تعطیلات در كنار سالمندان

تعطیلات در كنار سالمندان



گاهی بسته به شرایطی، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم با خانواده زندگی می‌كنند و همین امر ممكن است تا حدودی روی سفر تأثیر بگذارد، چرا كه باید در طول سفر هم مراقب آنها باشید.
سالمندان در سفر: پیر یا جوان بودن مانعی برای سفر كردن محسوب نمی‌شود و معیار، بیشتر به سلامتی افراد برمی‌گردد، اما زمانی كه صحبت از مسافرت با سالمندان می‌شود، قضیه كمی فرق می‌كند. این افراد نیازهای متفاوتی در مقایسه با ما دارند و حتی بعضی از آنها ممكن است از نظر انرژی در طول سفر دچار مشكل شوند. در مسافرت باید همه‌جوره حواستان به سالمندان باشد. در كرایه اتاق سعی كنید اتاقی را در اختیارشان بگذارید تا سر و صدای ترافیك آنها را آزار ندهد و بعد از فعالیت روزانه و گشت و گذار بگذارید ظهرها كمی استراحت كنند تا توانشان را دوباره به‌دست بیاورند. اگر سالمندی كه همراه شما به مسافرت آمده، مبتلا به بیماری خاصی است كه حتما باید داروهایش را مصرف كند، آنها را فراموش نكنید تا برنامه سفر هم دچار مشكل نشود.
مراقب آرامش آنها باشید: اگر تعطیلات را در خانه سپری می‌كنید و همراهتان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم هستند، مراقب آنها باشید. دید و بازدیدها و سر و صدای كودكان و حتی دیگر مهمانان ممكن است آنها را كلافه كند؛ بنابراین اتاقی ساكت را برای آنها درنظر بگیرید كه در این مواقع بتوانند در آنجا استراحت كنند.
محیطی امن فراهم كنید: اگر فرد سالمند حافظه خوبی ندارد، سعی كنید وسایل خانه را تكان ندهید تا دچار آشفتگی نشوند. این افراد معمولا تعادل خوبی ندارند بنابراین فرش‌هایی را كه لغزنده‌اند و می‌توانند باعث لیز خوردن آنها شوند یا هر مانع دیگری را از سر راه آنها بردارید.
خاطره‌بازی كنید: یكی از جالب‌ترین اتفاقاتی كه در تعطیلات تابستان رخ می‌دهد، تجدید خاطرات به‌ویژه برای سالمندان است. این كار برای آنها بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است. سعی كنید در این تعطیلات كه فرصت كافی دارید، به نقاطی كه افراد سالمند از آنها خاطره خوب دارند، بروید و برایشان خاطره‌های زیبا بسازید.