اوقات خوش با خانواده

تعطیلات تابستان را در کنار کودکان و سالمندان با برنامه پیش ببرید

اوقات خوش با خانواده

تابستان كه از راه می‌رسد، خانواده‌ها به هر دری می‌زنند كه چند روزی هم شده خانه و شهر خود را رها كرده و به دامان طبیعت سری بزنند یا راهی شهر و دیار خود شوند و با اقوام دیداری تازه كنند یا به سفری تفریحی و گردشگری بروند و از زیبایی‌ها و اماكن تاریخی شهرهای مختلف داخل یا خارج از كشور دیدن كنند. دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و گروه‌های خاصی از جامعه جزو گروه‌هایی هستند كه تقریبا تابستان را بدون دغدغه كاری سپری می‌كنند و فرصت خوبی دارند تا فارغ از كار و مسؤولیت‌ به خود و خانواده بپردازند. كارمندان و افراد شاغل هم می‌توانند زمان مغتنمی را مرخصی بگیرند تا آنها را در این سفر همراهی كنند. بنابراین این فرصت چند ماهه را باید قدر دانست و بدون برنامه‌ریزی آن را سپری نكرد. برنامه‌ریزی خانواده‌هایی كه فرزندان كوچكی دارند یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ هم با آنها زندگی می‌كنند، به‌طور قطع با خانواده‌های دیگر متفاوت است و باید ملاحظاتی را مدنظر قرار دهند.

  تعطیلات با کودکان
این روزها كه روزگار كودك‌سالاری است و پدر و مادر نسبت به نسل گذشته توجه بیشتری به فرزندانشان می‌كنند، برنامه‌ریزی برای هر كاری به‌ویژه تعطیلات تابستان هم حول محور كودكان می‌گذرد و والدین وقتی می‌خواهند تصمیمی برای گذران این روزها بگیرند، حتما فرزندان‌شان را هم لحاظ می‌كنند. تعطیلات و فراغت كودكان از درس و مدرسه فرصت طلایی را ایجاد می‌كند كه شما می‌توانید از آن برای آموزش مهارت‌های لازم به آنها استفاده كنید. تابستان‌ها مجالی را برای كودكان و جوانان ایجاد می‌كند تا علاوه بر برنامه‌های سفر به كشف استعدادها و توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف بپردازند.
شما به عنوان والد سعی كنید فعالیت‌هایی را كه فرزندان‌تان به آنها علاقه‌مند هستند، پیدا كرده و در راستای تقویت آنها برآیید. در برنامه‌ریزی برای تعطیلات آنها از خودشان هم كمك بگیرید و نظرشان را جویا شوید. برخی فعالیت‌ها كه مورد علاقه آنهاست ممكن است به صورتی باشد كه شما هم بتوانید با آنها بازی كنید و با آنها مشاركت داشته باشید.
كتاب خواندن: مدرسه و فعالیت‌های روزمره در طول سال شاید فرصت كافی برای كتاب خواندن در كودكان باقی نگذارد، اما تعطیلات تابستان زمان مناسبی است تا كودكان‌تان را با كتاب و كتابخوانی آشتی دهید و حتی خودتان هم پابه‌پای آنها كتاب بخوانید؛ به ویژه این روزها كه گوشی‌های هوشمند جای كتاب را گرفته است. با آنها به كتابخانه بروید و فرزندانتان را با انواع كتاب‌ آشنا كنید. كتاب‌ خلاقیت كودكان را برمی‌انگیزند تا ماجراجویی كنند. شما هم در كتاب خواندن آنها را همراهی كنید تا با مشاهده شما، انگیزه بیشتری برای این كار پیدا كنند.
جست‌وجو در اینترنت: درست است كه گستردگی گوشی‌های هوشمند و اینترنت، زمان زیادی از كودكان می‌گیرد، اما نمی‌توان این فناوری را به عنوان نیاز روز دنیا انكار كرد. می‌توانید با كمك كودكانتان در اینترنت جست‌وجو كرده و مقصد مناسبی را برای مسافرت در این تعطیلات انتخاب كنید. به این ترتیب، هم كودكانتان سرگرم می‌شوند و هم اطلاعات زیادی درباره گردشگری به‌دست می‌آورند و هم در برنامه‌ریزی برای سفر به شما كمك می‌كنند.
با كودك همبازی شوید: دنیای امروز آنقدر با سرعت پیش می‌رود كه همه ما باید به‌ناچار قدم‌هایمان را تندتر برداریم تا از آن عقب نیفتیم.
مشغول بودن‌های مداوم زمان زیادی از شما می‌گیرد و باعث می‌شود زمان كمتری را به فرزندان‌تان اختصاص دهید.
تعطیلات تابستان مناسب‌ترین فرصتی است كه می‌توانید زمانی را به كودكانتان اختصاص دهید و در بازی‌هایشان شریك شوید، تلویزیون تماشا كنید و بازی رایانه‌ای انجام دهید. بگذارید كودكتان كمی از اینترنت و گوشی فاصله بگیرد و آنها را تشویق كنید تا فوتبال، والیبال، بسكتبال و دوچرخه‌سواری كند و خودتان هم آنها را همراهی كرده تا احساس تنهایی نكند. همین كار، فضای شاد و لذت‌بخشی را برای خانوادها فراهم می‌آورد.
بگذارید سفر را تجربه كنند: سفر همان‌قدر كه برای شما جذاب است، كودكان هم آن را دوست دارند و می‌خواهند كنار شما آن را تجربه كنند. سفر به نقاط مختلف در كنار شما به‌طور قطع، تجربه متفاوتی برای آنها به ارمغان می‌آورد. درست است كه سفر با كودكان به‌ویژه كودكان زیر پنج سال دشوار است، اما با فراهم‌كردن مقدمات آن و همراه داشتن تجهیزات و وسایل مورد نیاز كودك می‌توان این دشواری را شیرین‌تر كرد. البته حواستان باشد كه در طول سفر همپای كودكتان شوید؛ آنها كوچكند و ضعیف و به‌طور قطع زودتر از شما خسته می‌شوند و نیاز به استراحت بیشتری دارند.
ورزش كنند: ورزش و هر نوع فعالیت بدنی یكی از ملزومات در دوران كودكی است و شاید تعطیلات تابستانی بهترین فرصت باشد تا آنها را با ورزش آشتی دهید. این فرصت شاید برای شما هم كه در طول سال و با توجه به كار و مشغله روزمره زمان كافی برای ورزش ندارید، بسیار مناسب است و حتی می‌تواند انگیزه دوچندانی در فرزندانتان ایجاد كند تا با مشاهده ورزش كردن شما، آنها هم در این فعالیت‌ها حضور پیدا كنند.