نیشابوری‌ها آماده باشند، متخصصان خیّر در راهند

نیشابوری‌ها آماده باشند، متخصصان خیّر در راهند

 اگر در طرح سه‌شنبه‌های مهدوی زنجان، پرستاران و دانشجویان پزشكی و دندانپزشكی و... حضور دارند و طرح‌شان، آغاز حركتی است هم، در راستای خدمت به مردم و هم این‌كه تخصص و تعهد و اخلاص را همزمان در خود رشد دهند؛ اما در نقطه‌ای دیگر، پزشكان و متخصصانی هستند كه در مهارت و تخصص درمانی به كمالات رسیده‌اند و این مهارت‌ها را یك‌سر در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم مردم مناطق محروم كشورمان كرده‌اند. سازمان‌های مردم نهاد متعددی در این خصوص فعالند كه یكی از آنها موسسه ملی مرهم است. طبق آماری كه رئیس آن اعلام كرده، از سال 86 تاكنون ۲۴ سفر از سوی گروه جراحان پلاستیك این موسسه به مناطق محروم انجام شده است.
عبدالجلیل كلانتر هرمزی - كه خودش فوق‌تخصص جراحی پلاستیك است-به ایرنا گفته در تیم‌های اعزامی مرهم، كادر پرستاری، متخصصان بیهوشی، متخصصان كودك، جراحان پلاستیك، كارشناسان اتاق عمل، پزشكان عمومی، روان‌شناسان بالینی، متخصصان چشم و متخصصان طب فیزیكی و در برخی سفرها متخصصان ارتوپد و جراحان مغز و اعصاب هم حضور دارند و قرار است در سفرهای آتی متخصصان پوست هم به گروه اضافه شوند.
ویزیت، بستری و عمل جراحی رایگان از جمله خدمات مرهم است و كلانتر هرمزی قید كرده هدف مرهم این است بیمارانی كه تاكنون به دلیل مشكلات مادی، اجتماعی، بعد مسافت و تخصصی‌بودن كار نتوانستند از خدمات پزشكی بهره‌مند شوند می‌توانند از این خدمات استفاده كنند. گروه مرهم سالانه، سه تا چهار سفر به مناطق محروم دارد كه این سفرها با توجه به شرایط عمل‌ها و ارائه خدمات پزشك چهار تا شش روزه است.  گروه مرهم پیش از سفر به هر استان، از سه ماه قبل به استان و دانشگاه محل اعزام اطلاع می‌دهد كه براساس خدمات آنها، در شبكه‌های بهداشت عشایری و روستایی، مدارس، اردوگاه‌های مرزی و سیاه چادرها بروند و افراد مستحق خدمات را شناسایی كنند. 
رئیس موسسه مرهم می‌گوید: پنج تا هشت اتاق عمل بسته به امكانات شهرستان محل اعزام آماده می‌شود همچنین با بیمه‌ها صحبت می‌شود تا بیماران حتی فرانشیز هم پرداخت نكنند و اگر حتی اوراق هویتی، شناسنامه یا كارت ملی ندارند هم بتوانند از خدمات مرهم بهره‌مند شوند.
كلانتر هرمزی در عین حال تنها نیازشان در مناطق محروم را فضای بیمارستانی می‌داند و یادآور می‌شود، خودشان عمده وسایل جراحی را از تهران تهیه كرده و با خود می‌برند یا از خیران دریافت می‌كنند.