نشست منامه زیر سؤال

پس از مصری‌ها، كویتی‌ها هم می‌گویند احتمال دارد نشست منامه به تعویق افتد

نشست منامه زیر سؤال

پس از ابراز نارضایتی مصری‌ها، اردنی‌ها و مراكشی‌ها، حال كویتی‌ها نیز با نوعی ابراز گلایه و تردید می‌گویند احتمال دارد نشست منامه در تاریخ معین شده برگزار نشود. نشست منامه نخستین تجربه اجرایی طرح موسوم به «معامله قرن» است كه به سفارش و فشارهای آمریكا قرار است در بحرین برگزار شود. گروه‌های فلسطینی ضمن اعلام انزجار از برگزاری این نشست از كشورهای مسلمان و عرب خواسته‌اند آن را تحریم كنند. قرار است همزمان با برگزاری این نشست، تظاهراتی سراسری در جهان اسلام برگزار شود.

خالد الجارا...، معاون، وزیر خارجه كویت می‌گوید: با توجه به انتخابات زودهنگام در اسرائیل و مسائل دیگر، احتمال تعویق برگزاری نشست اقتصادی منامه درباره موضوع فلسطین وجود دارد. به گزارش فارس، جارا... در حاشیه مراسم سفارت روسیه گفت، سخن گفتن درباره مشاركت یا عدم مشاركت كویت در نشست اقتصادی منامه زود است هر چند هنوز كویت دعوتنامه‌ای برای این نشست دریافت نكرده ‌است .
نشست اقتصادی بحرین برای روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) برنامه‌ریزی شده است. قرار است در این نشست وزیران اقتصاد به همراه سران شركت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی حضور پیدا كرده و در آن چهار موضوع اصلی را بررسی كنند. این موضوعات عبارتند از: زیرساخت‌ها، صنعت، توانمندسازی مردم و اصلاحات حكومتی تا از این طریق منطقه فلسطین قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا كند. گفته می‌شود این نشست در پی فشارهای آمریكا و توصیه‌های جراد كوشنر، مشاور كاخ سفید و داماد رئیس‌جمهور آمریكا به همراه جیسون گرینبلات، نماینده آمریكا در امور خاورمیانه برنامه‌ریزی شده است. این دو نفر جزو كسانی هستند كه از آنها به عنوان مبتكران طرح موسوم معامله قرن یاد می‌شود. طرح صلح موسوم به «معامله قرن» كه آمریكا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح كرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسكان آنها در «وطن جایگزین» یعنی كشورهای دیگر است.
از دعوت تا تحریم
پس از آن‌كه دولت دونالد ترامپ اقدام به معرفی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت دولت جنایتكار اسرائیل كرد، برخی همفکرهای آمریكایی بر آن شدند تا تنور گرم است نان خود را چسبانده و طرح موهومی به نام معامله قرن را به پیش برند. آنها كه تاكنون بارها وعده افشای این طرح را داده و هر بار عقب نشینی كرده اند تصمیم گرفتند در یك اقدام عملی این طرح را از نشستی در بحرین به اجرا بگذارند. با اعلام این خبر، كشورهای همسو با عربستان سعودی از آن حمایت كرده و گفتند در این نشست شركت خواهند كرد. با این حال برخی كشورهای دیگر عرب ازجمله لبنان، قطر وعراق گفتند در آن شركت نخواهند كرد و اردن، مراكش و مصر نیز در این‌باره تردید‌هایی را مطرح كرند. این درحالی است كه برخی كشورهای اروپایی به همراه سازمان ملل متحد نیز گفته‌اند دراین نشست شركت نخواهند كرد .
