جشنواره مستند در شبكه 4

جشنواره مستند در شبكه 4


شبكه چهار سیما از شنبه مستندهای ایرانی و خارجی را در قالب «جشنواره مستند» روی آنتن برده و این روند تا 31 خرداد ادامه دارد.
به گزارش جام‌جم، واحد تامین برنامه شبكه‌چهار سیما از 18 خرداد هرشب ساعت ۲۳ یك فیلم مستند را در قالب جشنواره مستند به نمایش درمی‌آورد.
كمال الملك، تنگه هرمز، زندگی مسموم شده، بانوی ایرانی و كاریكاتور در ایران عناوین فیلم‌های مستندی است كه از امشب تا روز جمعه در قالب جشنواره مستند پخش می‌شود.
مستند «كمال الملك» به كارگردانی كاوه بهرام مقدم كه امروز پخش می‌شود، زندگی و آثار محمد غفاری از مشهورترین و بانفوذترین شخصیت‌های هنر معاصر ایران و خدماتی را كه به سرزمین‌مان داشته است به تصویر می‌كشد. در این مستند همچنین به تاسیس مدرسه‌ای كه كمال‌الملك به آن همت گماشت و بعدها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كنونی تبدیل شد، اشاره شده است.
مستند تنگه هرمز به كارگردانی شهرام حیدریان فردا از شبكه چهار سیما پخش می‌شود. این مستند به بررسی اهمیت آبراه‌هرمز از لحاظ تاریخی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد و پتانسیل‌های موجود در این منطقه از جمله تاثیر مثبت اكوتوریسم را به نمایش می‌گذارد.
جشنواره مستند شبكه چهار سیما تا ۳۱ خرداد برای مخاطبان این شبكه روی آنتن می‌رود و در خبرهای تكمیلی‌تر اسامی فیلم‌های مستند هفته آخر خرداد اعلام می‌شود.
همچنین واحد تامین برنامه شبكه چهار سیما از شنبه، یك مستند داخلی را روی آنتن فرستاده و به این ترتیب هر روز ساعت 16 و 30 دقیقه یك مستند داخلی پخش می‌كند.
كمی آنسوتر، آفراندن، آی با كلاه و آی بی‌كلاه، خط ممتد و كیمیاگران عناوین مستندهای داخلی است كه این هفته پخش می‌شوند.
مستند كمی آنسوتر به كارگردانی حمید هاشم‌زاده از یك جوان كارآفرین می‌گوید.
مستند آفراندن به كارگردانی علی قادری، تلاش سوران پیامی، جوان مهابادی را به تصویر می‌كشد كه در كنار اشتغال‌زایی برای مردم منطقه خود، كشور را از واردات ترازوی دیجیتالی بی‌نیاز می‌كند.
آی باكلاه و آی بی‌كلاه به كارگردانی محمدرضا ناظری نیز درباره جوان ۲۸ ساله‌‍‌ای به نام مهندس عزیززاده است كه برای نخستین‌بار موفق به تولید نشاء پیوندی هندوانه و كدو شده كه این روش باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش چهار برابری محصول شده است.
خط ممتد به فعالیت چند جوان اردبیلی درخصوص تولید گوشی‌های تلفن‌همراه در یك شركت تولیدی می‌پردازد كه ضمن تامین نیاز در داخل مقادیری نیز به خارج صادر می‌شود. مستند «خط ممتد» را سید ابراهیم جوادخانی كارگردانی كرده است.
كیمیاگران به كارگردانی عبدالرضا وفایی هم درخصوص ساخت پالایشگاه نفتی و پتروشیمی توسط مهندسان جوان و خلاق ایرانی در خرمشهر است.