شبکه یك، میزبان مفاخر ایران‌زمین

شبکه یك، میزبان مفاخر ایران‌زمین

تعداد شخصیت‌ها و مفاخر برجسته در ایران كم نیست، كافی است نام ببریم و آن وقت است كه تعداد از دستمان درمی‌رود. شبكه یك سیما در اقدامی تازه به سراغ مجموعه مستندی با نام «حكایت دل» رفته و به زندگی 20‌نفر از مفاخر برجسته پرداخته است. این مستند كه روزهای سه‌شنبه ساعت 23 از شبكه یك پخش می‌شود به كارگردانی بیژن شكرریز و تهیه‌كنندگی علیرضا حسینی تولید شده است. اولین قسمت مجموعه حكایت دل سه‌شنبه 21‌خرداد ساعت 23 از شبكه یك به همراه فیلم مستند چشمه خورشید با موضوع زندگینامه و پرتره حرفه‌ای دكتر محمدجعفر یاحقی آغاز خواهد شد.

 الگویی برای نسل جوان
بیژن شكرریز، كارگردان مجموعه مستند حكایت دل درباره تولید این اثر كه اختصاص به زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای 20 نفر از اساتید فاخر و مشاهیر معاصر كشور دارد، به جام‌جم می‌گوید: اولین‌بار نیست كه درباره زندگی اساتید و مشاهیر معاصر مستند ساخته‌ام. سال 84 وقتی از آلمان به ایران برگشتم به دكتر كرمی مدیر وقت شبكه چهار سیما پیشنهاد ساخت مجموعه‌ای از اهل قلم را دادم كه با اقبال رو‌به‌رو شد و اولین پرتره از اهل قلم را ساختم كه حدود 15 استاد بود. بعد از آن مجموعه مستند حیات عقل را كارگردانی كردم كه به زندگی 18 نفر از اساتید فلسفه اختصاص داشت.
وی ادامه می‌دهد: تا این‌كه مجموعه حكایت دل را برای شبكه یك كارگردانی كردم. برای ساخت این اثر به سراغ اسطوره‌های ایران در رشته‌های متفاوت از جمله ادبیات، ترجمه، فلسفه و .... رفتم كه اتفاقا طرح مورد توجه معاونت سیما قرار گرفت. در كنار همراهی مدیران، تهیه‌كننده بسیار همدل این پروژه هم سهم زیادی در این اثر داشت.
این كارگردان درباره این‌كه شخصیت‌های برجسته براساس چه معیارهایی انتخاب شدند، توضیح می‌دهد: از زمانی كه هنرستان بودم، سابقه كتابخوانی داشتم و با اهل قلم آشنا بودم. در واقع من با كتاب زندگی می‌كنم و ارتباط تنگاتنگی دارم، به همین دلیل با توجه به مطالعات گسترده‌ای كه دارم، فهرستی از شخصیت‌های برجسته از حوزه‌های مختلف را آماده كردم و قرار بود در 40 قسمت این مستند ساخته شود، اما به دلیل بودجه كم تلویزیون قرار شد در 20 قسمت ساخته شود.
شكرریز با اشاره به این‌كه این مجموعه در تلاش است تا جوانان را نسبت به شخصیت‌های برجسته آشنا كند، توضیح می‌دهد: هدف معاونت سیما از تولید این مجموعه این بوده كه بتوانیم برای جوانان الگوسازی كرده و الگوی صحیح از شخصیت‌های برجسته ایران به جوانان معرفی كنیم. به عنوان مثال اگر مردم یك بازیگر را در خیابان ببینند، حتما كنارش می‌روند و با او عكس می‌گیرند و افتخار می‌كنند كه دیدند، اما وقتی یك شخصیت برجسته در حوزه ادبیات یا فلسفه در خیابان قدم می‌زند، نسل جوان به هیچ وجه او را نمی‌شناسد، حتی دانشجویان دانشكده ادبیات هم به چهره، استاد ادبیات را نمی‌شناسند. این خیلی اتفاق بدی است. بنابراین ما تلاش كرده‌ایم كه شخصیتی برجسته را معرفی كنیم.
