به مراجعان كمك می‌كنند تا مسائل خود را حل كنند و رفتارهای نامناسب و اشتباه را تغییر دهند اما مشكلات مراجعان به روان‌شناسان مشاوره بیشتر به مشكلات سازگاری مربوط است (نه اختلالات روان‌شناسی). به‌عنوان مثال مشكلات خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و... در حیطه كاری این افراد
به حساب می‌آید.