فدرر و دیگر هیچ

وقتی همه قهرمانی امپراتور را آرزو می‌كنند

فدرر و دیگر هیچ

 انگارنه‌انگار كه امروز در زمین شماره یك از 19 زمین چمن ویمبلدون، مرد شماره یك تنیس دنیا در برابر فدرر قرار می‌گیرد. همه به نوواك جوكوویچ به چشم یك بیگانه نگاه می‌كنند كه شاید بتواند بیست و یكمین قهرمانی راجر فدرر در گرنداسلم‌ها و نهمین قهرمانی او در ویمبلدون را به مخاطره بیندازد. امروز در مسابقه‌ای كه از ساعت 17 و 30 دقیقه شروع می‌شود و همه چهره‌های معروف  از دیوید بكام گرفته تا سرآلكس فرگوسن و حتی اهالی سیاست و خانواده سلطنتی را به زمین شماره یك می‌كشاند، همه فقط یك آرزو دارند: این‌كه فدرر بتواند بیست و یكمین گرنداسلمش را هم جشن بگیرد. جوكو گرچه مرد شماره یك تنیس دنیا و مدت‌هاست رفتارهای سخیفش را كنار گذاشته و دیگر كسی برای این تنیسور از واژه دلقك (عنوانی كه در سال‌های ابتدایی ورودش به تنیس به‌دلیل همین رفتارها به او داده بودند) استفاده نمی‌كند؛ اما او در برابر امپراتور دنیای تنیس، هیچ محبوبیتی ندارد.
جوكوویچ 32 ساله و صربستانی، در نیمه‌نهایی جمعه، باتیستا آگوت اسپانیایی را 3 بر یك شكست داد تا برای كسب شانزدهمین گرنداسلمش امیدوار شود. او متخصص زمین‌های سخت است و بیشترین قهرمانی‌های او در تورهای مختلف ATP و گرنداسلم‌ها در چنین زمین‌هایی به‌دست آمده است. ده قهرمانی او در زمینه‌‌های سخت به دست آمده كه تلفیقی از پلاستیك و سیمان است. نوواك هفت قهرمانی در گرنداسلم ملبورن استرالیا و سه قهرمانی در گرنداسلم آمریكا به‌دست آورده است. البته او چهار قهرمانی هم در ویمبلدون دارد و در زمین چمن هم به یك مدعی تبدیل شده است. راجر فدرر 37 ساله و سوئیسی، بزرگ‌ترین تنیسور در ویمبلدون است. او هشت قهرمانی در این گرنداسلم دارد و آخرین قهرمانی‌اش را دو سال پیش با برد 3 بر صفر مارین چیلیچ به دست آورد.
شش قهرمانی در گرنداسلم استرالیا، پنج قهرمانی در گرنداسلم آمریكا و تنها یك قهرمانی در گرنداسلم فرانسه (رولان گاروس) از فدرر یك چهره افسانه‌ای و دست نیافتنی در دنیای تنیس ساخته است.

معتبرترین گرنداسلم
در میان تورهای متنوع و پرتعداد تنیس كه در سراسر دنیا برگزار می‌شود و از 250 تا هزار امتیاز دارد، 4‌گرنداسلم استرالیا، فرانسه، ویمبلدون و آمریكا كه به ترتیب در هر سال میلادی برگزار می‌شوند، اعتبار ویژه‌ای دارند. جدا از جوایز فوق‌العاده‌ای كه این تورنمنت‌های عظیم دارند، تنیسورها با تمام توان در آن شركت می‌كنند تا برنده 2000 امتیازی شوند كه قهرمان از آن خود می‌كند. در میان این چهار گرنداسلم، ویمبلدون از اعتبار و سابقه‌ای خاص برخوردار است. این مسابقات از سال 1877 میلادی شكل واقعی به خود گرفت و اسپنسر گور در این سال (142 سال قبل) اولین قهرمانی این گرنداسلم را جشن گرفت. هفت سال بعد از شروع رقابت آقایان، رقابت بانوان هم به ویمبلدون اضافه شد تا شكل رسمی‌تری پیدا كند.
​​​​​​​
قهرمانان 2 دوره اخیر
راجر فدرر و نوواك جوكوویچ، قهرمانان دو دوره اخیر گرنداسلم معتبر ویمبلدون هستند. فدرر در سال 2017 و جوكوویچ در سال 2018 قهرمان ویمبلدون شده‌اند و رقابت این دو بزرگ دنیای تنیس در فینال امروز بسیار جذاب است.
قهرمان سال 2017 ویمبلدون 
گرچه حساب‌های راجر فدرر و نوواك جوكوویچ پر از پول‌هایی است كه برای تبلیغات و حامی مالی البسه آنهاست؛ اما جوایز نقدی قهرمانی‌هایشان ارزش دیگری دارد و بخشی از انگیزه بزرگان دنیای تنیس را شامل می‌شود. جوكوویچ تاكنون 109 میلیون و 800 هزار دلار در همه مسابقات جوایز نقدی برده و راجر فدرر هم از قهرمانی‌های متعددش 107 میلیون و 300 هزار دلار كسب كرده است. جوكوویچ 946 مسابقه تاكنون انجام داده كه در 783 مسابقه برنده و در 163 مسابقه بازنده بوده كه به طور متوسط در هر مسابقه 115 هزار و 752 دلار به دست آورده است.
فدرر نیز 1358 مسابقه انجام داده كه به طور متوسط در هر مسابقه 78 هزار و 454 دلار گرفته است. به این ترتیب هر دو تنیسور برای 35/2 میلیون پوند جایزه قهرمان این دوره نقشه كشیده‌اند تا در كنار 2000‌امتیاز و اعتبار فراوان قهرمانی در یك گرنداسلم دیگر، حسابشان را پرتر كنند.