اروپا هنوز بانكی برای فعالیت اینستكس معرفی نكرده است

اروپا هنوز بانكی برای فعالیت اینستكس معرفی نكرده است

علی‌اصغر نوری، مدیرعامل شركت سازوكار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا (ساتما) در مورد آخرین وضعیت تراكنش مالی وعده داده شده در قالب همكاری دو شركت ایرانی و اروپایی تاكید كرد: در حال حاضر درخواست ما از طرف‌های اروپایی این است كه آنها بانكی معرفی كنند كه واسط خریدار و فروشندگان ایرانی و اروپایی باشد. رایزنی‌ها در این زمینه انجام شده اما هنوز بانكی به‌طور رسمی به ما معرفی نشده است.
نوری در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» افزود: موانع متعددی از جمله مشكلات مربوط به مسائل بانكی پیش‌روی صادركنندگان قرار دارد. به همین دلیل در فاز اول از برخی تجار كه مستقیما به اروپا صادرات دارند درخواست كردیم كه از طریق ساتما صادرات آزمایشی انجام دهیم. در همین زمینه با برخی از صادركنندگان نمونه و باسابقه صحبت شده و برخی از آنها قول همكاری داده‌اند. نوری همچنین تصریح كرد: یك مورد آزمایشی جهت واردات با اینستكس هماهنگ شده كه مساله پرداخت آن منوط به فروش نفت یا خط اعتباری با بازپرداخت از محل درآمدهای نفتی اعلام شده است. برخی معتقدند شركت‌های اروپایی از ترس تحریم‌های آمریكا تاكنون وارد تعامل تجاری با ایران نشده‌اند و اگر از طریق سازوكار اینستكس وارد تجارت با ایران شوند، مشمول تحریم‌های آمریكا خواهند شد. نوری در این رابطه توضیح داد: اینستكس برآمده از دل برجام است و در برجام هم بحث تحریم‌های آمریكا اصلا مطرح نیست؛ چرا كه اگر قرار بود تحریم‌ها این شركت را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین از اول چرا اروپایی‌ها تصمیم به تأسیس این شركت گرفتند؟ اینستكس به عواید حاصل از فروش نفت اختصاص دارد یا عواید حاصل از صادرات؟ نوری در پاسخ به این سؤال تاكید كرد كه عمده منابع مالی آن به خرید نفت از ایران اختصاص دارد. او افزود: اگر بخواهیم وارداتی داشته باشیم، در رابطه با بحث تأمین نقدینگی آن، اروپایی‌ها باید نفت ما را بخرند تا عواید حاصل از آن به این شركت واریز شود تا از محل آن بتوانیم واردات انجام دهیم. وی همچنین در پاسخ به این سؤال كه عواید حاصل از فروش نفت ایران به كدام مشتری یا مشتریان نفتی قرار است به اینستكس وارد شود، گفت: در این خصوص صحبتی نشده است؛ تاكید تنها بر بحث درآمدهای نفتی و واریز آن به اینستكس است. ما قبلا هم به یونان، ایتالیا و كشورهای اروپایی صادرات نفت داشتیم؛ بنابراین بخشی از اینستكس می‌تواند از طریق فروش نفت به كشورهای اروپایی تأمین شود. علاوه براین، طی صحبتی هم كه شده تاكید كردیم اگر اروپا نمی‌تواند خریدار نفتی ما باشد باید خط اعتباری تخصیص دهیم. به این معنا كه اروپا باید به ما تسهیلات ارائه دهد و در مقابل، بازپرداخت تسهیلات نیز از محل فروش نفت باشد. نوری در پاسخ به این‌كه آیا خرید نفت شركت‌های اروپایی از ایران، آنها را در معرض تحریم آمریكا قرار نمی‌دهد، تاكید كرد: این مشكل به ما مربوط نیست؛ موضع ما روشن است. شركتی كه اروپایی‌ها برای تبادلات تجاری بشردوستانه تأسیس كرده‌اند نیاز به منابع دارد؛ بنابراین یا باید مانند قبل از ما نفت بخرند یا باید خط اعتباری اختصاص داده شود. نمی‌شود اروپایی‌ها شركتی تأسیس كنند، اما راه‌حلی برای عملیاتی شدن آن نداشته باشند. مدیرعامل ساتما تاكید كرد در حال حاضر نمی‌تواند هیچ پیش‌بینی از مبلغ تراكنش این شركت با توجه به معاملات پیش‌رو داشته باشد.
نوری در پاسخ به نبود اطلاعات دقیق در مورد سازوكار اجرایی ساتما برای ارائه خدمات به فعالان بخش خصوصی تصریح كرد: همان‌طور كه از اسم شركت مشخص است، ساتما یك سازوكار محسوب می‌شود. ما رابطی بین خریدار و فروشندگان هستیم و خودمان به‌تنهایی اقدام به صادرات و واردات نمی‌كنیم. در طول حدودا دو ماهی هم كه این شركت در تهران تأسیس شده تلاش كردیم با برقراری ارتباطات، بسترهای تبادلات مالی، نحوه حسابداری و سایر اموری كه لازمه كار بین اینستكس و ساتماست را انجام دهیم.