خلاصه زیبایی های کارون

نخلستان، تاکستان و مزارع چای و زعفران ، روستای علوه در شهرستان کارون را به یکی از مقاصد گردشگری خوزستان تبدیل کرده است

خلاصه زیبایی های کارون

جمعه است و جاده كوت امیر پر از ماشین‌های گردشگرانی است كه راهی جشنواره‌ای به طعم انگور می‌شوند تا پس از شركت در این رویداد استانی، ساعتی را در عمارتی از جنس گِل بگذرانند. رودخانه كارون را از شمال خوزستان كه به سمت پایین بیایی و از ایذه، اندیكا، لالی، مسجدسلیمان، گتوند، شوشتر، ملاثانی بگذری و در آخر از اهواز راهی جنوب این سرزمین شوی، به روستاهای شرق رودخانه كارون در جنوب كوت عبدا... می‌رسی؛ روستاهایی كه در خود استعدادها و ظرفیت‌های ناشناخته بسیاری دارند. از عمیره كه در نقشه‌های وزارت عمران و آبادانی به عنوان دهكده حقوق بشر شناخته شده، گرفته تا روستای غزاویه بزرگ كه انگور دارد. اهالی روستای بهر با صنعت آهنگری مشهورند و مردم روستای مظفریه كلوچه‌ای می‌پزند كه به آن بی‌بی می‌گویند. روستای طرفایه اسب اصیل دارد و روستای بن شیلش سرشار است از درخت‌های كنار. ابودبس كه نامش برگرفته از پدر شیره خرماست با خرمایش شناخته شده و روستای عطیش در ماهیگیری و توربافی شهره است. در این میان روستای علوه چكیده‌ای از همه جاذبه‌ها را در خود جای داده و بیشترین سهم را در پذیرش گردشگر دارد.

علوه یعنی جای بلند؛ این را اهالی روستا به ما می‌گویند. از زمان شناسایی روستای گردشگری علوه تا به امروز یك‌سال می‌گذرد. این روستا در كناره رودخانه كارون در مسیر جاده فرعی بین اهواز و آبادان قرار دارد. در علوه می‌توانید به تماشای یك نخلستان بروید یا در مزارع كنجد و تاكستان‌ها ساعات دلچسبی را سپری كنید. دو گونه منحصر به‌فرد چای قرمز و زعفران محلی (عصفر) هم در این روستا می‌روید كه در سایر مناطق برداشت نمی‌شود. این خصیصه باعث شده در ماه‌های اول شناسایی این روستای گردشگری، جشنواره چای ترش یا همان چای قرمز در آن برگزار شود و گردشگران را جذب خود كند. اما رویدادی دیگر كه باعث می‌شود توانمندی‌های این روستای جنوب اهواز را برجسته كند، برگزاری جشنواره زعفران است.
این روزها كه فصل برداشت غوره از تاكستان‌های روستاهای شرق كارون است، نام غراویه و علوه فراوان شنیده می‌شود.
در  مضیف گِلی، قهوه عربی
 نوش جان کنید
در روستای علوه اما یك سازه خاص وجود دارد كه گردشگران را بیش از هر اثری جذب می‌كند؛ مضیف گلی با قدمت 120 ساله كه محلی است برای آشنایی با آیین پذیرایی قهوه‌خوری عربی و چای. كریم باوی معروف به ابوعلی، مدیریت و سایر امور مربوط به گردشگری روستا را به‌ عهده دارد.
مضیف با مصالحی از گل و چندل بنا شده و تركیب همین مصالح و مهربانی متولیان آن، فضایی دلنشین و آرام برای گردشگران به وجود آورده تا لذت آسودن در این مضیف و تجربه نوشیدن قهوه و چای عربی را دهان به دهان نقل قول كنند و گردشگران بیشتری را در همه فصول سال به سوی آن بكشانند.
یكی از ویژگی‌های این روستای
200 نفره، نسبت فامیلی ساكنان آن است. در علوه همه افراد ساكن این روستا فرزند، نوه، نتیجه و نبیره شخصی به نام حاج حسین هستند كه ابوعلی یكی از فرزندان آن مرحوم محسوب می‌شود. به همین ترتیب همه نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌ها در روستا ابوعلی را پدربزرگ خطاب می‌كنند.
روستایی پر از
فرآورده های خوشمزه
همه اینها كه گفته شد، در كنار
بسته بندی و عرضه چای ترش، كنجد محلی، صنایع‌دستی، عسل فرآوری شده و دوغ مخصوص محلی، علوه را به یك روستای هدف گردشگری تبدیل كرده؛ جایی كه می‌تواند همین حالا و در همین آب و هوای گرم هم مقصد خوبی برای سفرهای تابستانی‌تان باشد. در یك‌سال اخیر كه از شناسایی روستای علوه می‌گذرد و به خاطر همكاری خوب اهالی روستا، استقبال گردشگران و همكاری اداره میراث فرهنگی، علوه میزبان برگزاری انواع كلاس‌ها و دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی و بومگردی هم شده است. برای سفر به علوه باید در ابتدای جاده اهواز به آبادان قرار بگیرید. از كنار پل صالح‌آباد در سمت راست عبور كرده و در مسیر جاده كوت امیر حركت كنید و با گذر از روستای قلعه مزیت، مظفریه، غزاویه بزرگ و كوچك، بهر، وعلیه به علوه برسید. تمام این مسیر زیبا و مملو از نخلستان، گندمزار و تاكستان را می‌توان 20 دقیقه‌ای طی كرد. در این مسیر، منطقه گاومیش آباد هم خاص و دیدنی است؛ انبوهی گاومیش كه در حال آب تنی هستند و در تامین لبنیات نقش مهمی دارند.