نابرابری در اكران

نابرابری در اكران

سید‌ضیاء هاشمی، رئیس جامعه صنفی و دبیر شورای عالی تهیه‌كنندگان در پی انتقاد بخش گسترده‌ای از اهالی سینما مبنی بر بی‌عدالتی در نحوه اكران آثار سینمایی گفت: در شرایط فعلی ساخت آثار سینمایی با مشكلات زیادی اعم از هزینه‌های بالای تولید و دستمزدهای سربه فلك كشیده مواجه است و از سوی دیگر ما شاهد رقابت ناسالم تهیه‌كنندگان، پخش‌كنندگان و سینما‌داران هستیم.
تهیه‌كننده فیلم‌های سینمایی شوكران و روز فرشته در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: فیلم‌های سینمایی با گرفتاری‌های متعدد پروانه نمایش دریافت می‌كنند، اما در حوزه اكران با شرایط دیگری مواجه می‌شوند. فیلم‌ها در شرایط یكسان ساخته نمی‌شوند؛ برخی با رانت‌های دولت، برخی با پول‌های بادآورده و سرمایه‌های مشكوك ساخته می‌شوند و این نوع تولیدات، شرایط اكران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
هاشمی سپس با بیان این‌كه افرادی كه با رانت فیلم یا با پول‌های مشكوك و سرگردان فیلم ساختند با قدرت وارد میدان اكران می‌شوند، تأكید كرد: برخی فیلم‌ها كه رانت دولتی دارند هم اینك قابل مشاهده است كه تهران را سنگفرش تبلیغات كردند. این نوع آثار با بقیه سینما كه با اقتصاد ضعیف و تنها با توانمندی فكری ساخته شدند قابل رقابت نیستند و نابرابری فاحشی در اكران قابل مشاهده است.
این سینماگر خاطرنشان كرد: اگر همه در یك شرایط تولید قرار داشتند در اكران هم شرایط یكسان و عدالت را تجربه می‌كردند، اما این شرایط نابرابر در تولید و اكران این روزها كار را برای ادامه حیات برخی صاحبان آثار سخت كرده است. امروز ما در یك رقابت ناسالم تهیه‌كنندگان، پخش‌كنندگان و سینما‌داران هستیم و در دو سال اخیر دولت یك قدرت غریبی را به یكسری سالن‌های سینما توزیع كرده (سرگروه‌ها) كه مشكلات را برای آثار دوچندان كرده است.