79 هزار دلار ایران کجاست؟!

جزئیات محرومیت 5 ساله كفاشیان و ترابیان از فوتبال

79 هزار دلار ایران کجاست؟!

یكی از جنجالی‌ترین رای‌های تاریخ فوتبال درباره علی كفاشیان و عباس ترابیان از سوی كمیته اخلاق صادر شد. این كمیته رئیس سابق فدراسیون و همین‌طور سرپرست سابق كمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال را به‌دلیل ناپدید شدن 79 هزار دلار محكوم به پنج سال محرومیت از فوتبال كرد. علی كفاشیان همچنین جریمه نقدی شد. هرچند فدراسیون فوتبال روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام كرد حكم كمیته اخلاق قطعی نیست و بعد از تایید استیناف می‌توان به صورت قطعی درباره آن حرف زد، ولی به نوعی كار از كار گذشته بود. رسانه‌ها محرومیت پنج ساله این دو را به عنوان تیتر یك خود برگزیدند. خیلی‌ها ماجرا را باز كردند و كلا دو روایت در این باره وجود داشت. روایت اول این بود كه در سال 2014 مبلغ 316 هزار دلار از پول حق پخش مقدماتی جام‌جهانی گم شده است. این روایت حكایت از آن داشت كه ابتدا عباس ترابیان رئیس سابق كمیته بین‌المللی در ایمیلی به شركت «ام پی سیلوا» حسابی را برای انتقال پول معرفی می‌كند ولی دو روز بعد از ایمیل او حساب جدیدی برای این شركت ارسال می‌شود. می‌گویند ترابیان ادعا كرده ایمیلش هك شده است و هرگز چنین چیزی را برای شركت ایتالیایی نفرستاده است. روایت دوم اما متفاوت است. آن را خود عباس ترابیان تعریف می‌كند. او در این باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: «اصلا بحث هك ایمیل نبود. از ما در آن ماجرا كلاهبرداری شد. با جعل اسناد هم این كار را كردند.» او در این باره به سوالات جام‌جم جواب می‌دهد.

 برایمان توضیح دهید كه كلا ماجرای ایمیل‌ها و 
ناپدید شدن پول چیست؟
ببینید، ماجرا از این قرار بود كه در سال 2014 ما با این شركت ام پی سیلوا قراردادی امضا كردیم برای حق پخش تلویزیونی. آنها برای پرداخت پول از ما درخواست حساب كردند. در آن زمان ما حسابی در امارات داشتیم كه پول‌هایمان به آنجا می‌رفت. در نامه‌ای كه نوشتم و به تایید رئیس فدراسیون فوتبال هم رسید، شماره حساب خود را در اختیار این شركت قرار دادیم. بعد این شركت نامه‌ای برای ما ارسال كرد كه اگر می‌شود پول را به دلار ندهیم و به درهم واریز شود. برای ما هم كه فرقی نداشت. من این موضوع را با آقای كفاشیان مطرح كردم. ایشان هم گفتند ایرادی ندارد. ما نامه دیگری ارسال كردیم كه مشكلی نیست و پول را واریز كنید. بعد از مدتی كه پیگیر شدیم آنها نامه‌ای زدند كه ما پول را به حساب شما پرداخت كرده‌ایم، در همان بار اول. ما گفتیم مگر ممكن است؟ پول به حساب ما نیامده است. مدرك و سند فرستادیم.
 چه اتفاقی افتاد؟
ما وقتی این حرف را زدیم، آنها یك سند جعل شده از پرداخت پول برای ما فرستادند. از طریق ای.اف.سی 
و فیفا هم پیگیری كردیم. بعد از مدتی ای.اف.سی به آقای كفاشیان نامه زد كه این شركت ظاهرا تخلفات مالی داشته و شما هم اگر می‌توانید به ما اطلاعاتی دهید كه آقای كفاشیان گفتند قبلا گفته بودیم اینها پول ما را هم برده‌اند.
 رقم دقیقا چقدر بوده؟ یكی می‌گوید 79 هزار دلار یكی می‌گوید 316 هزار دلار. 
رقمی كه باید به ما می‌پرداختند و ناپدید شد 79 هزار دلار بود، ولی رقم قراردادی كه امضا كردیم 316 هزار دلار بود.
 مابقی پول چه شد؟ 
وقتی آنها در بازی اول این كار را كردند آقای كفاشیان رئیس‌فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به آنها نوشتند شما صادق نیستید و چنین رفتاری با ما كرده اید و به همین خاطر قرارداد فسخ است.
 خب شما با شركت دیگری قرارداد بستید؟
نه شركتی نبود كه بخواهیم با آن قرارداد ببندیم.
 یعنی حق پخش را با شركت دیگری نبستید؟!
نه، شركتی نبود كه بخواهد بخرد.
 یعنی بقیه پول هم رفت.
ما نمی‌توانستیم بعد از كاری كه شركت سیلوا كرد دوباره با آنها همكاری‌مان را ادامه دهیم.
 فدراسیون ضرر زیادی دید. شاید اگر قرارداد را با شركت دیگری می‌بستید این داستان‌ها اتفاق نمی‌افتاد.
این حرفی است كه كمیته اخلاق هم می‌زند، ولی ما گفتیم واقعا در آن شرایط نتوانستیم شركت دیگری پیدا كنیم. اما نكته ‌این است برای این كمیته مسجل شد نقشی در ناپدید شدن پول نداشتیم. تمام مدارك را به فدراسیون فوتبال ارائه كردیم. شركت سیلوا بود كه با جعل سند پول را برداشت. حتی ما در نامه‌ای به آنها گفتیم مگر نمی‌گویید پول را واریز كرده‌اید؟ به همان بانك تان نامه‌ای بزنید كه پول اشتباه رفته و آن را دوباره برگردانید. این كار را نكردند. چنین رفتاری یعنی چه؟ یعنی مشخص است كلاهبرداری كرده‌اند. شركتی هم كه پول به حسابش رفته بود متعلق به همین شركت سیلوا بود. ما اقدامات بین‌المللی هم انجام دادیم ولی متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم.
 پرونده ابهام زیادی دارد.
اتفاقا موضوع روشن است. ما همه چیز را روی سند و مدرك می‌گوییم. تمام اسناد هم در اختیار كمیته اخلاق قرار گرفته است. در رای صادره هم اگر دقت كنید نوشته نشده ما پول را برداشته‌ایم بلكه به خاطر مدیریت این محرومیت را در نظر گرفته‌اند. فعلا هم نمی‌خواهیم اسناد را رو كنیم تا زمانی كه به هر حال كمیته استیناف رای نهایی را درباره پرونده صادر كند. ما منتظر هستیم. بیانیه فدراسیون فوتبال را هم كه دیدید. آنها هم نوشتند رای نهایی نیست و باید به كمیته استیناف ببرد. قطعا هر زمان رای نهایی اعلام شد خیلی شفاف و روشن درباره پرونده حرف می‌زنیم و اسناد ومدارك را در اختیار همه قرار خواهیم داد.