نسخه Pdf

یك  عمر مشورت

مشاوره در مقاطع مختلف زندگی نقش مهمی دارد

یك عمر مشورت

خانواده یكی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی است كه با پیوند مقدس «ازدواج» بین دو نفر تشكیل می‌شود و ادامه می‌یابد. بنابراین آموزش و مشاوره در مراحلِ قبل، حین و پس از ازدواج بسیار مفید و موثر بوده و نقش مهمی در تداوم و سلامت ازدواج، بهداشت روانی خانواده و پیشگیری و كاهش آسیب‌های مهمی چون طلاق، خشونت‌های خانوادگی، همسرآزاری، كودك‌آزاری و ... دارد.

نسرین صفری / روان‌شناس بالینی

مشاوره كودك و نوجوان
تربیت درست فرزند و داشتن فرزندان سالم و صالح از آرزوهای هر پدر و مادر و ثمره به بار نشسته یك ازدواج است. بسیاری از والدین از همان دوران بارداری  یا عنفوان كودكی به‌‌دنبال فراگیری روش‌ها و اصول درست سبك‌های تربیتی هستند و عده‌ای دیگر به تقلید از سبك تربیتی والدین‌شان مسیر تربیت فرزند خود را پیش می‌برند، از هر گروه كه باشید بی‌تردید با توجه به پیشرفت‌های روز‌افزون فناوری و شیوع آداب و رسوم جدید تربیتی، در برهه‌ای از تربیت و آموزش فرزندتان ممكن است با سوالات یا مسائلی مواجه شوید كه توان مواجه یا اصول برخورد درست با آن را ندانید، اگر چه گاهی نیز تضادهای تربیتی والدین خود بسیار مساله‌ساز می‌شود، اما در چنین شرایطی حضور یك مشاور امین و مورد اعتماد كودك و نوجوان به شما كمك می‌كند با مفاهیم جدید آموزشی و تربیتی آشنا شوید و همگام با اصول نوین تربیتی پیش بروید. حضور یك روان‌شناس مجرب كودك در زندگی آموزشی و تربیتی كودكتان باعث می‌شود آگاهانه و مدبرانه پیش بروید و پیش از وقوع پیشامدهای ناگوار یا ابتلای فرزندتان به انواع اختلالات روانی و رفتاری رفع مساله کند.

زوج‌درمانی
مكالمات بسیار كوتاه، تلگرافی و در حد نیاز زوجین كه در شدیدترین حالت ارتباط كاملا قطع می‌شود؛ بحث‌ها، مشاجرات و مجادله‌های تكراری و بدون راه‌حل؛ رابطه جنسی متوقف شده، اجباری یا بروز مشكلاتی در روابط صمیمی و جنسی زوجین، احساس تردید و خشم‌های غیرقابل تحمل و كنترل، خشونت‌های كلامی و فیزیكی، افسردگی و سایر امراض روحی و جسمی یك یا هر دو زوج، عدم اعتماد به یكدیگر و شكسته شدن حریم‌های اطمینان، یكنواختی زندگی و ناامیدی از زندگی حال و آینده، روابط مثلثی و ارتباطات فرا زناشویی از جمله نشانه‌هایی است كه از وجود مشكلات زوجین حكایت می‌كند. بررسی، شناخت و آگاهی از علل مساله و یافتن راهكارهایی برای مواجهه با آن، علت اصلی حضور در جلسات مشاوره و زوج درمانی است. زوج‌درمانگر كه یك فرد آموزش دیده، متخصصص و در عین حال رابط مورد تایید میان زن و شوهر است به بررسی مسائل و مشكلاتی می‌پردازد كه زوجین خود به تنهایی قادر به حل مشكلات‌شان نیستند . مشاور به زوجین كمك می‌كند تا همدیگر را بهتر درك كنند و در صورت نیاز به تغییر و اصلاح، روش‌هایی را به آنها آموزش می‌دهد كه سریع‌تر به خواسته‌ها و اهدافشان برسند. به عبارت دیگر، همیاری و كمك به زنان و مردانی كه به هدف اصلی خود از ازدواج یعنی به آرامش نرسیده اند؛ هدف اصلی زوج‌درمانی است.