درهمین خصوص، برخی منابع آگاه مصری گزارش دادند كه مخالفت كشورهای عربی و اروپایی با حضور در نشست اقتصادی منامه، بحرین را در تنگنای واقعی قرار داده است. این منابع در مصاحبه با وبگاه «الخلیج آنلاین» گفتند بحرین از اثرگذاری قدرتمند بر كشورهای عربی برخوردار نیست و بنابراین ممكن است كه این نشست شكست بخورد. این شكست به منزله وارد آمدن ضربه بزرگ به دولت آمریكا و كشورهای عربی موافق برگزاری این نشست خواهد بود. از جمله اولین مخالفان برگزاری این نشست، اردن و تشكیلات خودگردان فلسطین بودند. تشكیلات خودگردان ضمن انتقاد شدید از طرح موسوم به معامله قرن از كشورهای عرب خواست كه این اجلاس را تحریم كنند. روز پنجشنبه گذشته نیز جنبش مقاومت اسلامی حماس از كشورهای عرب و مسلمان خواست این نشست را تحریم كنند .
تكذیب اردن
چهارشنبه گذشته، یك مقام اردنی ادعای مقام كاخ سفید را درباره پاسخ امان به دعوت آمریكا برای حضور در نشست منامه تكذیب كرد. به گزارش رویترز، پیش از این یك مقام آمریكایی مدعی شده بود مصر، اردن و مراكش به واشنگتن اعلام كرده‌اند در كنفرانس منامه شركت می‌كنند. اما تا اینجای كار اردن تكذیب كرده و مصر نیز قبلا تردیدهایی را درباره موفقیت این نشست ابراز داشته بود. هفته گذشته ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن با اشاره به كنفرانس ضد فلسطینی منامه تاكید كرد: هیچ راهكار اقتصادی نمی‌تواند جایگزین راه‌حل سیاسی باشد و به نزاع میان فلسطینیان و اعراب پایان دهد. وزیر خارجه اردن ضمن هشدار درباره تبعات عدم پیشرفت روند سیاسی برای حل نزاع میان دو طرف، تاكید كرد كه ادامه اشغالگری در سرزمین فلسطین باعث افزایش ناامیدی و تشدید مشكلات مردم فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنها می‌شود.
حتی هفته گذشته در خبرها آمده بود كه دولت‌های مراكش و اردن به‌رغم درخواست آمریكا برای شركت در نشست پایتخت بحرین، رسما اعلام كرده‌اند در آن شركت نخواهند كرد. سعدالدین العثمانی، نخست‌وزیر مراكش به خبرنگاران گفت از مشاركت كشورش در كنفرانس مزبور اطلاعی ندارد. اینها همه نشان می‌دهد كه كشورهای عربی از مشاركت در نشست منامه اكراه دارند و اگر فشارهای آمریكا نباشد هیچ كدام حاضر به مشاركت در این نشست نیستند. پیش از این جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان به صراحت گفته بود كشورش در كنفرانس بحرین شركت نخواهد كرد.
دروغگویی كاخ سفید
بنابراین به نظر می‌رسد بازار گرمی‌های آمریكا برای نشست منامه بیشتر از سر استیصال است و كاخ سفید به‌شدت در این‌باره دروغگویی می‌كند؛ به طوری كه یك روز پس از اعلام كاخ سفید مبنی بر این‌كه مصر، اردن و مراكش برای حضور در نشست منامه اعلام آمادگی كرده‌اند رویترز به نقل از یك مقام مسؤول اردن گزارش داد كه امان هنوز به دعوت واشنگتن برای مشاركت در كنفرانس اقتصادی منامه واكنش نشان نداده است. از‌سوی دیگر ملك عبدا... پادشاه اردن در دیدار با محمد ششم پادشاه مراكش نیز با بیان این‌كه هیچ تغییری در موضع اردن درباره مساله فلسطین ایجاد نشده است از موضع همسوی پادشاه مراكش در این ارتباط قدردانی كرد. به‌نظر می‌رسد دروغ و خبرسازی كاخ سفید در‌خصوص اعلام آمادگی اردن و مصر برای مشاركت در نشست منامه بر این مبنا باشد كه بدون موافقت این دو كشور در خصوص واگذاری بخشی از خاك خود به فلسطینی‌ها، طرح معامله قرن قابلیت اجرا نخواهد داشت و البته در غیاب اردن و مصر و طرف فلسطینی، حتی مشاركت دیگر كشورها در نشست منامه سودی برای برگزاركنندگان نخواهد داشت و این نشست به نشستی نمایشی مبدل خواهد شد.