خصوصیات ضروری دستگاه قضا

خصوصیات ضروری دستگاه قضا

رهبر انقلاب در تبیین خصوصیات ضروری دستگاه قضا در افكار عمومی تأكید كردند: دستگاه قضا در چشم مردم باید در انتصابات، احكام، گفتار و رفتار دارای حكمت باشد و مردم كارهای این قوه را متكی بر كار علمی و كارشناسی ببینند.
برخورداری از گوش شنوا در همه مراحل قضایی و صبر و حوصله شنیدن از همه شاكیان و متهمان و نیز برخورداری از قاطعیت و اقتدار دو خصوصیت دیگری بود كه رهبر انقلاب آنها را برای تصویر دستگاه قضا در افكار عمومی، كاملاً ضروری خواندند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها را ضربه به اقتدار قوه‌قضاییه دانستند و خاطرنشان كردند: وقتی پرونده‌ای ده سال در محاكم به نتیجه نمی‌رسد، از نظر مردم نشان‌دهنده ناتوانی و سردرگمی دستگاه قضایی در این پرونده است، بنابراین باید پرونده‌ها با سرعت لازم به نتیجه برسند و احكام صادر‌شده اجرا شوند.
رهبر انقلاب رفتار، گفتار، عملكرد و تبلیغات صحیح را زمینه‌ساز ترسیم تصویر مناسب از قوه قضاییه در اذهان عمومی خواندند و افزودند: همه دستگاه‌ها از جمله صداوسیما باید به دستگاه قضا كمك كنند.
رهبر انقلاب دقت در انتصابات قضایی را مهم برشمردند و با استناد به فرمان امیرمؤمنان به مالك اشتر درباره انتخاب برترین مردم برای قضاوت افزودند: مسؤولان و مدیران قضایی این فرمان تاریخی را حتماً مطالعه كنند و در انتصابات و گزینش‌ها خصوصیاتی را كه امیرمؤمنان مورد تأكید قرار داده، ملاك عمل قرار دهند.
توجه به اخلاق و روش‌هایی كه در روندِ ظاهراً خشك كارهای دستگاه قضا باعث تلطیف می‌شود، توصیه دیگر رهبری به مسؤولان قضا بود.
ایشان افزودند: با همه مراجعان و در همه مراحل قضایی خوش‌رفتار، با حوصله و صبور رفتار كنید و با توصیه به عفو و گذشت، به روش‌هایی نظیر احیای حكمیت و استفاده صحیح از شوراهای حل اختلاف اهمیت دهید.