مهم‌ترین مشاوره زندگی
مشاوره پیش از ازدواج به حقیقت به معنای مشاوره برای انتخاب مورد مناسب برای یك عمر زندگی است. این مرحله مهم‌ترین مرحله در مشاوره پیش از ازدواج است كه به صورت جلساتی انفرادی و زوجی برگزار می‌شود و مشاور به هریك از طرفین به طور انفرادی مشاوره می‌دهد. گاهی ممكن است مشاور برای بررسی احتمال موفقیت‌آمیز‌بودن ازدواج یا شناخت بیشتر زوجین از یكدیگر ترجیح دهد كه از آزمون‌های معتبری كه به‌صورت كتبی است، استفاده كند. تست‌ها و آزمون‌های شناختی كه اغلب پایه روانشناختی دارند، در دو جنبه شخصیت‌شناسی و خودشناسی، فارغ از این كه فرد در پروسه ازدواج و انتخاب همسر هست یا نه، به‌منظور سنجش و شناخت زیرساخت‌های شخصیتی و از همه مهم‌تر آگاهی از ابعاد درونی و روانی هریك از طرفین بسیار حائزاهمیت است. تست‌ها به شما كمك می‌كند كه با ابعاد مختلف شخصیت خود و طرف مقابل‌تان آشنا شوید و بدانید تفاوت‌های روانی بین دو فرد تا چه اندازه در زندگی مشترك تاثیرگذار است، به‌عنوان مثال در نظر بگیرید فردی برونگرا كه متمایل به معاشرت، حضور در جمع و گشت و گذار است، در مقابل فردی كه درونگراست قرار بگیرد، به طور حتم در صورت ازدواج، این دو نفر در انواع ارتباطات‌شان با یكدیگر به‌خصوص در ارتباط صمیمانه، با مسائل و مشكلات جدی مواجه خواهند شد، چرا كه خصوصیات زیر ساختی شخصیتی‌شان كاملا متفاوت از هم است.
موارد دیگری كه در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود، اولویت بندی نیازها، آرزوها، خواسته‌ها و انتظارات، تمایلات جنسی، اهداف شخصی و مشترك، خط‌قرمزها و رمز و رازهای طرفین است؛ برای كسانی كه قصد ازدواج دارند، تفاوت در موارد یاد شده نباید خیلی زیاد باشد، مصاحبه‌های بالینی مشاور و نتایج تست‌ها گاهی موید این مهم به مشاور است كه بین دختر و پسر تفاوت‌های معناداری وجود دارد و به‌طور مسلم اینجا وظیفه مشاور است كه نظر زوجین را نسبت به این تفاوت‌ها جلب كند. اگر دختر و پسر تفاوت‌های معناداری در چند موضوع مهم داشته باشند، به‌طور حتم در این شرایط و با این حجم تفاوت، در طول زندگی مشترك نیز با مشكلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی اگر دو طرف قطعا قصد ازدواج داشته باشند؛ مشاور با گوشزد كردن پیامدهای منفی این ازدواج و ترسیم شمایلی از زندگی آینده، حق انتخاب و مسؤولیت این ازدواج را برعهده زوجین می‌داند و متعاقب آن نیز ممكن است اتمام حجت‌هایی را با طرفین مطرح كند كه در حالت عادی و بین خودشان امكان پذیر نیست . مشاور باصراحت و قاطعیت كلام درباره شك‌ها و تردیدهایی كه در دل طرفین است، یا نسبت به آنها ناهشیارند یا در صورت آگاهی جرات عیان و ابراز آنها را ندارند، صحبت می‌كند. همچنین در چنین شرایطی به زوجین تاكید می‌شود در صورت تصمیم به ازدواج باید به دنبال كسب مهارت‌ها بخصوص مهارت حل مساله و شیوه‌های درست ارتباط باشند تا با وجود این تفاوت‌ها بتوانند تداوم ازدواج خود را تضمین كنند. در واقع زوجین باید یاد بگیرند در شرایط بحرانی و موقعیت‌های اختلاف برانگیز چطور از ایجاد تنش جلوگیری كنند یا در صورت بروز هرگونه اختلاف و مشكلی چگونه با مساله مواجه شوند و متناسب با شخصیت و روحیه خود و طرف مقابل، رفتار و عملكرد مناسب و بهینه‌ای داشته باشند، آگاهی و كسب این گونه از مهارت‌ها نیازمند حضور در چندین جلسه مشاوره است. گاهی پیرو همین بررسی‌های روانشناختی ممكن است مشاور تشخیص دهد خانم یا آقایی مبتلا یا در آستانه ابتلا به امراض روانی است یا یكی از طرفین یا هر دو، آمادگی ازدواج ندارند و به بلوغ عاطفی/ روانی لازم  برای تشكیل زندگی و یك ازدواج موفق نرسیده اند كه در این صورت مشاور با صراحت كلام به مراجع خود اعلام می‌كند تا زمانی كه فرد درمان نشده و یا وقت ازدواجش نرسیده نباید به ازدواج فكر كنند.

ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها