مسکو زیــر میــز زد

پاسخ دندان‌شكن روسیه به آمریكا و اسرائیل موجب شکست نشست قدس شد

مسکو زیــر میــز زد

روز دوشنبه گذشته، پس از ماه‌ها تبلیغات و شایعه پراكنی‌های متعدد در رسانه‌های اسرائیلی و سعودی، نشست امنیتی و سه‌جانبه مقامات اسرائیل، روسیه و آمریكا با محوریت تحولات سوریه و تاثیر ایران در منطقه در قدس غربی برگزار شد. به گفته رسانه‌های صهیونیستی - عربی قرار بود در این نشست، ایران به عنوان تهدیدی برای منطقه و آینده سوریه معرفی شود و روسیه را تشویق كنند با فشار‌های خود به حضور ایران در سوریه پایان دهد؛ اما برعكس این تصورات واهی، دولت روسیه با دفاع تمام قد خود از منافع ایران در سوریه و ضرورت حضور در این كشور بدخواهان را ناكام گذاشت .

در این نشست كه به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر درحالت تعلیق رژیم صهیونیستی برگزار شد، علاوه بر نیكلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریكا و میر بن شابات همتای اسرائیلی وی نیز حضور داشتند. به گزارش اسكای نیوز، نتانیاهو در این نشست عنوان كرد: ما برای خارج كردن نیروهای خارجی كه پس از سال ۲۰۱۱ وارد سوریه شده‌اند، هماهنگی خواهیم كرد. وی مدعی شد: اصول خوبی برای همكاری میان سه طرف وجود دارد. ما خواهان دستیابی به ساز و كار مشتركی برای تحكیم امنیت در خاورمیانه هستیم. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، روسیه، اسرائیل و آمریكا خواهان صلح سوریه هستند و خروج تمام نیروهای خارجی به نفع این سه طرف و خود سوریه خواهد بود. وی اذعان كرد: اسرائیل صدها بار به اهدافی در سوریه برای ممانعت از موقعیت‌یابی نظامی ایران در این كشور حمله كرده و باز هم به این حملات ادامه خواهد داد. اسرائیل صدها بار مانع انتقال سلاح به حزب‌ا... لبنان یا ایجاد جبهه‌ای دوم در شمال علیه خود در ارتفاعات جولان شده است.
وی افزود، روابط اسرائیل با آمریكا تحت رهبری دونالد ترامپ به مراتب بالایی رسیده، از طرفی اسرائیل از روابط قوی با روسیه كه در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده، خرسند
است.
جان بولتون نیز در این نشست از فرصت استفاده كرده و به جای پرداختن به محتوا و دستور كار نشست یاد شده علیه ایران دست به تبلیغاتی توخالی زد و گفت: ایران شاخه‌هایی دارد كه امنیت منطقه را تهدید می‌كنند. ایران از حزب‌ا... لبنان و بشار اسد و دیگر گروه‌های شیعه در منطقه حمایت می‌كند و اقتصاد ایران در حال فروپاشی است. نتانیاهو و بولتن هردو انتظار داشتند نیكلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه هم با آن دو همراه شده و فعالیت‌های ایران را در منطقه محكوم كند، اما وی برعكس به دفاع از حضور ایران در سوریه برخاست و گفت: ما روابط دوستانه‌ای با ایران داریم و ایران متحد نزدیك ماست.
 ایران متحد ماست
 روزنامه اینترنتی وزگلیاد روسیه در تحلیلی پیرامون محتوای نشست قدس نوشت: اقدامات تحریك‌آمیز علیه ایران، آمریكا را به بن‌بست كشانده است و افزایش اعمال فشارها و ادامه تهدیدات، از جمله تهدید نظامی، نتوانسته در عرصه بین‌المللی به نفع واشنگتن تمام شود یا ایران را به زانو درآورد. در چنین شرایطی روسیه نیز ظاهرا انتخاب خود را كرده و از زبان نیكلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت خود به آمریكا گوشزد كرده كه ایران متحد مسكو در منطقه به‌شمار می‌رود و واشنگتن باید از اقدامات تحریك‌آمیز علیه تهران دست بردارد. روسیه هرگونه تلاش برای معرفی ایران به عنوان اصلی‌ترین تهدید امنیتی و به‌خصوص قرار دادن این كشور در كنار گروه تروریستی داعش را برای مسكو غیرقابل‌قبول ارزیابی كرد. به‌نوشته این روزنامه، پیش از این مقامات مسكو به‌طور دقیق هرگز از ایران به‌عنوان متحد خود نام نبرده بودند و صرفا گفته می‌شد كه ایران و روسیه همكاری نزدیكی در سوریه دارند.
پاتروشف پیش از شركت در نشست قدس نیز گفته بود، ایران به دعوت دولت قانونی سوریه در این كشور حضور دارد و در مقابله با تروریسم مشاركت فعال دارد و بدیهی است ما باید به منافع ایران توجه كنیم، زیرا این كشور منابع قابل‌توجهی صرف كرده و به موفقیت‌هایی در این منطقه (سوریه) دست یافته است. وی افزوده بود: در دیدار آینده سه‌جانبه روسیه، آمریكا، اسرائیل، منافع ایران را در نظر خواهد گرفت و دیدگاه‌های تهران را به اطلاع طرف‌های آمریكایی و اسرائیلی خواهد رسانید.
سایه ایران بر نشست قدس
هرچند از قبل نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود موضوع ایران در اولویت گفت‌وگوهای قدس خواهد بود، اما در مقابل پاتروشف تأكید كرد، سوریه در دستوركار آنهاست. این مسأله مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی نیز قرار گرفت؛
به طوری كه در تحلیل آن نوشتند: «در حالی كه نتانیاهو از وجود تهدید فوری و ترس از حضور ایران در سوریه صحبت می‌كند، پاتروشف فقط درباره جنگ با تروریست‌ها در سوریه سخن گفت و حتی یك كلمه هم درباره ایران حرف نزد.»
به گفته كارشناسان، دلیل موضعگیری‌های روشن و شفاف دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این بودكه چند روز پیش از برگزاری نشست قدس، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در مسكو با او دیدار داشت‌.
به نظر می‌رسد تاكید ایران بر حضور خود در سوریه و نیز هماهنگی‌های به عمل آمده با طرف روسی موجب شده تا دبیر شورای امنیت ملی روسیه بتواند در بیت‌المقدس موضع روشن و قاطعی علیه زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها بگیرند‌. هفته گذشته وقتی یكی از رسانه‌های روسیه از كنستانتین كاساچوف، رئیس كمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه درباره دستور‌كار نشست قدس پرسید او گفت بعید است مسكو به سازشی درباره كاهش نفوذ ایران در سوریه دست بزند. تنها ممكن است در این نشست توافقاتی بین آمریكا و روسیه درباره اقدامات لازم برای بهبود اوضاع در سوریه حاصل شود‌. در همین رابطه نیكیتا اسماگین، كارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه نیز یادآور شد این نشست نتیجه مهمی نخواهد داشت، زیرا طرف ایرانی كه امروزه بانفوذترین كشور در سوریه محسوب می‌شود در آن حضور ندارد . بدون ایران مشكلات در سوریه
قابل حل شدن نیست.