ماجرای وثیقه 10 هزار دلاری

توضیح سرپرست كاروان پارالمپیك درباره ورزشكارانی كه پناهنده می‌شوند

ماجرای وثیقه 10 هزار دلاری

هادی رضایی، سرپرست كاروان ایران در بازی‌های پارالمپیك ۲۰۲۰ توكیو روز گذشته در نشست خبری در مورد كاروان و تصمیمات اتخاذ شده برای آن توضیح داد. او گفت: از آنجا كه بازی‌های پاراآسیایی دو سال بعد از پارالمپیك برگزار می‌شود به این رشته‌ها مانند شنا، قایقرانی، بسكتبال با ویلچر، والیبال نشسته بانوان و گلبال مردان اهمیت می‌دهیم تا روند آماده‌سازی برای این بازی‌ها را طی كرده باشیم.
برای هر دسته ورزشكار یك رقم تعیین شده است. به عنوان مثال ورزشكاران طلایی حداكثر پنج میلیون و حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند. برای این ورزشكاران ۱۲ ماه حقوق پرداخت می‌شود، اما ورزشكاران نقره یا برنز شش ماه حقوق دریافتی دارند.
دبیركل كمیته ملی پارالمپیك همچنین در مورد ورزشكاران جانباز و معلول كه اقدام به پناهندگی كرده‌اند و چه برنامه‌هایی برای جلوگیری از تكرار این موضوع پیش بینی شده، گفت: این سوال را باید از فدراسیون جانبازان و معلولان بپرسید. وظیفه كمیته ملی پارالمپیك اعزام ورزشكار و تیم است اما من در جایگاه خود می‌گویم كه مثلا در بسكتبال با ویلچر ورزشكاری یك سال پیش پناهنده و حالا موضوع دوباره رسانه‌ای شده، در این رابطه فدراسیون باید تصمیم بگیرد، اما ذكر این نكته ضروری است كه طبق تاكیدات كمیته بین‌المللی پارالمپیك و فدراسیون‌های جهانی از هر ورزشكار برای خروج از كشور ده هزار دلار برای ضمانت مالی گرفته شود.
او همچنین با تاكید بر این‌كه هدف كمیته ملی پارالمپیك قرار گرفتن در جمع ده كشور برتر بازی‌های توكیو است، در مورد زهرا نعمتی كه از مسابقات هلند نتوانست صاحب سهمیه شود، گفت: به او گفته‌ایم تكلیفش را مشخص كند. نعمتی توانمند است و باید تمركزش را روی یك موضوع بگذارد.
رضایی در پایان با بیان این‌كه برای ورزشكاران پارالمپیكی پرونده سلامت تشكیل می‌شود در مورد شاهین ایزدیار و این‌كه رشته شنا در گروه دوم رشته‌ها قرار گرفته است، گفت: ایزدیار، رقیب سختی برای كسب سهمیه پارالمپیك دارد. رقابت او شهریور در لندن برگزار می‌شود و قاعدتا در صورت كسب سهمیه حمایت‌های لازم را از او خواهیم داشت.