فرصت 238هزار میلیاردی  که از دست رفت

با حذف یارانه 3 دهک ثروتمند جامعه در 8 سال گذشته چه کارهایی می‌شد کرد؟

فرصت 238هزار میلیاردی که از دست رفت

سه دهك پردرآمد جامعه حدود 24 میلیون نفر هستند كه با یك حساب ساده می‌توان گفت این سه دهك در هشت سال گذشته حدود 105هزار میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت كرده‌اند، اگر یارانه این 24 میلیون نفر در سال جاری حذف شود، هر ماه حدود هزار میلیارد تومان به نفع دولت می‌شود كه با این پول می‌توان ده‌ها كار مهم كرد. با وجود این اگر بخواهیم به طور دقیق و بر مبنای تغییر ارزش پول، میزان یارانه‌ای كه سه دهك پولدار در هشت سال گذشته دریافت كرده‌اند را به نرخ روز محاسبه كنیم به عدد 238 هزار میلیارد تومان می‌رسیم. یارانه 000/000/000/104/13 تومانی كه سه دهك پردرآمد در سال ۱۳۹۰ دریافت كردند، معادل 000/000/000/609/53 تومان (بیش از 53 هزار میلیارد تومان) در سال جاری است. اگر دولت 105 هزار میلیارد تومان یا 238 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از حذف یارانه سه دهك بالا را در اختیار داشت می‌توانست اقدامات زیادی برای توسعه اقتصادی كشور انجام دهد كه در ذیل به برخی از آنها اشاره خواهیم كرد.

پرداخت حقوق 2 سال و 6 ماه بازنشستگان
در حال حاضر صندوق بازنشستگی كشوری سالانه 40 هزار میلیارد تومان به بازنشستگان حقوق پرداخت می‌كند، به این  ترتیب با یك حساب سرانگشتی مشخص می‌شود با صد هزار میلیارد تومان می‌توان حقوق دو سال و شش ماه از بازنشستگان را پرداخت كرد، این در حالی است كه می‌توان با 238 هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت حقوق بازنشستگان به مدت شش سال را فراهم كرد.



اسقاط همه خودروهای فرسوده
انجمن صنفی مراكز اسقاط خودروی كشور میانگین هزینه هر گواهی اسقاط را طبق تورم سال جاری شش تا هفت میلیون تومان اعلام كرده است كه با این حساب می‌شد به ازای 105 هزار میلیارد تومان تمامی خودروهای فرسوده كشور را اسقاط كرد. در حال حاضر، درمجموع هشت كلانشهر دو میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودروی سبك (شامل سواری، وانت و تاكسی) و ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی سنگین (شامل اتوبوس، مینی‌بوس، كامیون، كامیونت و كشنده) فرسوده وجود دارد.


افزایش خطوط ریلی در كشور
برای احداث هر كیلومتر خط ریلی به حدود ۱۲۰ تن ریل نیاز است و در حال حاضر، هزینه واردات هر تن ریل تقریبا هزار دلار برآورد می‌شود، بنابراین اگر نرخ دلار در بازار را 12 هزار تومان در نظر بگیریم برای احداث هر كیلومتر خط ریلی بالغ بر 5/1 میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
با یك حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان نزدیك به 70 هزار كیلومتر خط ریلی به خطوط ریلی كشور اضافه كرد، این در حالی است كه می‌توان با 238 هزار میلیارد تومان نزدیك به 166 هزار كیلومتر خط ریلی به خطوط ریلی كشور اضافه كرد.



ساخت 700 ورزشگاه مشابه فولاد آره‌نا
ورزشگاه فولاد آره‌نا تیم فوتبال فولاد خوزستان یكی از بهترین ورزشگاه‌های آسیاست كه در نظرسنجی سال 2018 به عنوان ششمین ورزشگاه زیبای جهان لقب گرفت. ساخت این ورزشگاه هزینه‌ای 150 میلیارد تومانی در بر داشته است. با این حال با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان 700 ورزشگاه مثل فولاد آره نا ساخت.


