همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند

دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما از عدالت رسانه‌ای در برگزاری جشنواره‌ها گفت

همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در مراسم اختتامیه جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسكی، با بیان این‌كه جشنواره پویانمایی گامی مهم در تمركززدایی و اجرای عدالت رسانه‌ای است، گفت: برگزاری جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسكی در استانی مركزی همچون كرمانشاه گامی مهم در تمركززدایی و اجرای عدالت رسانه‌ای است.
به گزارش جام‌جم، علی دارابی با اشاره به اهمیت و جایگاه پویانمایی و برنامه‌های عروسكی اظهار كرد: جشنواره اول پویانمایی در بهار سال 97 در همدان برگزار و كار بزرگی كه در سایه برگزاری این جشنواره انجام شد این بود كه تمام تعهدات معوق و جاری پویانمایی به‌طور كامل پرداخت شد و هیچ‌گونه تعهدی تا پایان سال نماند، این اقدام بزرگ نقش مهمی در احیای مجدد و رونق حوزه پویانمایی داشت.
وی افزود: افزون بر این با موافقت و دستور رئیس سازمان صدا و سیما، مركز صبا در معاونت سیما تعهد تولید پویانمایی در برنامه پنجساله را تا 25 درصد افزایش داد و اعتبارات آن به تصویب رسید.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان این‌كه استان‌ها نیز برابر دستور و تاكید رئیس سازمان تعهد تولید پویانمایی به هر میزان كه امكان تولید داشته باشند؛ یعنی بدون احتساب سقف و تعهد تولید قادر به ساخت آثار پویانمایی خواهند بود، گفت: در واقع مراكز می‌توانند از بودجه و اعتبار سازمان در این حوزه هزینه كنند؛ این یعنی نهضت بزرگی برای تولید پویانمایی و حركت برای رسیدن به قطب پویانمایی پاك و اخلاقگرا برای احراز جایگاه و موقعیت ممتاز در بازار فروش دنیا مورد نیاز است.
وی ادامه داد: تولید و سرمایه‌گذاری در عرصه پویانمایی یكی از بزرگ‌ترین شاخه‌های صنایع فرهنگی - هنری در جهان محسوب می‌شود، زیرا در زیرساخت‌های فرهنگی كشور و توسعه متوازن و پایدار نقش اساسی را ایفا می‌كند. افزون بر این پویانمایی و كارهای عروسكی موجب درآمد‌زایی، اشتغال‌زایی، ارزش‌افزوده بسیار بالا و از همه مهم‌تر تاثیرگذاری بر جریان‌های فرهنگی و هنری كشورها می‌شود.
دارابی با اشاره به وجود بازار جهانی این صنعت و هنر برای سایر كشورها خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی‌ با هدف صدور پیام فرهنگی انقلاب اسلامی و معرفی فرهنگ و تمدن پرسابقه و درخشان ایرانی ـ اسلامی و حضور موثر در بازارهای فرهنگی - هنری دنیا وظیفه‌ای خطیر برای ترویج گسترش صنعت پویانمایی و برنامه‌های عروسكی با اتكا به هویت ملی - بومی خود دارد.
معاون امور استان‌های رسانه ملی ادامه داد: در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان همه اركان نظام از دولت، مجلس، تا صدا و سیما و سایر نهادهای مسؤول وظیفه دارند از تولید و صنایع جانبی، تامین اعتبار و اختصاص وام كم‌بهره به تولید‌كنندگان و تسهیل حضور در بازارهای بین‌المللی گرفته تا تصویب قوانین حمایتی از جمله معافیت‌های مالیاتی و حمایت از حقوق پدیدآورندگان گام‌های بایسته‌ای بردارند.
وی تصریح كرد: پویانمایی یا انیمیشن و برنامه‌های عروسكی یكی از تاثیرگذارترین عوامل جامعه‌پذیری، اجتماعی شدن و كاركرد فیلم و تربیت داشتن و انتقال مواریث و ارزش‌های فرهنگی- دینی هر جامعه‌ای است و مخاطب و دربرگیری آن گرچه عمدتا خردسال، كودك، نوجوان و جوانان هستند، اما بی‌شك بزرگسالان و والدین نیز مخاطبان مهم این برنامه‌ها هستند و همه این عوامل و دلایل می‌طلبد كه هر میزان توان و سرمایه‌گذاری در این حوزه داریم، دریغ نكنیم.
دارابی با اشاره به ارسال 1530 اثر در حوزه پویانمایی و برنامه‌های عروسكی به دبیرخانه جشنواره دوم افزود: در نهایت 355 اثر به تشخیص هیأت انتخاب به مرحله داوری راه یافتند و 61 اثر برنده تندیس، لوح سپاس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی شدند.