درمان دیسك با تزریق ازن

درمان دیسك با تزریق ازن

  ازن درمانی یا درمان بیرون‌زدگی دیسك با تزریق ازن روشی ساده، كم‌هزینه و موثر است كه در درمان فتق دیسك كمر یا گردن كاربرد گسترده‌ای پیدا كرده است. این روش به‌عنوان یك عمل كم‌تهاجم توسط وزارت بهداشت و درمان پذیرفته شده و در كتاب تعرفه‌های درمانی كد مستقل دارد و به‌عنوان یك روش علمی مناسب در درمان دو سوم دیسك‌های خفیف تا متوسط جایگزین مناسبی برای جراحی دیسك در حال انجام است. ازن گازی است كه از تغییر مولكولی اكسیژن ایجاد می‌شود و دستگاه‌هایی كه به‌عنوان ژنراتورهای طبی ازن استفاده می‌شود مشخصات استاندارد تعریف شده‌ای جهت تولید این گاز با دقت ماكروگرم در لیتر دارد. درمان دیسك با تزریق غلظت خاصی از این گاز به داخل دیسك انجام می‌شود‌. ورود این گاز به قسمت مركزی دیسك سبب ایجاد تغییرات شیمیایی می‌شود كه در دو تا چهار هفته بعد از تزریق با ایجاد فشار منفی در داخل دیسك سبب جمع شدن قسمت بیرون‌زده دیسك و درمان علائم
سیاتیك می‌‌شود.
 نكات مهم در ازن درمانی دیسك
     تزریق ازن به داخل دیسك در اتاق عمل و با وسیله تصویر‌برداری به‌نام فلوروسكوپ و توسط پزشك فوق‌تخصص درد انجام می‌گیرد و هرگونه تزریق دیگری در ناحیه عضلات یا اطراف ستون مهره‌ها كه در مطب انجام می‌شود سوءاستفاده از عنوان ازن درمانی است و ازن درمانی دیسك محسوب نمی‌شود.
     ازن درمانی دیسك در یك جلسه انجام می‌شود و فقط در 10 درصد بیماران نیاز به تكرار دارند پس هرگونه روش درمانی به‌نام ازن درمانی كه با تزریق دیسك در جلسات متعدد است، جنبه علمی ندارد .
     تزریق ازن یك روش درمانی است و به‌عنوان روش تسكینی استفاده نمی‌شود.
     این كار در كلینیك درد و در اتاق عمل و با انجام بی حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود، انجام این عمل هیچ‌گونه عارضه جانبی یا آسیب به بافت‌های بدن را به همراه ندارد.
     دو سوم بیماران مبتلا به دیسك كمر می‌توانند از این روش به‌عنوان یك درمان كم‌تهاجم قبل از اقدام به جراحی استفاده كنند.
پزشک بعد از مراجعه مبتلایان به بیماری دیسك به درمانگاه‌های  درد می‌تواند راهكارهای غیر‌جراحی مانند ازن درمانی، عمل دیسك با لیزر یا دیسكوژل را برای جلوگیری از انجام جراحی باز  مطرح كند.