فتق دوران كودكی

فتق دوران كودكی

 فتق زمانی رخ می‌دهد كه یك ناحیه ضعیف عضله اجازه می‌دهد به اندام‌های داخلی به سمت بیرون فشار وارد شود و باعث ایجاد برآمدگی شود. این ناحیه ضعیف به طرق مختلفی بسته به ناحیه شكم گسترش می‌یابد. برای مثال ممكن است روده‌ها از میان یك ناحیه
 ضعیف شده در دیواره شكم رسوخ پیدا كنند.
 فتق كشاله ران
فتق كشاله ران یك بافت برآمده در جدار بین شكم كودك و داخل ران است. بافت در داخل كیسه‌ای متورم می‌شود كه از یك سوراخ در دیواره شكم بیرون می‌آید. سوراخ در دیواره شكم و كیسه هنگام تولد نوزاد (مادرزادی) وجود دارد، اما ممكن است چند ماه یا حتی چند سال متوجه آن نشوید. فتق كشاله ران در دو دسته طبقه‌بندی می‌شود:
در فتق قابل جا‌اندازی، برآمدگی به‌طور مكرر ظاهر و برطرف می‌شود. ممكن است تنها هنگامی كه فرزند شما گریه می‌كند، سرفه می‌كند، تقلا‌می‌كند، می‌دود یا می‌ایستد آن را مشاهده كنید. این نوع فتق بلافاصله باعث آسیب نمی‌شود، اما برای جلوگیری از مشكلات جدی به جراحی نیاز دارد.
 فتق غیر‌قابل جا‌اندازی، برآمدگی همیشه وجود دارد و به احتمال زیاد دردناك است. این نوع فتق به سرعت نیاز به درمان دارد. بافتی كه لغزیده است امكان دارد به دام بیفتد. رسیدن خون به بافت ممكن است قطع و باعث مرگ شود یا در صورتی كه روده‌ها لغزیده باشند ممكن است مسدود شوند. علائم اصلی فتق كشاله ران برآمدگی یا تورم است كه می‌توانید زیر پوست كودك خود ببینید. برآمدگی نزدیك جدار بین شكم و داخل ران كودك است. در پسران تورم می‌تواند به داخل كیسه بیضه گسترش یابد. در دختران ممكن است به لبه واژن كشیده شود.
اولین گام در درمان فتق كشاله ران این است كه سعی كنید به آرامی بافت برآمده را از طریق سوراخ شكم به سمت عقب فشار دهید. این كار جااندازی فتق نامیده می‌شود.
اگر پزشك قادر به انجام این كار باشد (زمانی كه كودك دارای فتق قابل جا‌اندازی است) توصیه می‌شود كودك هر چه سریع‌تر، احتمالا كمتر از چند هفته برای بستن سوراخ جراحی كند كه فتق دوباره عود نكند.
اگر پزشك قادر به فشار دادن برآمدگی به سمت جایی كه بافت به آن تعلق دارد نباشد (فتق غیرقابل جااندازی)، كودك فورا نیاز به جراحی دارد. این وضعیت اضطراری است؛ چرا كه بافت گیر افتاده است. بافت، خون و اكسیژن را كه برای زنده ماندن به آن نیاز دارد، دریافت نمی‌كند.