علیه شته‌ها با مواد غیر شیمیایی

علیه شته‌ها با مواد غیر شیمیایی


 از بین بردن شته‌ها به روش طبیعی نه تنها برای محیط‌زیست بهتر است، بلكه روش موثرتری در از بین بردن آفات مضر است. در این روش با استفاده از نقاط ضعف شته‌ها و ایجاد تغییراتی در مدیریت گیاهان، می‌توانید جمعیت آنها را كنترل
كنید.
شته‌ها دشمنان طبیعی زیادی دارند. استفاده از دشمنان طبیعی شته‌ها برای كنترل جمعیت آنها بهتر از هر روش دیگری است. پرورش و گسترش دشمنان طبیعی شته‌ها مانند كفشدوزك و بال توری بهترین روش ارگانیك مبارزه با آفت شته است، بنابراین این حشرات مفید را در باغچه رها كنید تا شته‌ها را شكار كنند.
كاشت گیاهانی مثل نعنا، رازیانه، شوید، بومادران و قاصدك به جذب این حشرات مفید به سمت گیاهان كمك می‌كند.
علت ناكارآمدی بسیاری از حشره‌كش‌ها این است كه این سموم علاوه بر آفات، حشرات مفید شكارگر شته‌ها را هم از بین می‌برند. بنابراین معمولا بعد از استفاده از حشره كش، جمعیت شته‌ها از قبل هم بیشتر می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود با استفاده از روش‌های طبیعی شته‌ها را كنترل كنید تا از دشمنان طبیعی آنها محافظت شود.
درست است حشرات شكارچی شته از آن تغذیه می‌كنند، اما مورچه‌ها هم محافظان قسم خورده شته‌ها هستند و با هم زندگی همزیستی دارند. یعنی بده‌بستان دارند و خیرشان به هم می‌رسد. مورچه‌ها از عسلكی كه شته
تولید می‌كند، تغذیه می‌كنند، بنابراین منفعت‌شان در دفاع از این
منبع غذایی است. پس یكی از قدم‌های مهم، خلاص شدن از شر مورچه‌هاست تا در گام بعدی حشرات شكارچی وظیفه مهم خود را در كنترل آفت انجام دهند.
اسپری شدید آب با شیلنگ یا آبپاش فشاری بسیاری از شته‌ها را از گیاه دور می‌كند و آنها دیگر نمی‌توانند به گیاه برگردند. همچنین با این روش مقدار زیادی از عسلك آنها هم پاك می‌شود. هر روز آبپاشی انجام دهید تا گیاه از شته‌ها خلاص شود.
همچنین می‌توانید گیاهانی را برای كنترل شته‌ها پرورش دهید. گیاهانی مانند موارد زیر برای شته‌ها جذاب بوده و روش خوبی برای كنترل جمعیت آنهاست. این گیاهان را با فاصله از گیاهان دیگرتان قرار دهید، به این ترتیب شته‌ها جذب‌شان شده و از گیاهان اصلی دور می‌شوند.
گل‌های فراری‌دهنده شته عبارتند از: لادن، مینا، داوودی، ستاره‌ای، ختمی، زبان در قفا، بگونیا غده‌ای، شاه‌پسند، كوكب و آهار.