اعطای کمک‌هزینه 20 میلیونی به 5 میلیون جوان
طبق اعلام دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت‌احوال حدود 25 درصد از جمعیت كشور (20 میلیون نفر) را جوانان با بازه سنی 15 تا 29 سال تشكیل می‌دهند كه می‌شد با 105 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از حذف یارانه پولدارها به بیش از پنج میلیون نفر از زوج‌های جوان در هشت سال گذشته، 20 میلیون تومان كمك‌هزینه ازدواج به طور بلاعوض پرداخت كرد.


افزایش خط مترو در تهران
طبق اعلام شركت متروی تهران و حومه تا سال گذشته برای ساخت هر كیلومتر مترو ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه صرف می‌شد؛ اما در حال حاضر برای ساخت هر كیلومتر بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان باید هزینه شود. به این ترتیب با یك حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم با منابع حاصل از حذف یارانه پولدارها فقط در شهر تهران در هشت سال گذشته می‌شد خطوط متروی تهران را به حد بی‌سابقه‌ای افزایش داد.



اضافه شدن تخت بیمارستانی
طبق اعلام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشكی ایران هزینه اضافه کردن هر تخت بیمارستانی ۸۰۰ میلیون تومان است؛ بنابراین با اختصاص 105 هزار میلیارد تومان می‌شد 131 هزار تخت بیمارستانی به سرانه بیمارستان‌های كشور اضافه كرد تا ایران برای سال‌ها از لحاظ توسعه بیمارستانی خودكفا شود!


 اعطای وام برای كسب‌وكار
راه‌اندازی كسب‌وكارهای خرد یكی از كم‌هزینه‌ترین راهكارها برای اشتغال‌زایی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود اما همه افراد جویای كار توان مالی برای تأمین سرمایه اولیه این مشاغل را ندارند. اگر در هشت سال گذشته یارانه سه دهك پولدار حذف‌شده و منابع آن در جهت راه‌اندازی كسب‌وكارهای خرد اختصاص یافته بود، می‌شد با 105 هزار میلیارد تومان به بیش از دو میلیون افراد جویای شغل، نفری 50 میلیون تومان كمك‌هزینه راه‌اندازی كسب‌وكار پرداخت كرد. لازم به ذكر است تعداد بیكاران كشور هم‌اكنون حدود سه میلیون نفر است.



ساخت 13 هزار كیلومتر آزادراه در كشور
ساخت هر كیلومتر آزادراه در كشور به‌طور متوسط حدود هشت میلیارد تومان هزینه در بر دارد، بنابراین با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان 13‌هزار كیلومتر آزادراه در كشور ساخت.


ساخت 26 هزار واگن برای توسعه خطوط ریلی
برای ساخت هر واگن قطار در كشور چیزی حدود چهار میلیارد تومان سرمایه نیاز است، بنابراین با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان 26‌هزار واگن برای توسعه خطوط ریلی كشور ساخت.



ساخت 4 میلیون واحد مسكن مهر
105 هزار میلیارد تومان دو برابر كل وام‌هایی است كه به مسكن مهر اعطا شده است. به عبارتی با یارانه پولدارها در هشت سال گذشته می‌شد چهار میلیون واحد مسكن مهر دیگر احداث و مشكل مسكن را در كشور ریشه كن كرد، این در حالی است که با 238 هزار میلیارد تومان می‌توان 9 میلیون واحد مسكن مهر در كشور ساخت.



افزایش یارانه کم‌درآمدها

اگر یارانه 3 دهک افراد پولدار حذف شده و پول آن به 3 دهک کم‌درآمد  داده می‌شد، به راحتی یارانه نقدی افراد کم‌درآمد به دو برابر افزایش می‌یافت.


برق‌رسانی به مناطق روستایی
هزینه هر كیلومتر برق‌رسانی به مناطق روستایی بالغ بر 40 میلیون تومان است، بنابراین با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان دو میلیون و 625 هزار کیلومتر برق‌رسانی به مناطق روستایی را پوشش داد.


ساخت 105 هزار مدرسه روستایی در كشور
اگر فرض كنیم برای ساخت هر مدرسه روستایی یك میلیارد تومان هزینه لازم باشد، با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان 105 هزار مدرسه روستایی در مناطق محروم ساخت!