سه، دو، یك... اكران

با هیات شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی بیشتر آشنا شویم

سه، دو، یك... اكران

خیلی از مخاطبان تنها نسبتی كه با سینما برقرار می‌كنند زمانی است كه این فیلم‌ها روی پرده سینماها آمده و در حال نمایش هستند. در این زمان است كه بسیاری از ما با خرید بلیت به سینما مراجعه و فیلم را روی پرده تماشا می‌كنیم. فرآیندی كه فیلم از لحظه ایده تا به نمایش در آمدن روی پرده طی می‌كند برای مخاطبان، ناپیداست. جالب است بدانید كه فیلمسازها، مراحل متعددی را طی می‌كنند تا ایده خود را از مرحله‌ای که در ذهن‌شان پدید آمده روی پرده سینماهای كشور بیاورند. دو مرحله و ایستگاه مهم در این فرآیند، شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی است. در هر كدام از این شوراها، افرادی نشسته‌اند تا در مورد ساخت یك فیلم سینمایی و در ادامه هم در مورد نمایش آن در سینماهای كشور تصمیم‌گیری كنند. همین اواخر هفته گذشته بود كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، اعضای شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش را معرفی كردند. در این گزارش قصد داریم چهره‌های عضو شورای پروانه نمایش را معرفی كنیم.

ابتدا این که آقایان حسن خجسته، محمد احسانی، حسین كرمی، جمال شورجه، مجید رضابالا، كمال تبریزی، رضا پورحسین، محمد‌هادی كریمی و حجت الاسلام خاموشی به عنوان اعضای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی معرفی شدند. اینها قرار است دور هم بنشیند و در مورد این‌كه به فیلم‌های سینمایی ساخته شده، پروانه نمایش اختصاص داده شود یا نه تصمیم بگیرند. شاید بد نباشد سوابق این افراد را با هم مرور كنیم.
 دکتر حسن خجسته از اساتید دانشگاه صداوسیماست. خیلی‌ها او را با سمت معاونت صدای سازمان صداوسیما می‌شناسند. او در یك دوره ده ساله (1377 تا 1387) رئیس كل رادیویی‌های سازمان صداوسیما بود. او در حوزه رادیو صاحب مقالات علمی متعددی است. با این حال حضور در هیات انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر هم از سوابق سینمایی خجسته محسوب می‌شود.
 محمد احسانی در حال حاضر ریاست شبكه نسیم را به‌عهده دارد. همین شبكه تلویزیونی كه در چند سال اخیر با برنامه‌هایی مانند خندوانه و دورهمی، حسابی توانسته جایی در میان خانواده‌های ایرانی باز كند. او هرچند سابقه‌های سینمایی مانند حضور در هیات داوران جشنواره فیلم فجر را در كارنامه دارد، اما با این حال مهم‌ترین سابقه و مسؤولیت سینمایی‌اش را می‌توان معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در اوایل دولت یازدهم دانست. او در دولت اول حسن روحانی، معاون نظارت و ارزشیابی بود.
 حسین كرمی از دیگر اعضای شورای پروانه نمایش است. جالب است بدانید زمانی محمد احسانی، مدیر شبكه نسیم كه در بند قبل صحبت از او شد، صندلی مسؤولیتش را از همین حسین كرمی تحویل گرفته است. جناب كرمی در حال حاضر مدیر مركز سیمافیلم است؛ مركزی كه تولیدات مهم سینمایی و تلویزیونی را در دستور كار خود قرار داده و به نوعی می‌توان آن را مركز تولید فیلم و سریال برای صداوسیما دانست.
 حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس فعلی سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر چهره‌های شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی است. خاموشی تا پیش از این مسؤولیت سازمان تبلیغات را به‌عهده داشت كه بعضی از نهادهای زیرمجموعه‌اش مانند حوزه هنری از بزرگ‌ترین مراكز تولید محصولات فرهنگی در ایران محسوب می‌شود. او هرچند در مهرماه گذشته رئیس سازمان اوقاف شده است با این حال هنوز هم در هیات امنای سازمان تبلیغات حضور دارد. البته خاموشی پیش از این هم در دوره مسؤولیت حجت‌ا... ایوبی بر سازمان سینمایی سابقه حضور در پروانه نمایش این سازمان را به‌عهده داشت.
 مجید رضابالا از دیگر افرادی است كه نامش در میان اعضای این هیات خودنمایی می‌كند. از مدیران وزارت ارشاد كه مسؤولیت‌های متعددی را در كارنامه تجربیاتش دارد. از مشاور معاون وزارتخانه گرفته تا معاونت بنیاد سینمایی فارابی. نام او در چند فیلم سینمایی هم به عنوان مشاور فیلمنامه و تهیه‌كننده هم دیده می‌شود. رضابالا هم از افرادی است كه پیش از این سابقه حضور در شورای پروانه نمایش را داشته است.
 محمدهادی كریمی از دیگر چهره‌های شورای پروانه نمایش را می‌توان از جرگه ژورنالیست‌ها و منتقدانی دانست كه در این حوزه به چنین شورایی راه پیدا كرده است. كریمی 46 ساله البته سابقه نویسندگی هم دارد و در جشنواره‌هایی مانند فجر، كودك، مقاومت و سلامت هم سابقه عضویت در هیات داوری و انتخاب دارد. تعداد فیلم‌هایی كه كریمی به عنوان كارگردان یا فیلمنامه‌نویس در آنها حضور داشته بیش از انگشتان دو دست است و از این نظر، فعالیتش در كف میدان بر سایر اعضا می‌چربد.
 مجری مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری 88 را یادتان هست؟ بله دكتر رضا پورحسین را می‌‎گوییم كه حالا دیگر همه او را با آن مناظرات می‌شناسند. دكتر پورحسین كه از اساتید دانشگاه تهران هم محسوب می‌شود، سوابق متعدد مدیریت فرهنگی را در كارنامه‌اش دارد. قائم مقام سیمای جمهوری اسلامی ایران، عضو كمیته واژه گزینی شورای عالی زبان وادب فارسی، ریاست شورای هنر سازمان صداوسیما،‌ عضوشورای فرهنگ عمومی كشور،‌عضو كمیته ملی ارتباطات واطلاعات كمیسیون ملی یونسكو و عضویت
در هیات امنای موسسه هنرمندان پیشكسوت از دیگر سوابق پورحسین است.
در نهایت هم جمال شورجه و كمال تبریزی هم از دیگر اعضای شورای پروانه نمایش هستند كه خب به‌دلیل آن‌كه معرف حضور هستند از اطاله كلام در موردشان خودداری می‌كنیم. اما احتمالا بهتر از ما در جریان هستید که این دو بزرگوار از کارگردان‌ها محسوب می‌شوند و همین جناب تبریزی همین الان یک فیلم روی پرده دارد که البته منتقدان حسابی از خجالتش در آمده‌اند.