اهدای ایدز به زندگی زوج جوان!

پیوند کلیه از بیمار مبتلا به ایدز جان مهندس پرواز را گرفت

اهدای ایدز به زندگی زوج جوان!

دیه مردی كه پس از پیوند كلیه از یك بیمار مبتلا به ایدز جان سپرده و همسرش به این بیماری مبتلا شده بود، پس از 13سال با حكم قضایی از صندوق بیت‌المال پرداخت می‌شود.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، ماجرا از زمانی آغاز شد كه محمد ـ مهندس پرواز ـ به نارسایی كلیوی مبتلا شد و نیاز به پیوند فوری كلیه پیدا كرد. او و خانواده‌اش برای یافتن یك اهدا‌‌كننده كلیه تلاش كردند تا این‌كه با یك مرد 30 ساله به نام بهنام كه حاضر به فروش كلیه بود آشنا شدند. بهنام حاضر شد در ازای دریافت 4 میلیون تومان یكی از كلیه‌هایش را بفروشد. وی برای انجام آزمایش‌ها در بیمارستان بستری شد و دو ماه بعد وقتی روشن شد امكان اهدا را دارد در سال 85 عمل موفقیت‌آمیز پیوند كلیه انجام و چند روز بعد مهندس پرواز از بیمارستان ترخیص شد. چند ماه بعد از عمل پیوند یكباره حال محمد بد شد. وی كه از ضعف عمومی شدید رنج می‌برد بار دیگر در بیمارستان بستری شد. ولی پزشكان به علت بی‌حالی عمومی وی پی نبردند. محمد این بار به بیمارستان دیگری منتقل شد كه با تكمیل آزمایش‌ها روشن شد به بیماری ایدز مبتلا شده است.
این ماجرا شوك بزرگی برای مهندس پرواز و خانواده‌اش بود. آنها اولین شكایت خود را در دادسرای امور پزشكی علیه بیمارستانی كه در آن عمل پیوند صورت گرفته بود مطرح كردند، چون گمان می‌كردند بیماری ایدز به دلیل آلوده بودن وسایل و تجهیزات اتاق عمل به او منتقل شده است، اما وقتی روشن شد قصوری از سوی بیمارستان صورت نگرفته ظن آنها متوجه اهدا‌كننده كلیه شد. این در حالی بود كه هیچ ردی از بهنام و خانواده‌اش در دست نداشتند. سرانجام با گذشت 17ماه از عمل جراحی پیوند كلیه، مهندس پرواز روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد و خانواده وی پیگیر پرونده‌اش شدند.
در بررسی‌ها روشن شد اهدا‌كننده كلیه برای انجام آزمایش‌ها یك فرد سالم را به بیمارستان معرفی كرده بود تا بتواند بیماری‌اش را پنهان كند. در حالی كه هیچ ردی از وی و خانواده‌اش در دست نبود خواهر محمد سرنخ خوبی ارائه داد. وی به خاطر آورد روزی كه عمل جراحی پیوند صورت گرفته بود برای نخستین بار با پدر اهدا‌كننده روبه‌رو شده و دریافته بود سال‌ها قبل با او در وزارت نفت همكار بوده است. این زن با مراجعه به بایگانی وزارت نفت پرونده پدر بهنام را یافت و فهمید این مرد قبل از بازنشستگی دوبار درخواست وام بلاعوض را مطرح كرده بود‌. یك‌بار به خاطر ابتلای پسرش به بیماری ایدز و یك‌بار هم برای برگزاری مراسم ختم پسرش كه مدتی پیش به خاطر بیماری ایدز جان سپرده بود. با این سرنخ نشانی از خانواده بهنام به دست آمد و این در حالی بود كه بهنام چند ماه قبل به خاطر بیماری ایدز جان سپرده بود.
با توجه به این‌كه بهنام هنگام اهدای عضو مجرد بود و پدر و مادرش رضایت خودشان را از انجام عمل پیوند اعلام كرده بودند، پدر بهنام به جرم مخفی نگهداشتن حقیقت بازداشت شد. 
وی گفت: قبول دارم ما وضع مالی خوبی نداشتیم، ولی نمی‌دانم چرا پسرم تصمیم گرفت كلیه‌اش را بفروشد. او پول كلیه را برای خودش می‌خواست و از من خواسته بود بیماری او را از دریافت‌كننده كلیه و خانواده‌اش پنهان كنم. به این ترتیب پدر بهنام با حكم قضایی به ده سال زندان محكوم شد. او با گذراندن دو‌سوم دوران محكومیتش توانست از عفو مشروط بهره ببرد و آزاد شود، اما در این میان مشخص شد همسر محمد نیز به ایدز مبتلا شده است. به این ترتیب پرونده بار دیگر به جریان افتاد و خانواده محمد كه اولیای دم محسوب می‌شدند به همراه همسر بیمار وی در شعبه دوم دادگاه كیفری یك استان تهران حاضر شدند و به تشریح شكایتشان پرداختند.
 در آن جلسه كه همسر محمد حضور داشت، وكیل مدافع وی و اولیای دم به دفاع پرداخت و به قضات گفت: ما درخواست دریافت دیه كامل محمد و دیه جبران خسارت‌های همسرش را از صندوق بیت‌المال داریم.
در پایان جلسه، هیات قضایی حكم به پرداخت دو دیه كامل از صندوق بیت‌المال صادر كردند، اما این حكم در دیوان‌عالی كشور تایید نشد و پرونده به شعبه همعرض ارسال شد. به این ترتیب اولیای دم این بار در شعبه چهارم دادگاه كیفری یك استان تهران حاضر شدند و بار دیگر به تشریح شكایتشان پرداختند. آنها خواستند تا دیه از صندوق بیت‌المال به آنها پرداخت شود. همسر محمد نیز گفت تحت تاثیر بیماری ایدز به‌سختی زندگی‌اش را می‌گذراند و درخواست دیه را مطرح كرد. 
در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و حكم به پرداخت دو دیه كامل از صندوق بیت‌المال را صادر كردند.