در مجموعه «حكایت دل»، به شخصیت‌ها و مفاخر برجسته‌ای از جمله استاد دكتر غلامرضا اعوانی، فیلسوف ایرانی و یكی از بزرگ‌ترین فلاسفه اسلامی جهان معاصر، استاد دكتر سید مصطفی محقق داماد استاد فلسفه و حقوق نام‌آور ایران، استاد كریم مجتهدی، شهره اهل فلسفه، استاد ژاله آموزگار استاد در حوزه زبان‌های باستانی، استاد اسماعیل سعادت مترجم آثار بزرگ فلسفی، استاد داوود فتحعلی‌بیگی در نمایش‌های آیینی، استاد سید عبدا... انوار در حوزه نسخه‌شناسی، استاد عبدا... كوثری مترجم برجسته آثار ادبی، استاد زهره زرشناس در زبان سغدی و باستانی، استاد شهرام اقبال‌زاده مترجم و نویسنده آثار ادبی كودك و نوجوان، دكتر شهین اعوانی در علم فلسفه اخلاق، استاد اكبر ثبوت، مرد اخلاق و علوم دینی و حكمت اسلامی و نسخه‌شناس، رمان نویس شهیر معاصر بانو بلقیس سلیمانی، استاد سید فتح‌ا... مجتبایی از مفاخر حكمت و عرفان اسلامی، استاد منصوره اتحادیه در حوزه تاریخ معاصر و مشروطه، استاد علی رواقی شاهنامه‌پژوه و قرآن پژوه برجسته، استاد توفیق سبحانی مولانا پژوه و ادیب توانا، دكتر روح‌انگیز كراچی ادیب و شاعر معاصر و متخصص تاریخ شعر زنان مشروطه، استاد شادروان محسن جهانگیری یكی از استادان بزرگ در حوزه فلسفه و سرانجام استاد یگانه در حوزه پژوهش‌های ادبی و زبان فارسی و به‌ویژه شاهنامه‌پژوهی پرداخته شده است.
 بهره‌مندی از صاحبنظران
علیرضا حسینی، تهیه‌كننده مجموعه مستند حكایت دل گفت: طرح اولیه این مجموعه، سال 1394 به دكتر مرتضی میرباقری، معاون محترم سیما ارائه و با پژوهش خانم محبوبه كلانتری آغاز شد.مشاوران علمی پروژه «حكایت دل» دكتر كرمی و دكتر شهین اعوانی هستند؛ همچنین با بهره‌مندی از نظر دیگر صاحبنظران حوزه فرهنگ، فلسفه، ادبیات و تاریخ و پاره‌ای تحقیقات میدانی موفق شدیم اطلاعات خوبی را برای ساخت مستند از زندگی شخصی، خانوادگی و علمی این مفاخر، كسب كنیم.
این تهیه كننده ادامه داد: مدیران ارشد در معاونت سیما و سازمان صدا و سیما، نگاه بسیار مثبتی به تولید كارهای فرهنگی دارند و حمایت معنوی خوبی هم از تولید این مجموعه داشتند.
وی با اشاره به این‌كه هر یك از این استادان، بزرگان و مفاخر، الگوی مناسبی برای جامعه، خصوصا جوانان و خانواده‌ها هستند، ابراز كرد: از ابتدا توافق كارگردان، پژوهشگر، تهیه‌كننده و دكتر كرمی بر این بود كه ساختار فیلم‌ها برای مخاطب خاص و عام مناسب باشد و هر قسمت در 45 دقیقه برای پخش در شبكه یك به عنوان شبكه ملی آماده شود، اما از آنجا كه گفتنی‌ها و شنیدنی‌ها از هر یك از این مفاخر ارزشمند كم نیست هر پرتره در نهایت بین 60 الی 80 دقیقه برای پخش در یك تا دو قسمت تدوین شد.
حسینی از مساعدت مدیریت شبكه‌های یك و نسیم و مركز سیما فیلم، خصوصا مدیران و همكاران گروه‌های تامین برنامه و پخش شبكه یك سیما كه در برنامه‌ریزی و پخش این مجموعه حكایت دل همراه و همدل بوده و هستند، تشكر و قدردانی كرد.
تهیه‌كننده حكایت دل ضمن قدردانی از دكتر عباس صالحی وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دكتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، دكتر عبدالحسین خسروپناه رئیس وقت موسسه حكمت و فلسفه و دكتر قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی كه در هماهنگی حضور عوامل تولید در این مراكز نهایت همكاری را داشتند اما از ضعف همكاری مسوولان مرتبط در دانشگاه تهران گلایه كرد و گفت: با این‌كه 11 نفر از این مفاخر از استادان بنام دانشگاه تهران هستند اما دو بار نامه‌های رسمی و طرح ارسالی حكایت دل بایگانی و درخواست برای فیلمبرداری بخش‌هایی از مستندها كه باید در دانشگاه تهران انجام می‌گرفت، رد شد.
حسینی با گلایه از مشاركت نكردن مركز اسناد و كتابخانه ملی در این پروژه ملی و مشكلاتی كه به همین دلیل برای حكایت دل ایجاد شد، افزود: تهیه و ساخت مجموعه مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای استادان فاخر و مشاهیر كشورمان، همواره نیازمند فرهنگ سازی بسیار است تا جلب مشاركت، همدلی و همراهی مراكز و اشخاص به صورت خودجوش در این خصوص انجام پذیرد.