قتل یك تالاب در سكوت محیط زیست

قتل یك تالاب در سكوت محیط زیست

تالاب گوری بلمك در استان لرستان كه طی چند سال اخیر با تعرض برخی مدیران و زهكش كردن آب تالاب به زمین كشاورزی بدل شده بود، اكنون قرار است با بستن آب روی آن، برای همیشه خشك شود.
به گزارش مهر، تالاب «گوری بلمك» كه زمانی ۶۰۰ هكتار مساحت داشت اكنون با مساحت ۱۴ هكتار، هنوز یكی از بزرگ‌ترین تالاب‌های شهرستان پلدختر است، اما چند سال است مساحت قابل توجهی از آن توسط كشاورزان تبدیل به مزرعه شده به طوری كه با زهكش كردن آب، این تالاب دیگر به صورت یك تالاب فصلی كوچك و موقتی درآمده است؛ تالابی كه نه فقط سالانه بیش از ۱۵ گونه پرنده كه برخی از آنها جزو گونه‌های كمیاب هم هستند، به آن مهاجرت می‌كنند، بلكه می‌توانست منبع درآمدی برای مردم مظلوم و محروم منطقه باشد.
حالا قرار است سدی هم برای جلوگیری از ورود آب به تالاب احداث شود تا همین تالاب فصلی، كوچك و موقتی هم برای همیشه نابود شود و اندكی آب كه سهم آن شده هم در زمین‌های متعرضان مصرف شود.
جالب این‌كه گرچه این تالاب بخشی از مجموعه تالاب‌های پلدختر به‌شمار می‌رود، اما طبق مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ به‌طور ویژه از خود این تالاب هم به‌طور جداگانه یاد شده است. مصوبه‌ای كه در آن بر نیاز آبی محیط‌زیستی، حریم تالاب و حریم بوم‌شناختی تأكید شده و در ماده ۵ آن تصریح شده است كه هرگونه بهره‌برداری و اقدامی كه به تشخیص سازمان محیط‌زیست منجر به تخریب غیرقابل جبران آن شود، ممنوع است.در بند پ این مصوبه، خاكبرداری، خاكریزی، برداشت غیرمجاز آب یا ممانعت از ورود آب به تالاب و زهكشی از موارد منع تصریح شده است، اما تمامی این موارد در تالاب اتفاق افتاده و سازمان محیط‌زیست هم تاکنون هیچ گونه اقدام درخوری نكرده است، در حالی كه در جدول مربوط به تالاب‌های موضوع این مصوبه نام تالاب گوری بلمك مستقیما و مستقلا قید شده است.
آب تالاب را برای كشاورزی بردند، برخی مدیران منابع طبیعی و صاحب‌نفوذان منطقه‌ای در سال‌های گذشته روی این تالاب یك زهكش با هزینه بسیار زیاد احداث كرده‌اند و آن زمان بهانه هم این بوده كه می‌خواهند جاده قدیم خرم‌آباد - خوزستان را نجات دهند. با احداث این زهكش در فصل پرآب سال، به طور كامل آب از تالاب خارج می‌شود و وقتی آب كامل تخلیه ‌شده و فصل پرآب تمام می‌شود، تالاب به‌طور كامل خشك می‌شود.
در فصل كم‌آب هم برای آبیاری زمین‌های كشاورزی غیرقانونی، مجوز دیگری گرفته‌اند كه از رودخانه كشكان آب را پمپاژ و اینجا را آبیاری كنند! دور باطلی كه زیان اقتصادی آن به كشور روشن‌تر از ظهر تابستان است. فرآیندی كه در آن اولاً آب یك اكوسیستم را كامل خارج می‌كنند كه منجر به مرگ تمام گونه‌های زیستی وابسته به تالاب و اخلال كامل در اكوسیستم می‌شود و بعد وقتی زمین‌ها را كاشتند، در فصل كم آبی دوباره از رودخانه آب را برداشت می‌كنند و به اینجا می‌آورند!
ضعف عملكرد محیط زیست در این تخلف آشكار به حدی بوده كه سال گذشته همین مجموعه مدیریتی متخلف می‌خواستند این تلمبه‌خانه را احیا كنند اما عملا به‌دلیل مخالفت مجموعه‌ای مدیریتی از استانداری و مدیریت‌برنامه‌ریزی به بهانه امكان تخصیص‌نیافتن بودجه به این فعالیت اجازه ندادند، اما حالا همین مجموعه صاحب نفوذ، برای طرحی كه به‌دلیل غیرقانونی بودن نتوانسته از استان بودجه بگیرد، از تهران یك بودجه ملی دریافت كرده تا در بالادست و در حوضه بلافصل و مستقیم خود تالاب یك سد خاكی با ۱۲ متر ارتفاع را احداث كنند تا اساساً دیگر آبی به تالاب نیاید و حتی در فصل پرآب هم تالاب پر نشود و همین آب را نگه‌دارند و در فصل كم آبی اراضی را آبیاری كنند.