به دنبال 3200 میلیارد تومانی كه نیست

به دنبال 3200 میلیارد تومانی كه نیست


اعضای شورای شهر تهران در بیشتر موضوعات معمولا دیر به تفاهم می‌رسند مگر موضوعاتی حیثیتی مثل انتخاب شهردار باشد. اینها در مورد نحوه اداره جلسه و پیشبرد دستورها نیز اختلاف دارند كه دیروز تقریبا اوجش بود وقتی حسابرس منتخب شورا بلاتكلیف مانده بود كه بالاخره حرف محسن‌هاشمی و تاكید حجت نظری را كه اصرار به خواندن از روی كاغذ داشتند، گوش دهد یا تشرهای ابراهیم امینی را بپذیرد و نقل به مضمون كند.
به گزارش جام‌جم، دستور جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 96 شهرداری پایتخت بود؛‌ گزارشی كه به طرزی كسالت‌آور توسط حسابرس از روی ده‌ها صفحه كاغذ خوانده و موجب شد هم صحن شورا خلوت شود و خمیازه پشت خمیازه بیاید و هم ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا از یك سو تشر بزند و از سوی دیگر مرتضی الویری در مقام دفاع بلند شود و بگوید یك گزارش بودجه‌ای خشك را مگر می‌شود با لحنی حماسی قرائت كرد!
 در پس این اختلاف‌نظرها و بگومگوهای موقت اما گزارش چند صفحه‌ای و مفصلی قرار داشت كه گزارش حسابرس منتخب شورای شهر از هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری تهران در سال 96 بود،‌ گزارشی به نام تفریغ بودجه كه فلسفه‌اش بررسی هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری و یافتن انحراف‌ها در این مسیر است كه البته فایده‌ای به حال شهر و پول‌هایی كه در گذشته خرج شده ندارد ولی به گفته مجید فراهانی، رئیس كمیته بودجه شورای شهر، چراغ راهی برای آینده و بودجه‌نویسی سال‌های آتی خواهد بود.
با این‌كه از گزارش طولانی و وقتگیر حسابرس كه سریع نیز خوانده می‌شد، تقریبا كسی سر درنمی‌آورد اما توضیحات مجید فراهانی ایرادات عمده كار را روشن كرد و معلوم شد در سال95، درآمد مازاد برهزینه شهرداری تهران3200 میلیارد تومان بوده اما معلوم نیست این پول كجا هزینه شده است. همچنین صورت ریز وام‌های دریافتی شهرداری موجود نیست و اطلاعاتی كه در دسترس است، ابهام دارد. آنچه از بررسی كلیات گزارش تفریغ بودجه برآمده به این نكته نیز اشاره دارد كه شهرداری تهران درآن برهه موظف بوده در كنار عملكرد ریالی، عملكرد مقداری خود را نیز شفاف بیان كند، اما حالا شورای شهر تهران نمی‌داند در مقابل پول‌هایی كه خرج شده در تهران چه میزان كار انجام شده است.