زنگ خطر كمبود كلسیم

زنگ خطر كمبود كلسیم

ما كلسیم را بیشتر به خاطر نقشش در سلامت استخوان‌ها می‌شناسیم اما این ماده معدنی نقش‌های زیاد دیگری نیز در بدن ما دارد و كمبود آن می‌تواند مشكلات زیادی ایجاد كند:
 خشكی پوست: كمبود كلسیم یا هیپوكلسمی یكی از عوامل خشكی پوست است. كمبود كلسیم همچنین با مشكلات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس ارتباط نزدیكی دارد.
 خستگی: كمبود كلسیم بر سلامت كلی بدن تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر احساس خستگی مفرط، بی‌حالی، كمبود انرژی یا احساس مداوم سستی و رخوت دارید، روی تنظیم میزان كلسیم دریافتی بدن تمركز كنید.
 افسردگی: كلسیم یك آرام‌بخش طبیعی است و هر قدر شما كلسیم كمتری مصرف كنید بیشتر احساس افسردگی و تحریك‌پذیری
خواهید داشت.
 بی‌خوابی: كمبود كلسیم باعث می‌شود خواب عمیق كافی نداشته باشید. دلیلش این است كه كلسیم در تولید ملاتونین یعنی هورمونی كه در داشتن خواب راحت به ما كمك می‌كند نقش دارد.
 پارستزی : پارستزی شامل علائم عصبی ناشی از كمبود شدید كلسیم است. حالت گزگز یا خواب‌رفتگی در اطراف دهان یا انگشتان دست و پا، لرزش ماهیچه‌ها، مشكلات لمسی، ضعف حافظه و توهم از علائم این عارضه است.
 بیمار شدن مكرر: كلسیم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و كمبود آن مقاومت بدن در برابر پاتوژن‌های مهاجم را كاهش می‌دهد و باعث سرماخوردگی، سرفه و عطسه‌های مكرر می‌شود.
 مشكلات بلع: كمبود كلسیم، باعث سفتی و انقباض ضعیف ماهیچه‌های گلو می‌شود و در بلع مشكل ایجاد می‌كند. تاثیر كمبود كلسیم بر ماهیچه‌های گلو می‌تواند با ایجاد گرفتگی در ماهیچه‌های حنجره، تغییرات غیرمعمول صدا را هم به‌دنبال داشته باشد.
 دندان‌درد: بخش عمده كلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود لذا این اندام‌ها اولین بخش‌هایی هستند كه از كمبود كلسیم آسیب می‌بینند. زرد و خراب شدن دندان‌ها و بروز بیماری‌های دندانی می‌تواند از كمبود كلسیم ناشی شده باشد.
 گرفتگی ماهیچه: گرفتگی ماهیچه‌های دست و پا به‌ویژه در طول شب و به‌دنبال آن دردهای ماهیچه‌ای هنگام حركت و راه‌رفتن از علائم كمبود كلسیم است و می‌تواند با گذشت زمان به ماهیچه‌های سراسر بدن گسترش یابد.
منبع: brightside.me