ترامپ؛ زیر تیغ

۵۹ نماینده دموكرات خواستار بررسی روند استیضاح ترامپ شدند

ترامپ؛ زیر تیغ

با وجودی كه ترامپ گفته بود هیچ ترسی از استیضاح ندارد و كاملا در این باره خیالش راحت است، اما برخی خبرهای تازه نشان می‌دهد این آسودگی خیال چندان با واقعیت همخوانی ندارد و دونالد ترامپ همچنان باید تیغ تیز استیضاح را بالای سرخود تجربه كند . سیاست‌های اشتباه و زیان آور ترامپ در داخل و خارج علاوه بر این‌كه به سایر كشورهای جهان آسیب رسانده در درون آمریكا نیز موجی از نگرانی‌ها را به وجود آورده تا جایی كه برخی مقامات سیاسی آمریكا می‌گویند نه‌تنها خواستار استیضاح ترامپ كه خواستار محاكمه و زندانی كردن او هستند .

شبكه تلویزیونی سی.ان.ان روز گذشته در گزارشی اعلام كرد: در حالی كه بین رئیس مجلس نمایندگان و رئیس كمیته قضایی این مجلس بر سر استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا اختلاف نظر وجود دارد، تاكنون ۵۹ نماینده دموكرات خواستار آغاز روند بررسی استیضاح رئیس‌جمهور آمریكا شده‌اند. به گفته این شبكه جرالد ندلر، رئیس كمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریكا در حالی خواستار آغاز روند بررسی استیضاح دونالد ترامپ شده كه نانسی پلوسی رئیس این مجلس با این اقدام مخالف بوده و در گفت‌وگویی كه پشت درهای بسته شده گفته بود خواستار زندانی شدن ترامپ است.
دو دستگی بین دموكرات‌ها
گفته می‌شود یكی از دلایل عدم طرح استیضاح دونالد ترامپ از سوی نمایندگان كنگره اختلافات بین دموكرات‌هاست. بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی و قدرت گرفتن دوباره دموكرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریكا این امیدواری به‌شدت قوت گرفت كه به‌زودی طرح استیضاح ترامپ آماده خواهد شد. با این حال بعد از یك‌سری كش و قوس‌های سیاسی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان اعلام كرد خواستار استیضاح ترامپ نیست. وی به رغم انتقاداتی كه نسبت به سیاست‌های ترامپ داشت گفت تمركز بر روی این طرح با منافع آمریكا سازگار نیست. به‌دنبال این سخنان بود كه بعضی از نمایندگان دموكرات با پافشاری بر استیضاح ترامپ خواستار تغییر نظر او و همراهانش شدند. ادامه این اختلافات كاملا به نفع دونالد ترامپ تمام شد و تا اینجا او توانسته از این اختلافات بهره برده و برای خود یك نوع مصونیت فراهم کند. حال لوئیز گوترز، نماینده سابق دموكرات از ایالت «ایلینویز» در مورد اختلاف به‌وجود آمده میان دو فرد مهم دموكرات‌ها در مجلس نمایندگان و دو دستگی بین نمایندگان این حزب می‌گوید: تصور نمی‌كنم این مشكل بزرگی باشد، چرا كه تصمیم درباره این‌كه باید روند بررسی استیضاح علیه رئیس‌جمهور آمریكا آغاز شود یا نه؟ مورد توافق اكثریت فراكسیون دموكرات‌هاست. وی ادامه داد: در این باره یك فرد همچون نانسی پلوسی یا رئیس كمیته قضایی مجلس نمایندگان تصمیم نمی‌گیرند. گوترز افزود: معتقدم رئیس‌جمهوری آمریكا باید از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شود .
به گزارش رویترز چهارشنبه گذشته نانسی پلوسی در جلسه‌ای با « جرالد ندلر» رئیس كمیته قضایی مجلس نمایندگان از حزب دموكرات و سایر دموكرات‌های ارشد گفته بود: نمی‌خواهم ببینم كه او (ترامپ) استیضاح می‌شود بلكه می‌خواهم او را در زندان ببینم. انتشار این سخنان برای ترامپ بسیار گران تمام شد و با خشم در جواب این سخنان گفت: اینها اظهاراتی وحشتناك، كثیف و شرارت‌آمیز است.رئیس‌جمهور آمریكا همچنین پلوسی را «عصبی و دارای اعصاب خراب» توصیف كرد.
