سه‌شنبه‌هایی با عطر غروب جمعه

جهاد دانشجوهای دانشگاه علوم پزشكی زنجان با مشاركت در طرح سه‌شنبه‌های مهدوی در امامزاده سید‌ابراهیم

سه‌شنبه‌هایی با عطر غروب جمعه

چهارمین روز هفته از دوماه پیش برای همه آنهایی كه به قصد زیارت به امامزاده سید ابراهیم زنجان سر می‌زنند، یك رنگ دیگر دارد؛ سه‌شنبه‌ها برای زائران امامزاده با یك اسم ماندگار متبرك می‌شود و خیلی‌ها را یاد امام زمان‌(عج) می‌اندازد. اتفاقی كه سررشته‌اش به همت خودجوش چند جوان دانشجو می‌رسد؛ دانشجوهایی كه امروز هم حوالی ساعت 18 تا 20، پای گنبد كاشیكاری شده امامزاده سیدابراهیم، در نزدیكی بازار زنجان، جایی حوالی میدان انقلاب و بلوار آزادی این شهر دور هم جمع می‌شوند تا پایه‌گذار یك حركت خودجوش و اجتماعی باشند؛ طرحی كه مُهر سه‌شنبه‌های مهدوی معنوی به پیشانی‌اش خورده و قرار است بهانه‌ای باشد برای این‌كه آدم‌ها را پای كار بیاورد تا هركسی با هر توانی كه دارد و هر خدمتی كه می‌تواند ارائه بدهد، با مشاركت در این طرح كار و خدمتش را نذر سلامتی امام زمان‌(عج) كند؛ یك نذر ساده و دوست‌داشتنی كه حالا به همت تعدادی از دانشجوهای دانشگاه علوم پزشكی زنجان در این شهر در حال اجراست و بهانه‌ای برای حضور جمعیت زائران در امامزاده سیدابراهیم این شهر شده است؛ جوان‌هایی كه ته دل‌شان به امام غایب ارادت دارند و امیدوارند حركت‌شان زمینه‌ساز ظهور باشد.

محمدمهدی ایمانی، مسؤول طرح سه‌شنبه‌های معنوی دانشگاه علوم پزشكی زنجان یكی از همین دانشجوهاست؛ جوانی كه دانشجوی پرستاری است و از اوایل آذر97 پایه‌گذار شروع این فعالیت جهادی در شهر زنجان شده است.
ایمانی در همین رابطه به ما می‌گوید: ما اولین بار از طریق ارتباطی كه با بچه‌های علوم پزشكی تهران داشتیم با این طرح و اهدافش آشنا شدیم و وقتی متوجه تاثیرات مثبت آن چه در زندگی شخصی خودمان و چه در زندگی افراد مختلف جامعه شدیم، انگیزه پیدا كردیم كه ما هم آن را در شهرمان ادامه بدهیم.
این نقطه شروع سه‌شنبه‌های مهدوی در فضای دانشگاه علوم‌پزشكی زنجان بود؛ حركتی كه با پخش بسته‌های غذایی كوچك و دلنوشته‌هایی درباره امام زمان(عج) در حیاط دانشگاه در فاصله ساعت 12 تا 14 بین دانشجو‌ها شروع شد و با گذشت مدت زمانی كوتاهی به سطح شهر رسید: ما این كار را با نذر سلامتی امام زمان(عج) و ظهور ایشان شروع كردیم، اما این هدف اصلی ما بود و پشت این هدف، به اهداف دیگری هم پرداخته می‌شد. برای مثال محرومیت‌زدایی و شناسایی افراد محروم یكی از جنبه‌های اصلی‌ای بود كه به آن توجه داشتیم. در قالب این محرومیت‌زدایی ما به‌واسطه تخصصی كه بچه‌ها داشتند و همگی دانشجوی دانشگاه علوم پزشكی بودند، به بحث غربالگری سلامت پرداختیم تا از این طریق هم در جهت سلامتی آنها قدمی برداشته باشیم و هم پیگیر درمان و شناسایی بیماری‌شان باشیم، اما در مرحله بعدی می‌خواستیم در قالب این طرح و با نام سه‌شنبه‌های مهدوی، به مردم یك تلنگر بزنیم و آنها را یاد امام زمان بیندازیم و در واقع یك فضای معنوی به‌وجود بیاوریم و توجه آنها را به حضور حضرت امام زمان جلب كنیم.
​​​​​​​
 هم كمك به محرومان
 هم خودسازی

