نیكوكاری حتی با یك لبخند

نیكوكاری حتی با یك لبخند


 نیكوكاری فقط این نیست كه دست به جیب شوی و پول خرج كنی؛ به قول سعید نیاكان، نیكوكار نمونه كشوری همین كه با روی خوش با كسی حرف بزنی یا لبخندی نثار این و آن كنی یعنی كه نیكوكاری. این حرف درباره قاضی محسن مرادی، حسابی صدق می‌كند.
او به ظاهر رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه كیفری شهرستان سلماس است، كسی كه می‌تواند پایبند بی‌چون
و چرای قوانین خشك و كتاب‌های قطور و   بی‌انعطاف باشد و دنباله‌رو محض آیین‌های دادرسی كیفری و حقوقی، ولی در باطن چون نیكوكار است و نیك‌اندیش،‌ هم خلاقیت به خرج می‌دهد و هم حواسش به مردم است، یك قاضی دست به خیر است او.
قاضی‌مرادی چهار سال است احكام جایگزین حبس صادر می‌كند و برای كسانی كه می‌داند لایق زندان نیستند، حكم انجام خدمات اجتماعی می‌نویسد.
او تا به حال چندبار به رنگ‌آمیزی صندوق صدقات، مطالعه كتاب، آبیاری فضای سبز و ویزیت رایگان مددجویان كمیته امداد و بهزیستی رای داده و آن‌طور كه خودش حسابش را نگه داشته هزار باری می‌شود كه چنین احكامی
صادر كرده.
این قاضی جوان البته ملاك عملش قانون مجازات اسلامی است كه به همه قضات اجازه داده در برخی جرایم، احكام جایگزین زندان صادر كنند، قانونی كه تجویزش مجازات‌های اجتماعی است و هدفش خدمت‌رسانی مجرمان به جامعه كه البته همه قضات انگیزه و شهامت استفاده از آنها را
ندارند.
قاضی‌مرادی می‌گوید احكام جایگزین حبس برای بسیاری از مجرمان كارآمدتر و موثرتر از زندان است چون هم عیب‌های زندان را ندارد و هم ارتباط میان مجرم و اجتماع را از بین نمی‌برد و در عین حال این قابلیت را دارد كه احكام متناسب با شخصیت و تخصص متهم صادر شود.
او معتـقد است، مجـــازات‌های اجتماعی برای خود متهمان نیز جذاب است و او به تجربه دریافته كه شانس اصلاح و بازپروری به این روش نیز بالاست.
او حالا به‌واسطه این افكار و باورها، نیكوكار نمونه كشوری شناخته شده، كسی كه نشان داد می‌توان قاضی بود، شغلی به ظاهر بی‌انعطاف و خشك داشت و با قوانین بی‌رحم و یك‌كلام سر و كار داشت ولی آدمی متفاوت و نیك‌اندیش بود.