زمینه‌های مساعد
صحبت از استیضاح ترامپ در روزهای اخیر در پی ثبت پرونده‌ای از سوی دادستان‌ها در منطقه جنوبی نیویورك تشدید شده است. در این پرونده برای اولین‌بار ادعا شده كوهن زمانی كه در جریان كارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ قانون را شكست از ترامپ دستور گرفته بود. دموكرات‌ها می‌گویند ترامپ یك جرم قابل استیضاح مرتكب شده است و زمانی كه دوره‌اش به اتمام برسد می‌توان او را زندانی كرد. رئیس كمیته قضایی مجلس نمایندگان در آن زمان گفته بود این اتهام‌ها اگر اثبات شود به معنی «جرم قابل استیضاح» خواهد بود.
مساله فروش سلاح‌های غیر قانونی به عربستان سعودی یكی دیگر از مواردی است كه نمایندگان كنگره آمریكا را به‌شدت از ترامپ عصبانی كرده است . گفته شده بود نمایندگان كنگره آمریكا در حال بررسی طرحی برای توقف فروش تسلیحات نظامی به كشورهای عربستان سعودی، امارات و اردن هستند اما پیش از این‌كه چنین طرحی تصویب شود كاخ سفید مجوزهای لازم را برای فروش و صدور این سلاح‌ها به عربستان صادر كرد و همین مساله خشم نمایندگان آمریكا را بیش از پیش برانگیخت. آنها قصد داشتند با تصویب طرحی 22 مجوز فروش تسلیحات به كشورهای امارات، اردن و عربستان به ارزش هشت میلیارد دلار را باطل كنند. همكاری‌های آشكار و پنهان دولت ترامپ با عربستان سعودی، امارات و اسرائیل از یك سو و وارد آوردن فشارهای بی مورد بر ایران، كره شمالی و مكزیك از سوی دیگر و نیز برخوردهای قلدر مآبانه و مضر ترامپ با چین در زمینه‌های مختلف نگرانی‌های زیادی را در درون جامعه آمریكا برانگیخته است .
اینها همه در حالی است كه در نهایت نیز ابعاد كامل پرونده دست داشتن روسیه در انتخابات سال 2016 معلوم نشد و رابرت مولر در آخرین سخنان خود گفت مسائلی است كه به دلایل امینی نمی‌تواند آنها را بازگو كند. همین مساله بهانه جدیدی به دست دموكرات‌ها داد تا یك بار دیگر مشروعیت انتخاب ترامپ را از همان ابتدا زیر سوال ببرند .
روند استیضاح
كارشناسان می‌گویند روند استیضاح در آمریكا به این صورت است كه حتی اگر عزم مجلس نمایندگان بر استیضاح ترامپ باشد آنها باید این مساله را به مجلس سنا واگذارند كه اكثریت‌شان با جمهوریخواهان است. مجلس سنا در صورتی می‌تواند استیضاح ترامپ را تصویب كند كه او مرتكب جرم سنگین مالی یا اخلاقی شده باشد. با این حال مجلس نمایندگان می‌تواند با دست زدن به چنین تحركاتی ازجمله جمع‌ آوری امضا برای استیضاح ترامپ، بر جبهه مقابل خود فشار آورد و دولت ترامپ را در چنان مضیقه‌ای قرار دهد كه ناچار شود از برخی تصمیمات خطرناك خود صرف‌نظر كند. از این رو دموكرات‌ها به دنبال پیدا كردن نقاط ضعف در دولت ترامپ هستند تا بتوانند به نحوی او را از صحنه كنار بزنند. از سوی دیگر این فشارها افكار عمومی جامعه آمریكا را برای انتخابات آینده مهیا می‌سازد تا ضمن روی‌گرداندن از ترامپ به رقبای او رای دهند. یكی از سرسخت‌ترین رقبای او تا اینجا جو بایدن، نامزد دموكرات‌ها و معاون باراك اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریكاست. نظرسنجی‌ها تاكنون نشان می‌دهد كه او در صدر نامزدهای معرفی‌شده از سوی دموكرات‌ها قرار دارد. او كه شخصیت ترامپ را یك «دلقك» توصیف می‌كند معتقد است تنها كسی خواهد بود كه ترامپ را در سال 2020 شكست می‌دهد .