حبس ابد پایان فرارهای «ال چاپو »

حبس ابد پایان فرارهای «ال چاپو »

ال چاپو، قاچاقچی معروف مكزیكی و رهبر یكی از كارتل‌های بزرگ مواد مخدر بعد از محاكمه به حبس ابد محكوم شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، خواكین گوزمان معروف به «اِل چاپو» سال ۱۹۵۷ میلادی و در روستایی دوره افتاده‌ای در حاشیه كوه‌های ایالت سینالوآ به دنیا آمد. ایالتی كه نام آن بعدها الهام‌بخش نامگذاری كارتل حمل و توزیع مواد مخدری شد كه او طی 3۰سال گذشته حاكم مطلق آن بود. این مرد رئیس شبكه توزیع ماری جوانا، هروئین و كوكائین در مكزیك و آمریكا بود و اكنون 62ساله است و از 3۰ سال پیش هدایت باند سینالوآ را به‌عهده داشت. ثروت او بیش از یك میلیارد دلار تخمین زده شده است. این مافیای موادمخدر سابقه دستگیری‌های متعدد توسط پلیس مكزیك را در پرونده خود دارد. این قاچاقچی پس از آن كه برای آخرین باردر ژانویه ۲۰۱۶ میلادی توسط پلیس مكزیك دستگیر شد، به درخواست آمریكا به این كشور تحویل داده شد. پیشتر آمریكا برای دستگیری و تحویل او پنج میلیون دلار جایزه تعیین كرده بود. او اولین‌بار سال ۱۹۹۳ میلادی در گواتمالا دستگیر و بعد از آن‌كه در اختیار پلیس مكزیك قرار گرفت. بعد از محاكمه به 20 سال حبس محكوم شد، اما او در سال ۲۰۰۱ میلادی موفق شد از طریق اختفا در میان لباس‌های چرك زندانیان كه برای شست‌وشو به بیرون زندان ارسال می‌شد، فرار كند. سال ۲۰۱۴ میلادی دوباره از سوی پلیس مكزیك بازداشت شد، اما جولای ۲۰۱۵ میلادی از طریق یك تونل یك و نیم كیلومتری كه زیر سلول او حفر شده بود، دوباره از زندان گریخت و سومین بازداشت ال چاپو كه ژانویه ۲۰۱۶ میلادی رخ داد، او را به پایان فرارش رساند. او طی ۳۰ سال گذشته 1200 تن كوكائین قاچاق كرده است و چهارشنبه در یكی از دادگاه‌های آمریكا محاكمه شد.
او ده دقیقه از خود دفاع كرد و مدعی بود كه در این دادگاه عدالتی وجود ندارد.او همچنین از وضعیت زندان آمریكا گلایه كرد و گفت كه غیرانسانی‌ترین شرایط را در طول زندگی‌اش در اینجا داشته و شكنجه‌های روحی، روانی و فیزیكی را تحمل كرده است.
ال چاپو در دادگاه متهم شد، یك كارتل بزرگ مواد مخدر را هدایت كرده و طی 30 سال فعالیتش در این گروه مبادرت به آدم‌ربایی، شكنجه و قتل مخالفانش كرده است.
بعد از پایان جلسه دادگاه، ال چاپو به زندان بازگشت و قاضی دادگاه این قاچاقچی حرفه‌ای را به حبس ابد به علاوه ۳۰ سال زندان و پرداخت 6/12 میلیارد دلار جریمه محكوم كرد. حالا این مرد مافیایی باید تا پایان عمر خود در یكی از زندان‌های آمریكا بماند.