این البته یك روی سكه مشاركت در این طرح جهادی و خودجوش است و ایمانی در ادامه برای ما از خودسازی‌ای می‌گوید كه با حضور و فعالیت در این طرح نصیب او و دوستانش شده است: كم‌كم كه كار جلو رفت و جدی‌تر شد، ما خودمان هم تغییر كردیم و به نوعی در قالب این فعالیت تربیت شدیم انگار كه این طرح برای خود ما یك حالت سازندگی داشت.
مسؤول طرح سه‌شنبه‌های مهدوی دانشگاه علوم پزشكی زنجان البته یك آرزو هم دارد، این‌كه روزی برسد كه این طرح بین همه مردم عمومیت پیدا كند و همه داوطلبانه عضو افتخاری آن باشند و دقیقا به همین دلیل است كه از رویایش برای ما می‌گوید از این‌كه هركسی با هر شغلی كه دارد، چه پزشك باشد چه مغازه‌دار چه معلم یا راننده و... یك ساعت از سه‌شنبه‌هایش را به مشاركت در این طرح اختصاص بدهد و در انجام یك كار خیر شریك بشود.
ایمانی با اشاره به واكنش مثبت همه افرادی كه مخاطب طرح آنها می‌شوند، می‌گوید: مردم خیلی دعا می‌كنند و واقعا برایشان جالب است كه یك عده جوان به‌صورت خودجوش برای سنجش سلامتی آنها اقدام كرده‌اند. هفته‌های اول كه با كار ما آشنایی نداشتند، می‌پرسیدند كه از طرف كدام نهاد هستید و... اما بعد كه متوجه طرح سه‌شنبه‌های مهدوی شدند، فهمیدند كه این یك طرح دانشجویی و یك كار خودجوش و دلی است كه آنها هم می‌توانند به نوبه خودشان در آن مشاركت كنند و اتفاقا خیلی‌ها هم از عضویت در این طرح استقبال كرده‌اند.
 همه دانشجوها پای كارند
سه‌شنبه‌ها برای نرگس موسوی یكی دیگر از دانشجوهای پرستاری دانشگاه علوم پزشكی زنجان هم، یك طعم دیگر دارد. او هم از زمان عضویتش در این طرح، پابه پای بقیه دانشجوها در امامزاده سید‌ ابراهیم زنجان حضور دارد و به ما از اهداف فرهنگی‌ای می‌گوید كه پشت فعالیت اجتماعی آنها پنهان شده‌؛ او كه معاون غربالگری طرح سه‌شنبه‌های مهدوی دانشگاه علوم پزشكی زنجان هم هست در توضیح بیشتر به ما می‌گوید: با این‌كه هدف اصلی ما یك كار فرهنگی بود، اما بچه‌ها سعی كردند از طریق انجام برنامه‌های غربالگری و درمانی، وارد شوند و توجه مردم را به بحث فرهنگی این طرح جلب كنند و با این‌كه هسته اولیه این طرح دانشجوهای بسیجی دانشگاه بودند، اما به بركت اسم امام زمان‌(عج)، دانشجوهای دیگر هم وارد میدان شدند و در نهایت ما به اینجا رسیدیم كه دانشجوهای زیادی از رشته‌های پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی، پرستاری، هوشبری و اتاق عمل در این طرح شریك باشند.
فعالیت خودجوش این گروه، مدت كوتاهی بعد از شكل گرفتن به یك فعالیت جهادی تبدیل شد، فعالیتی همه جانبه در دو منطقه محروم زنجان، یعنی منطقه بی‌سیم و اسلام‌آباد با هدف محرومیت‌زدایی. موسوی در این باره می‌گوید: بعد از چندماه حضور در این دو منطقه محروم، تصمیم گرفتیم كه در یك مكان ثابت به فعالیت‌مان ادامه بدهیم تا مخاطبین بیشتری را هم تحت پوشش قرار دهیم و با مشورت‌هایی كه اعضای گروه داشتند، صحن امامزاده سید‌ابراهیم انتخاب شد، چرا كه مخاطبان ما واقعا زیادتر بودند و از سنین مختلف و اقشار مختلف جامعه را هم شامل می‌شدند و این به هدف فرهنگی ما خیلی نزدیك بود.
 یك قول و قرار عاشقانه
با امام زمان(عج)

حالا این نهمین سه‌شنبه‌ای است كه اعضای طرح سه‌شنبه‌های مهدوی، در صحن امامزاده حضور دارند و با غربالگری فشار خون و قند خون و ارائه آموزش‌های لازم به مردمی كه به آنها مراجعه می‌كنند، هم در جهت سلامتی آنها قدم برمی‌دارند و هم با بنری كه همراه‌شان دارند انگیزه یك كار فرهنگی را در آنها به‌وجود می‌آورند.
موسوی در همین رابطه می‌گوید: ما یك بنر بزرگ در غرفه داریم با این عنوان كه حاضری برای امام زمانت چه كار كنی؟ این یك سؤال ساده است، اما جواب به آن پای خیلی‌ها را به سه‌شنبه‌های مهدوی باز می‌كند، چرا‌كه هركسی كه مخاطب این بنر و این سؤال می‌شود، قول می‌دهد كه از این سه‌شنبه تا سه‌شنبه یا یك كار خوب انجام بدهد یا یك كار ناپسند را ترك كند. اتفاقا برای راهنمایی ما چند تا كاغذ هم روی بنر چسبانده‌ایم مثلا من قول می‌دهم غیبت نكنم، من قول می‌دهم دروغ نگویم و... به این ترتیب هركسی كه یكی از این كاغذ‌ها را برمی‌دارد، برای یك هفته سعی می‌كند كه به قولی كه داده عمل كند و این برای ما بهترین اتفاق است. چراكه اگر یك نفر هم، یك كار ناپسند را حتی برای یك هفته انجام ندهد، می‌تواند در ظهور حضرت مهدی(عج) موثر باشد؛ درحقیقت ما می‌خواهیم مردم را متوجه گناهانی كنیم كه ممكن است این روزها در نظر خیلی‌ها عادی شده باشند.