روحانی: رئیس‌جمهور آمریكا حد خود را نمی‌شناسد

روحانی: رئیس‌جمهور آمریكا حد خود را نمی‌شناسد

رئیس‌جمهور با بیان این‌كه معلوم شده كفگیر تحریم به ته دیگ خورده و دیگر چیزی نمانده است، گفت: دستگاه سیاسی آمریكا با تحریم‌های اخیر ثابت كرد مسائل دینی را نمی‌تواند درك كند و فهم آن را ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه دیروز هیات دولت گفت: رئیس‌جمهور آمریكا با اعتقاد مسلمان‌ها، مسأله مرجعیت و ولایت و رهبری كه رهبر معنوی، فقهی و فتوایی مردم است، آشنا نیست و جایگاه‌ها و حد خود را نمی‌شناسد؛ كما این‌كه ادعاهایش، بی‌اساس است؛ اما این حركت او، واقعیت را برای مردم به خوبی روشن كرد.
رئیس‌جمهور با بیان این‌كه بسیاری از رهبران دنیا كه با من صحبت می‌كنند، می‌گویند این حرف‌هایی كه رئیس‌جمهور آمریكا می‌زند برای مسائل داخلی خودشان است و او آدم خاصی است و نباید به او توجه كرد، افزود: حالا كه این آدم مخصوصی است. تقصیر ما چیست؟
ما یك توافقی را امضا كردیم، سازمان ملل آن را تأیید كرده و با آژانس همكاری می‌كنیم.
روحانی با اشاره به ادعای مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور آمریكا مبنی بر نگرانی درباره دستیابی ایران به سلاح اتمی، خطاب به وی گفت: تو واقعا نگران سلاح اتمی هستی؟ پس چرا درباره اسرائیل كه یك غاصب است و این همه سلاح هسته‌ای آنجا انبار كرده، حرف نمی‌زنی و سكوت می‌كنی و با او دوست هستی؛ واقعاً نگران سلاح هسته‌ای هستی؟ مگر از فتوای رهبر معظم انقلاب خبر نداری كه ایشان دستیابی به سلاح هسته‌ای را تحریم كرده‌اند؟ پس هم ادعاها و شیوه بیان و هم هدف بی‌اساس است.
روحانی تاكید كرد: تنها راهمان در این مقطع اتحاد، وحدت، همبستگی و فعال شدن در صحنه اقتصاد است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌كه در بعضی موارد شیوه خاصی برای اثبات جرم نیاز است، گفت: با شنود نمی‌شود مردم را محاكمه كرد. در شنود، یك‌سرباز یا كارمند معمولی این نوار را پیاده می‌كند؛ نمی‌فهمد كه چه است؛ قبل و بعدش نمی‌فهمد كه چه می‌گوید. روحانی تصریح كرد: در شورای عالی امنیت ملی در زمان خودش مشخص كردیم، مجوز شنود فقط در جرایم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر می‌تواند داده شود؛ همین‌طوری كه نمی‌شود برای هر كسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت كرد.
هشدار نسبت به  ادامه تجاوزگری آمریكا
 رئیس‌جمهور همچنین شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مكرون همتای فرانسوی خود گفت: اگر آمریكایی‌ها بخواهند دوباره به آب‌ها و حریم هوایی ایران تجاوز كنند، نیروهای مسلح ایران مامور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.
رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین درباره خروج احتمالی از توافق هسته‌ای گفته است: جمهوری اسلامی ایران هرگز اقدامی غیر‌قابل بازگشت انجام نخواهد داد و هر زمان اجرای برجام از سوی 1+4 به‌ویژه در زمینه حل و فصل روابط بانكی و فروش نفت انجام شود، شرایط به گذشته باز خواهد گشت و تا زمانی كه آمریكا همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو نكند، شرایط تغییر نخواهد كرد.